Тя е за това как младите хора да превръщат финансовите знания в умения
Финансовата ерудиция и грамотност са важни за всяко едно общество в днешно време, но освен чисто практичните подбуди, си заслужава да надникнем в дълбочина къде се зараждат тези умения и доколко е важно да бъдат „усвоявани“ още в детска възраст, за да може в последствие младите хора да бъдат добре подготвени за „предизвикателствата“ на живота. Инициативата на Банка ДСК – „Национална финансиада“, е светъл пример в тази посока, тъй като за втора поредна година адресира важната тема за финансовата грамотност на учениците в България. Гергана Бендурска, директор „PR и комуникации“ в Банка ДСК и Весела Апостолова, главен оперативен директор и управляващ директор на творческия и комуникационен бизнес на Publicis Groupe България, разказват повече за инициативата и какво вълнува младите хора по отношение на финансовите въпроси.
- Може ли да разкажете малко повече за „Национална финансиада“ – инициативата, която организирахте наскоро за втора поредна година?
- Гергана Бендурска (ГБ): „Национална финансиада“ e образователна инициатива на Банка ДСК за повишаване на финансовата грамотност на младите хора в България. Екипът ни вярва, че знанията по финанси, когато са поднесени по забавен и интерактивен начин, помагат на децата да успяват. Стратегическата цел на инициативата е, говорейки на тийн език, да подбудим любопитството на младежите към финансови знания. А тъй като желанието за учене идва от родителите, в отбор с тях да ги поставим в условия на съревнование на принципа на ученическите олимпиади, но с дигитални методи и чрез модерни платформи. Крайната цел е те да изградят умения за разумно планиране на личните им финанси.
Организирахме инициативата за втора поредна година, защото виждаме от една страна тревожни данни за нивото на финансова грамотност в страната сред младите хора, а от друга, защото наблюденията ни показват, че същите млади хора имат стремеж и глад за финансови знания и някой трябва да ги подпомогне в този процес. Експертизата и опитът ни на водеща банка в страната, която хората възприемат като лидер по стабилност и надеждност (проучване на Кантар от октомври 2020 г.), ни дава увереност да споделяме знанията си с тях.
- Какво бе новото и различно тази година, за да откроите инициативата и да достигнете до по-широка аудитория?
- ГБ: През 2019 г. създадохме „Национална финансиада“ и за първи път сложните цифри се превърнаха в забавна онлайн игра с тестове за ученици и родители. Запалихме интереса към финансите – така споделиха тогава участниците. „Национална финансиада“ се открои като една от най-разпознаваемите инициативи за финансова грамотност. През тази година, искахме да увеличим разпознаваемостта на кампанията и сред по-малките тийнейджъри в 8-9 клас, да запалим и техния интерес към финансите.
Във второто издание направихме няколко нововъведения. На първо място включихме две възрастови категории, за да разширим кръга на участие - ученици на 14 – 16 и 17 – 19 години, които играят заедно със своите родители. Респективно, имахме желание да възнаградим не само един отбор-победител, а цели шест тима - по 3 във всяка възрастова група, които да получат парична стипендия за образование на детето-участник от всеки отбор. Създаването на съдържанието за игрите е дело на Фондация „Инициатива за финансова грамотност“, които са традиционно наш добър партньор.
Голямата промяна, която не бяхме планирали, бяха финалите. Поради усложнената здравна обстановка, решихме да ги проведем изцяло онлайн. Съвместно с екипите на Digitas Sofia и MSL Sofia разработихме концепция за нов дигитален формат, като за целта използвахме платформата за видео разговори Zoom и дигиталното решение за игри с образователно съдържание Kahoot. През тези 2 платформи случихме цялостната реализация на финалното събитие, което бе режисирано в специално студио, с водещ, брандинг и подкрепящ екип от близо 20 души.
Щастливи сме, че финалното събитие премина изцяло в дигитална среда, тъй като това кореспондира и с ценностите на нашата банка. Усилията ни са винаги в посока предоставяне на иновативни и надеждни технологични решения, като същевременно се стремим да съхраним и покажем човешкото отношение в общуването с потребителите, в случая със стотиците отбори, които се включиха в инициативата.
- Колко отбора кандидатстваха за участие в тазгодишната „Национална финансиада“?
- ГБ: Близо 1000 отбора от цялата страна, от големи и от по-малки населени места, записаха участие още на предварителния етап. Толкова си поставихме и за цел, когато започнахме подготовката. Класирането на участниците се извърши по брой на верните отговори и време за решаване на теста, като бяха определени най-добрите 12 отбора, по 6 от всяка възрастова категория, които продължиха към финалното събитие. Тимовете трябваше да отговарят на въпроси от финансова и икономическа тематика, свързани със спестяването, личните финанси и управляването на семеен бюджет, източници на финансиране. Тези отбори бяха представители на градовете София, Варна, Бургас, Шумен, Велико Търново, Девин, Благоевград и Сандански.
Събитието се излъчи на живо в нашата Facebook страница, като организирахме паралелно и игра с публиката, която пресъздаде емоцията от финансовата олимпиада и за потребителите в социалната мрежа.
- Агенциите от Publicis Groupe – Digitas Sofia, MSL Sofia и Publicis Dialog, подкрепят Банка ДСК в реализацията и изпълнението на кампанията. Може ли да споделите, как се организира инициатива от такъв мащаб?
- Весела Апостолова (ВА): Преди всичко благодарим на Банка ДСК за доверието, че повярва и развихме заедно идеята на „Национална финансиада“, която осъществихме за втора поредна година. Въпреки извънредната ситуация, която постави на тест всички бизнеси, а хората в режим на адаптация и в неизвестност, въпросът пред нас и нашите клиенти, включително Банка ДСК, беше как да адаптираме плановете и предложим правилните решения за реализация на кампания, която има потенциал да се развива и надгражда с всяка следваща година.
Решението за нас беше ясно, защото в основата на опита и експертизата на Publicis Groupe България, стоят екипи с познания в различни области на маркетинг комуникациите, които наблюдават и анализират пазара, медийната среда и поведението на хората и които във всеки един момент могат да променят курса на комуникация, така че да постигнем цели, важни за нас и за клиента.
Същото направихме и с „Национална финансиада“. Вложихме дигиталната и технологичната експертиза, която имахме, анализирахме и тествахме различни сценарии, за да сме убедени, че финалите на второ издание на „Национална финансиада“ може да се състоят в изцяло виртуална среда. С точните дигитални платформи, създадохме изживяване за участниците и аудиторията на банката, и превърнахме финансите във вълнуваща тема, а състезанието забавно и очаквано. Така не разочаровахме отборите и затвърдихме позицията на Банка ДСК на отговорна и модерна банка, която работи в посока финансово ограмотяване на младежите.
Цялата творческа идея „Финансите са страст на цялото семейство“ се базира на конкретни прозрения за нашата аудитория, включително поведение и интереси, които са основа за разгръщането на цялата комуникационна стратегия и послания. Трябваше да говорим на езика на младите, да звучим „яко“, за да ни обърнат внимание. Тази година включихме инфлуенсъри в социалните канали, които са на възрастта на нашата аудитория, защото знаехме, че те ще могат най-бързо да достигнат до учениците и да предадат посланията по достъпен за тях начин.
- Какви бяха предизвикателства откъм събитиен мениджмънт в процеса на организация на тазгодишната кампания?
- ВА: Най-голямото предизвикателство се оказа промяната на финалното събитие, тъй като трябваше бързо да видоизменим концепцията и да преминем изцяло в дигитална среда. Успяхме да създадем и пресъздадем телевизионна атмосфера в онлайн среда, да свържем всички отбори-финалисти в едно общо дигитално пространство, и да проведем финалното събитие по новаторски за индустрията начин. Досега такъв формат на реализация не е познат в корпоративното общество у нас. Всичко това се случи, при спазване на необходимите мерки за сигурност и безопасност за екипите, които работиха „зад кадър“.
Справихме се в кратки срокове и целият екип е много горд от постигнатото, което показва, че в ситуация на непредвидени обстоятелства, каквато е извънредната обстановка в страната, можем да бъдем много гъвкави и да даваме работещи и ефективни решения на ниво кампании и проекти за нашите клиенти.
- Какви са плановете ви за следващата „Национална финансиада“ през 2021 година?
- ГБ: Продължаваме и през 2021 година. „Национална финансиада“ събуди любопитството на Министерство на образованието и науката и предстои да обсъдим потенциално партньорство. Най-удовлетворяващо за екипа ни беше, че успяхме да превърнахме „скучната“ материя във вълнуващо състезание и истинска емоция за деца и родители. Един от победителите ни каза: „Щастието е пълно. Ива е на прага да сбъдне най-голямата си мечта, благодарение на Вас. В тези трудни времена много семейства не успяват да помогнат на децата си да осъществяват мечтите си. Благодаря Ви от сърце!“