Виктор научи невронните мрежи да решават логически задачи

https://www.24chasa.bg/novini/article/9185821 www.24chasa.bg
Виктор Колев иска да учи математика с компютърни науки в Станфордския университет в Калифорния. СНИМКА: Личен архив

С разработката си 12-класникът от Софийската математическа гимназия се нареди сред първите петима в лятната школа на Масачузетския университет, сега пише продължение на проекта

Той ще бъде най-младият лектор на #Future:Makers2020

Дванадесетокласникът Виктор Колев от Софийската математическа гимназия “Паисий Хилендарски” отлично представи България на международната лятна школа RSI в Масачузетския технологичен институт, САЩ. Със своята разработка за невронните мрежи той бе сред първите петима отличени, а на самото представяне се класира в десетката.

В Масачузетския технологичен институт всяко лято за шест седмици

се обучават

80 гимназисти

от цял свят,

като разработват свой научно-изследователски проект. Сред лекторите на тазгодишното виртиуално издание бе немският физик Волфганг Кетерле, носител на Нобелова награда за постигането на Бозе-Айнщайнова кондензация.

“Тези срещи са изключително интересни и разширяват хоризонта. Получаваме

информация за

най-новото, което

се случва в

науката”,

обяснява отличникът.

Професори, академици, докторанти и специалисти помагат на младите изследователи да осъществят своите идеи. Виктор разработва темата си под ръководството на инж. Светлин Пенков, създател на центъра за предприемачи и учени Sciro Research, и Димитър Василев, технолог в компютърния гигант Microsoft.

С екипа решили да се насочат към невронни мрежи - алгоритми, които имитират човешкия мозък. Работата по създаване на изкуствен интелект ги направи особено актуални в наши дни, иначе разцветът им е бил през 80-те и 90-те години на миналия век. Учили се на принципа проба-грешка.

Виктор решил да изследва дали невронните мрежи може

да притежават

качества,

характерни за

човека, и при

решаването на

логически задачи

“Ключовото при невронните мрежи е, че те съвсем сами намират връзки и зависимости”, казва ученикът.

За да е по-ясно, бърза да даде пример. “Ако тренираме невронна мрежа да различава котки от кучета и започнем всеки път да я подтикваме да предположи кое кое е, като впоследствие покажем дали е познала, в един момент тя сама ще открива зависимости и ще си съставя правила, по които да разграничава едното от другото.”

Само с една изписана тетрадка и един лаптоп целият проект бил готов. Младежът най-много цени срещите си на живо с двамата ментори.

,,Много се радвах да работя със Светлин Пенков и Димитър Василев. Доказахме някои интересни резултати и подходи, които имат потенциал да бъдат развити и в бъдеще”, казва Виктор.

Обучението в престижната школа на Масачузетския технологичен институт той печели в конкуренция с много кандидати.

Интервютата се провеждали от Ученическия институт по математика и информатика към БАН. В последния етап изпитът нямал нищо общо с математиката - от всеки участник се очаквало за 15 минути да впечатли журито със свой талант. Виктор обича да свири на китара и подготвил изпълнение. Обаче вечерта преди представянето

една от струните

се скъсала и

трябвало да

импровизира

Той учи в СМГ от 5-и клас, а на първото си състезание по математика бил второкласник. Казва, че срещал немалко трудности, но те били предизвикателство и повод за по-голямо удовлетворение. ,,Както често се чува по коридорите на СМГ, ако е лесно, не е интересно!”, споделя ученикът.

В началото на 2019 г. той разработва първия си научен проект заедно със своя съученик Стефан Хаджистойков (отличник от първия випуск на “24 часа” - б.р.). Тогава двамата се явяват на конкурса на МОН “Млади таланти” със свой проект в сферата на финансовата математика и статистиката. Акцентирали на възможността

инвестиционни

фондове да

направят

по-голяма

печалба с

по-малък риск

Постигнали голям успех и се класирали за участие в световното научно младежко изложение Expo-Sciences International 2019  в Абу Даби.

,,Тогава със Стефан разбрахме какво означава да правиш наука, опитът беше поучителен”, разказва младежът.

Сега Виктор разработва проект заедно с двама бивши възпитаници на СМГ, който е продължение на работата му от лятната школа. Целта е изкуствен интелект да може да решава абстрактни и логически задачи и да се адаптира към тях по интуитивен начин. ,,Надяваме се да публикуваме разработката на конференция, която ще се проведе до края на януари догодина”, казва той.

Кандидатстването в мечтания университет е не по-малко предизвикателство пред него. Подготвя се за Станфордския университет в Калифорния, където иска да учи математика с компютърни науки.

“Добрият кандидат за университета е този, у когото личи страст към това, което прави. Трябва да бъдеш активен, да имаш мечти и да ги преследваш, да не те е страх да си изцапаш ръцете”, категоричен е отличникът.

Виктор ще бъде най-младият лектор на #FutureMakers2020 - онлайн събитие за кариерно и личностно развитие, което ще се състои в края на ноември. Там той ще говори за житейските уроци, които могат да се извлекат от изкуствения интелект.