Кметът Стефан Радев: Развиваме Сливен като зелен град

https://www.24chasa.bg/novini/article/9149383 www.24chasa.bg
Стефан Радев

Общината създава с Ямбол обща икономическа зона. Със 100 милиона лева подменя водопроводи, пуска пречисвателна станция за питейна вода, прави канализация

- Г-н Радев, днес е Денят на Сливен. От кога и защо градът празнува на Димитровден?

- Решението за това е на общинския съвет от април 1992 г. Денят е свързан с края на сезона за работа на полето - по това време се е провеждал прочутият преди Освобождението сливенски Касъм панаир, на Свети Димитър е кръстен и катедралният храм в Сливен.

- А помага ли светецът на Сливен?

- Всеки светец помага на хората, които сами си помогнат. На тези, които имат вярата, които правят усилия и предразполагат светиите да им помагат. А сливналии са известни със своята предприемчивост още от времето на Добри Фабрикаджията до наши дни и в този смисъл светецът помага на града.

- Днешният празник ще бъде по-различен, в условията на коронавирус. Предполагам, че това няма да промени празничното настроение?

- Променя се само начинът, по който го отбелязваме. Сега наблягаме на събитията на открито. На закрито, при спазване на всички мерки за безопасност, ще бъдат само тържествената сесия на общинския съвет и връчването на наградите, свързани с Деня на Сливен. Новият ни почетен гражданин е д-р Митко Баев, да му е честит именният ден - той бе дългогодишен началник на инфекциозното отделение в нашата болница. Макар и вече пенсионер, остана на първа линия в борбата с COVID-19 и дори се зарази, изкара болестта. А художникът Красимир Добрев е носител на наградата "Добри Чинтулов".

Наградата на общинския съвет "За граждански принос" тази година бе присъдена на началника на Военната болница в Сливен д-р Илиян Комитов и на д-р Милена Ченкова, началник на отделението по инфекциозни болести в МБАЛ "Д-р Иван Селимински". Както виждате, и празникът ни е подчинен на голямата тема за коронавируса.

- А извън празника как се отразява пандемията на община Сливен?

- Както навсякъде, и тук намаляха планираните приходи на общината за годината. Само че ние още през март предприехме

актуализация на общинския бюджет

във връзка с очакваното намаление на приходите, като свихме очакванията си с около 2 милиона лева. С толкова намалихме и разходите, които да извършим. Вероятно ще завършим годината с между 1,5 и 2 млн. лева приходи по-малко от очакваните. С промяната на бюджета сме предвидили този риск.

- От какво се лиши Сливен заради това орязване с близо 2 млн. лева на приходите?

- Видимото - от множеството събития, с които иначе се опитваме да насищаме културния живот на града. И по-невидимото - свихме разходите за издръжка на администрацията там, където е възможно. Не се случиха неща, които бяхме планирали - например инвестиции в сградата на общината, в информационните системи. Част от намеренията ни останаха за следващата година. Не успяхме и да засилим полската охрана по селата за опазването на селскостопанската продукция и имущество - дейност, която при нас се финансира от общината.

- А това, от което не можехте да се лишите и сте го направили въпреки проблемите?

- Не можем да се лишим от проектите, за които имаме сключени договори за изпълнение. Продължаваме с инвестициите за благоустрояването на града - може би най-големите проекти, които изпълняваме сега, са за изграждане на велоалеи на територията на Сливен и благоустрояването на бул. "Хаджи Димитър". Но ние като община сме свикнали да работим в условия на по-ограничено финансиране. На всичкото отгоре през тази 2020 г. се наложи да върнем на държавата 5 милиона лева от безлихвения заем, който бяхме получили за оздравителния си план. Имахме надежди, че той ще ни бъде опростен, но това не стана.

- Сработи ли този план?

- Нека да го кажа така - към днешна дата

нямаме нито един лев просрочено задължение

към който и да е доставчик, държава или бюджет. За следващата година остана да плащаме само на доставчици за разходи отпреди 6-7 години, за което имаме споразумения с тях. С това приключваме със старите задължения. Ще остане само като единствен ангажимент изплащането на облигационната емисия, която имаме, но то си върви по плана на падежа.

- В този смисъл вторият мандат на кмета Стефан Радев, който карате в момента, по-лесен ли е от първия? Каква е разликата между двата мандата?

- Голямата разлика за мен е в това, че в предишния мандат основният фокус, основните ни усилия, бяха да преодолеем огромната задлъжнялост с многото просрочени задължения. Това вече е зад гърба ни, вече не говорим за стари задължения. Преди се борихме с миналото, сега много повече трябва да мислим за бъдещето и това е различното. Много различно е, че през предишния мандат довършвахме един програмен период, говоря за европейските фондове, а през този мандат започваме нов период и сега сме във фазата на неговото планиране.

- С новия интегриран план за развитие на общината какво искате за постигнете?

- Сега разработваме този интегриран план. Съвсем скоро представихме пред обществеността рамката, анализа, който е направен до момента, и визията за развитие през следващите години. Този програмен период до 2027 г. е много различен, защото се слага ударението на междуобщинското сътрудничество. Няма да има, както досега, резервиран бюджет за една или друга община, а се поставя ударението върху регионите.

В този смисъл ние дори изпреварихме тези изисквания, като започваме да създаваме обща икономическа зона със съседния град Ямбол, възприемаме региона ни като общ икономически регион. Сега работим по разширението на натоварения път между двата града. Ангажимент за това е поела държавата и в момента се правят предпроектни проучвания. Удвояването на пътните платна ще съкрати времето за пътуване между Сливен и Ямбол до 20 минути. Това на практика

ще превърне региона в един голям град,

защото навсякъде 20 минути път си е градско разстояние. И тогава, убеден съм, както за хората от Ямбол, така и за моите съграждани от Сливен, за целия регион, ще има много повече възможности за бизнес, за работа, за образование, за културен живот.

Ще кажа и това, че в основите на визията ни за развитие през следващия програмен период на Сливен е "Зелен град" и надграждане в това отношение. Това е посоката, в която искаме да се развиваме. Говоря не само за въздуха и водите, а и за възможностите, които дават зелената икономика и Зелената сделка на Европа.

- Тази сделка ще се отрази на комплекса "Марица изток", в който работят и доста хора от вашия регион...

- В дългосрочен план "Марица изток" ще е най-засегнатият регион от ограничаването на въглищната индустрия и очакванията ни са, че ще бъде освободен трудов ресурс, че много квалифицирани кадри ще трябва да си търсят нова работа. Когато и да се случи това, вече се готвим за това време. Започваме да се преориентираме към производството на повече зелена енергия, към по-щадящи природата технологии.

Много надежди възлагаме на наш проект, който ще привърне терен от 2500 декара - бившето военно летище Бършен край Сливен, в индустриален парк. Преструктурирането в енергетиката е неизбежно, а това означава

инвестиции в нови производства,

които ще се развиват на база освободените от нея хора. За тези нови производства ще са необходими терени, затова и искаме да изградим този индустриален парк.

За съжаление има законови пречки, които чакаме да се преодолеят или чрез Закона за индустриалните паркове, или чрез промяна в Закона за държавната собственост. Това са ограниченията пред общините да се разпореждат с имоти, които са получили от държавата в миналото. Те действат и като спирачка на инвеститорите, затова искаме да отпаднат. Говоря например за някогашните военни поделения, които са дадени на общините - сега те не могат да ги правят нищо. Не могат да учредяват право на строеж, не могат да продават част от тях, за да инвестират в другата част, и тези имоти стоят. По тях се правят само разходи, например за охрана. Това трябва да се промени, за да се развържат ръцете на общините.

- Зелен град означава още транспорт, ВиК мрежа, инфраструктура...

- Така е, автобусите от градския транспорт на Сливен вече са изцяло със сертификати Евро 6, но предстои да подменим и тролейбусите, да вкараме и електробуси, т.е. да минем на

следващо ниво за развитие на транспорта.

Предстои основен ремонт на лифта към Карандила - ще подменим въжетата, машините, седалките, ще ремонтираме горната и долната станция. Занапред с лифта хората ще могат да пренасят в планината и велосипедите си.

По отношение на водата - за града вече е в ход изпълнението на мащабен проект за близо 100 милиона лева по програмата "Околна среда". Предстои да бъде пусната изградената преди около 20 години пречиствателна станция за питейна вода. Тя никога не е работила, няма изграден и довеждащ водопровод от нея до градската ВиК мрежа. Ще направим цялостен ремонт на довеждащите водопроводи, където са най-големите загуби на вода, както и канализация на кв. "Речица".

- Ако минем отново на празнична вълна, какво пожелавате на Димитровден на своите съграждани?

- Ние винаги си пожелаваме здраве, но тази година това е особено актуално пожелание. Така че, здраве на първо място. На второ място - много надежда за утрешния ден. И аз също имам надеждата, че всички хора ще излезем по-силни от тази пандемия, че ни чакат много по-добри дни.