Самоличността на най-политически ангажирания и енигматичен графити райтър у нас, става ясна след смъртта му
На 11 януари 2011 г. тялото на 27-годишния Георги Младенов е открито с множество прободни рани. Графитите му са заличавани от лицето на града
Мечтаеше за свят, в който китовете не са на изчезване, споделя пред “168 часа” сестра му Радмила
14 януари 2009 г. Площадът пред Народното събрание. Хиляди граждани протестират срещу управлението на тройната коалиция - БСП, ДПС и НДСВ.
Някъде в множеството от хора е бил и той. Дни по-късно на стена в близост до сградата на Народното събрание се появява графит на човек с базука, насочена срещу парламента. Авторът: анонимен.
Скоро след потушаването на студентските протести пък Софийският университет става платно за рисунка със спрей - полицай влачи след себе си студент. Графитът много бързо бива заличен от стената на сградата, но на същото място неизвестният творец написва Truth remains (Истината остава).
Междувременно в подлеза на Спортната палата столичани минават покрай изображение на оранжев полицай, който налага с палка обикновен гражданин. Почеркът е същият, стилът е дързък и разпознаваем. Вече не може да се отрече - улиците в центъра на София са ателие за политически ангажиран графити райтър. Bloke.
Никой не знае дали е мъж, или жена. На колко години е. Какъв човек е. Определен е за българския Banksy. В интервю, което дава дистанционно и без по никакъв начин да разбули енигмата около себе си, артистът казва, че и двамата с Banksy отразяват нещата в съответните системи, в които живеят.
Bloke обяснява, че неговите герои са винаги само силуети и нямат самоличност, защото така провокират човек да види себе си или да си даде гледната точка.
Първата му серия от графити е съпроводена от слогана “Криза 2009”, в нея според собствените му думи най-чисто е показал начина, по който "живеем", с нещата, които е направил върху сградата на Съдебната палата - Capitalism.
Отчаянието на артистичните среди и кризата в изкуството бе онагледил с рисунка на проституираща жена и надписа “Криза 1944?” върху страничния вход на Националната художествена галерия, който бързо е изтрит.
Безпътицата пред младите хора в България пък бе представена от него като младеж в усмирителна риза.
Дори две деца, само по гащи и любопитство, имаха да кажат на минувачите много повече. И текстовото съобщение на автора караше хората да се замислят за свободата си на най-базисно равнище: “С това ще контролирам живота ти”
Графитите на Bloke са неговият начин да изразява своето мнение и своя бунт, докато не идва време за последния. И за говоренето в минало време за този артист. На “Раковски” столичани прочитат: “Мъртвите да погребат мъртвите”.
Смъртта му, мистериозна колкото самия него, слага край на анонимността.
Рано сутринта на 11 януари 2011 г. тялото на 27-годишния Георги Младенов е открито близо до Софийския университет с множество прободни рани. Официалното заключение: самоубийство.
След него няма кой да изрисува и изпише истината на Bloke по сградите из софийските улици. Днес повечето от графитите му са заличени от градското пространство, но неговата следа остава. Много малко се знае за личността на твореца с най-емблематичните политически и социално ангажирани послания у нас, които, макар и създадени преди десетилетие, в крайна сметка се оказаха с непреходна актуалност.
“168 часа” се свърза с неговата сестра Радмила Младенова, автор на книгата “Бялата ни спалня”, която ни помогна да добавим още няколко щриха към тайнствения портрет на артиста, останал скрит зад анонимността на райтъра Bloke.