Познат на убития френски учител: Навлизаме в нова опасна фаза на тероризъм

https://www.24chasa.bg/novini/article/9155029 www.24chasa.bg
Никола Стокер Кадър: БНТ

Атаката беше извършена в петък, след учебните занятия. Тогава започна и ваканцията за Вси Светии. Тя продължава две седмици. Това не попречи колежът да бъде отворен за специални дейности, за провеждането на срещи на психолози с персонала, с ученици, с родители и въобще с хората, които са шокирани от случилото се. Това заяви пред БНТ познат на убития френски учител журналистът Никола Стокер.

Никола Стокер е наясно с учебния процес, познава самия Самюел Пати, както и гимназията в северозападното предградие на Париж, където беше извършено терористичното нападение.

Думите на Никола Стокер отиват доста по-далеч от жестокото убийство на преподавателя Самюел Пати. Разказът му е за атентатите от нов тип, за толерантността и за съвременната роля на училището, на официалните медии и на социалните мрежи.

Разследването на терористичното нападение срещу френския преподавател Самюел Пати продължава. Жестокото убийство предизвика политическа и обществена полемика, която отеква седмица след нападението.

Шествия, минута мълчание, пълна съпричастност и хиляди хора по улиците на големите френски градове, независимо от пандемията. Един преподавател по история и география получи всичко това посмъртно. 18-годишният Абдула Анзаров, от чеченски произход, атакува с нож и отне живота на 47-годишния Самюел Пати близо до гимназията, където учителят показа в час карикатури на пророка Мохамед от седмичника "Шарли Ебдо" - като пример за свобода на изразяването.

Няма някакъв свещен съюз сред политиците, очевидно. Що се отнася до обществото, бих казал, че съществува преобладаващо обединение около ценностите на републиката, но съществува и силно малцинство, което поставя своите разбирания преди законите на републиката. И все по-често чуваме за него, каза той.

Ако отново се върнем към тази атака срещу преподавателя, при този терористичен акт той не е бил нападнат на сляпо. Необходимо е внимателно да бъдат разгледани етапите на подготовката, как са се развили нещата. И това се прави. Интернет и социалните мрежи безспорно са изиграли роля. Но те не са единствените. Имало е едно изразено несъгласие на някои семейства относно това, което е било преподавано в училище. Това също е в основата на случилото се. Въпросното недоволство е намерило израз и в социалните мрежи. Недоволството на един баща е било подкрепено от човек, известен на полицията като активист, ислямист, добре познат на службите за сигурност. Така се е стигнало до бързо разпространяване на съобщението в социалните мрежи и умножаване на възмущението и яростта на този родител на ученик. Това пък води до още грешни ходове от негова страна. Той разпространява името и адреса на преподавателя. Даваме си сметка, че всъщност няма закон, който наистина да забранява това, обясни журналистът.

"Направеното видео на активиста може да се види навсякъде, включително и в чужбина, тъй като за социалните мрежи няма граници. Видеото стига и до нападателя, който смята, че на него се пада да отмъсти за онзи, когото възприема за свой пророк. Така той извършва престъплението", напомня Стокер.

"Пристигайки на мястото, той намира връзка с учениците, които му помагат да установи човека, който в неговите очи е виновен за богохулството. В мрежата все пак не е била разпространена снимка на учителя", допълва още той.

Както виждате, освен социалните мрежи, тук се включват и много други елементи, които са обезпокоителни по отношение на френското общество. Досега сме имали два големи периода на атентати и бих казал, че сега навлизаме в трета фаза, която може би е най-опасната. Днес стигаме до съвършено нов тип терористични нападения. Те не са свързани нито с чуждестранни сили, нито с чужди организации, нито с дейността на Франция зад граница. Стигаме до нещо като опит за налагане на религиозни закони - тези на шариата пред тези на държавата, каза Стокер.

Това е сравнително ново явление. Истината е, че преди 30-40 години беше абсурдно да се показват карикатури от сатирично издание в училище. Това не би имало смисъл. Има еволюция в училищното обучение напоследък и тя е свързана с надграждане върху преподаването на предмети. Смятам, че френското общество е еволюирало много за последните 30-40 години. Карикатурите на Мохамед може би засягат една част от френското общество, която не е за пренебрегване. Днес има нещо като противопоставяне между едно все по-значително малцинство и френската република, която постоянно се надява да интегрира нови общности и се опитва да убеди новопристигналите и потомците на имигрантите да се присъединят и да приемат основните принципи на републиката, сред които е и свободата на изразяване, уточни той.