От лятото столичната ул. “Съборна” е полупешеходна. Сред инициаторите на промяната беше “Спаси София” и независимият общински съветник на гражданското сдружение Борис Бонев.
Бизнесът и живеещите на улицата обаче недоволстват, защото за 700 души са оставени едва 12 паркоместа, а достъпът на клиентите с автомобил до търговските обекти е ограничен.
Те също се обединиха в сдружение - “Спаси Съборна”, и предлагат свой проект за организацията на движение по улицата.
Хората писаха писма до кмета на София Йорданка Фандъкова и всички политически групи в общинския съвет.
Преди дни на заседание на транспортната комисия на СОС не бе постигнат консенсус по казуса “Съборна” и се очаква да бъде намерено решение в следващите дни.
Затова “24 часа” събра Борис Бонев от “Спаси София” и Албена Александрова от “Спаси “Съборна” в опит двете страни да намерят решение на проблема за емблематичната софийска улица.
Борис Бонев: Без коли на “Съборна”, тя свързва “Витошка” с Градската градина
Албена Александрова: Искаме улицата да е за всички - с велоалея, широк тротоар и паркоместа
Още акценти от интервюто:
Александрова: Г-н Бонев, майка ми гласува за вас. Но сега не е съгласна с идеите ви
Бонев: Вече направихме компромис, като разрешихме автомобилите по част от улицата
Александрова: Проектите на “Спаси София” вредят на града и на бизнеса
Бонев: Градът е споделено пространство. Не може да си “заплюваме” територии само защото живеем или работим на тях
- Защо 200 м от една улица в столицата се превърнаха в ябълка на раздора между граждани, които живеят и работят на “Съборна”, и “Спаси София”?
Албена Александрова: Тези 200 метра в центъра представляват единствената търговска улица, за която сме положили много усилия и неслучайно сме в референциите за хубава градска среда на главния архитект на столицата Здравко Здравков. Всичко това се е случи с много усилия на собствениците на търговските помещения на ул. “Съборна”.
Борис Бонев: “Съборна” е чудесна улица в централната част, която свързва голямата пешеходна зона по бул. “Витоша” с основния площад на София - “Св. Неделя” и Градската градина. Това е напълно логична, очаквана и заложена във всички документи на Столичната община улица за пешеходна връзка между тези знакови пространства. С приемането на доклада от СОС през лятото се извървя поредна стъпка в дълъг процес за разширяване на пешеходната мрежа в София, тъй като и сега градът изостава значително не просто от своите конкуренти на европейско ниво, но столицата ни има по-малка пешеходна мрежа дори от Пловдив.
Във всички документи - план за устойчива градска мобилност, устройствения план за зоната, “Визия за София”, доклада на световноизвестния архитект проф. Ян Геел, “Съборна” е ключова връзка. Нейното трансформиране беше заложено и в програмите на повечето кандидати за кмет на изборите, включително на г-жа Фандъкова, в моята и на други претенденти.
- Г-жо Александрова, вече 5 месеца живеете и работите на улицата с новата организация на движение. Какъв е проблемът сега?
А.А.: От март животът ми смени своята посока и приоритетите ми се промениха. Всички помним 13 март (обявяването на първия локдаун - б.а.). На следващия ден фирмата ни записа видео, с което да наберем средства за респираторен апарат, който дарихме на Столична община. Втората ми кауза след тази дата е да помагам на бизнеса да оцелее. Затова искам да попитам г-н Бонев: Вие направихте ли някаква стратегия след 13 март? Променихте ли живота си?
Б.Б.: Разбира се, това е безпрецедентна за последните 100 г. здравна криза. Видя се, че на държавата ѝ е трудно да посрещне всички тези предизвикателства.
Нека обаче видим какви мерки предприемат градовете по света, за да се справят с кризата, причинена от пандемията, като например Тирана и Париж. Основните градоустройствени мерки са създаването на пешеходни зони, повече велоалеи.
А.А.: Питам за вашата политика.
Б.Б.: Бях в работната група в общината, която предложи мерки в подкрепа на бизнеса. И признавам, че не съм доволен от това, което се реши. Бизнесът на София не беше подкрепен достатъчно.
А.А.: Моите наблюдения са точно обратните - с вашите предложения и проекти вредите на бизнеса. Има европейска директива, която казва, че трябва да се помогне на бизнеса и на работещите. А не да се взимат решения, които ще увеличат безработицата.
Б.Б.: Твърдя, че няма случай по света, при който превръщането на улица в пешеходна да се е отразило негативно на бизнеса.
А.А.: Г-н Бонев, непрекъснато демонстрирате, че сте запознат с европейските практики. Дайте европейски пример за улица в центъра на столица с 23 търговски помещения, които стоят празни. Клиентите не се интересуват от плочки, а от стоката. Вглеждате се в детайлите - в плочките и в колчетата на “Съборна”, но не виждате реалността. Направихме анкета сред клиенти на близо 20 търговски обекта на “Съборна” и “Патриарх Евтимий”. 89% идват с кола, а 11% пеша. 89% не харесват липсата на паркоместа, поставените пейки и кашпи по “Съборна” и затрудненото придвижване.
Вашата политика е да качите всички на колела. Да, но някои имат две деца. Когато единият ми син е на тренировка по футбол в “Драгалевци”, а другият на урок по математика в центъра, как да ги закарам с колело?
Предлагате промяна и на организацията на движението по бул. “Патриарх Евтимий”, но знаете ли колко помещения има на булеварда и колко фалираха, докато се строеше третата линия на метрото?
Б.Б.: Нямам тези данни.
А.А.: А знаете ли, че сега всяко търговско помещение на булеварда е пълно, има клиенти, кипи живот...
Б.Б.: Булевард, който е част от първия градски ринг, през който минават 7 тролейбусни линии и свързва всички основни велотрасета в центъра на София, не може да бъде само за автомобили.
Никой не цели да качим всички на велосипеди. Има хора, които по професионална, семейна или друга причина не могат да се придвижват без автомобил. Но статиската показва, че по-голямата част от хората могат да се придвижват с градски транспорт или велосипед, ако им бъде осигурена адекватна алтернатива. Ако не работим за по-добър градски транспорт, свързани и безопасни велотрасета, никога няма да свалим тези хора от колите.
Дълго време се придвижвах в София с кола, след като се върнах от Франция. Когато реших да сменя начина си на придвижване, ми костваше някакви усилия, но си купих велосипед и карта за транспортя. Дори сега дойдох с трамвай - отоплен, климатизиран и бърз. 89% от вашите клиенти идват с коли и 11% с такси или пеша.
А.А.: Хората ходят на пазар с кола. Дайте ми пример за друга подобна на ЦУМ сграда в центъра на европейска улица, която стои празна.
Б.Б.: ЦУМ е празен не защото има пешеходна зона, а защото мениджмънтът му не е добър.
А.А.: Не всичко, което работи в Европа, може автоматично да се пренесе в София. Ще ви дам пример с моя бизнес, който е с дрехи. Дизайнерите правят страхотни шлифери и жилетки, но аз не мога да ги предложа, защото в София няма сезон за шлифери и жилетки, а от тениските обличаме якета. Слезте в нашата реалност!
Б.Б.: Не вярвам в мантрата, че само в София не могат да се случат неща, които се случват по цял свят. В последните години много принизихме в обществените дискусии мнението на експертите.
А.А.: Аз съм експерт в търговията.
Б.Б.: Да, но не сте експерт в градската среда и моделирането на транспортните точки.
А.А.: Точно така! Но явно вие, експертите по градска среда, бъркате някъде, защото не може да ми дадете примери за централна улица в европейска столица с 23 празни магазина и сграда тип мол, която е като гробница. Затова се включваме ние, експертите в търговията, за да ви кажем, че някъде грешите. И това се вижда от ситуацията на “Дондуков”, “Граф Игнатиев”, “Витошка” - губи се балансът. Ние не сме против велоалеите.
Б.Б.: Ще цитирам становище на Съюза на урбанистите: “Превръщането на ул. “Съборна” в пешеходна е важна стъпка за изграждане на свързана мрежа от пешеходни пространства в София”. И на Съюза на архитектите: “Считаме, че както докладът, така и решението на СОСса правилно мотивирани и насочени”. Това са професионални организации на урбанисти и архитекти. А ето и предизборните обещания на Йорданка Фандъкова (показва - б.а.) на стр. 60.
А.А.: Стига сте вкарвали думи в програмата на г-жа Фандъкова. Покажете къде пише “Съборна”?
Б.Б.: Пише: “разширяване на пешеходна зона по бул. “Витоша” към Градската градина”.
А.А.: Точно така, но не “Съборна”.
Б.Б.: А къде си представяте, че ще е тази пешеходна улица?
А.А.: Аз също съм чела предизборната ѝ програма.
Б.Б.: И в моята предизборна програма на 64 стр. пише, че разширяваме пешеходните зони с пл. “Св. Неделя” и ул. “Съборна” . Това е програма, подкрепена от 50 000 души. Имайте повече уважение към хората, гласували за мен.
А.А.: Майка ми, когато чу, че сте завършили Сорбоната, реши, че ще гласува за вас. Сега обаче не е съгласна с това, което правите.
Б.Б.: Това, че не спечелих изборите, не значи, че няма да се боря за реализация на обещанията си.
А.А.: Това е моят среднощен кошмар, г-н Бонев!
Б.Б.: Съжалявам, но предпочитам да вярвам на експерти и данни.
- Г-н Бонев, казвате, че предпочитате да вярвате на експертите, но “Спаси София” е гражданско сдружение. Не трябва ли да чуете и гражданите от тази улица?
А.А.: “Кристиан Диор”, “Картие” и “Селин” решиха да дойдат на “Съборна”, но на г-н Бонев тя не му харесва.
Б.Б.: Разбира се, че мнението на гражданите е важно. На фейсбук страницата на “Спаси София” проведохме анкета, в която се включиха близо 10 000 души и над 95% отговориха, че искат “Съборна” да е пешеходна.
А.А.: Това са хора, които не са идвали никога на “Съборна”. Питайте клиентите ни от какво имат нужда.
Б.Б.: Не може да си заплюваме територии в града, понеже работим или живеем на тях и само тези, които живеят или работят на тях, да определят как тези улици ще се развиват.
А.А.: Не съм си заплюла “Съборна”. Клиентите идват не защото магазинът ми е там, а заради стоката, която предлагам.
Б.Б.: Искате ли да питаме живеещите в “Яворов” дали искат цяла София да се изнася по “Цариградско шосе” под балконите им? Градът е споделено пространство и всеки трябва да си дава сметка, че някои неща, които се случват, може да са в негов ущърб, но други да са в негова полза. Интересът на софиянци е “Съборна” да бъде пешеходна, защото свързва “Витошка” с пл. “Св. Неделя” и Градската градина. Оставам с впечатлението, че единствената причина бизнесът ви да е успешен, е защото има автомобилен достъп и къде да се паркира. Ами на околовръстното има колкото си искате автомобилен достъп и места за паркиране. Но очевидно там не е подходящо.
А.А.: И къде планирате да ни изместите?
Б.Б.: Нищо не планирам, но трябва да си дадете сметка, че сред причините “Съборна” да бъде предпочитана като търговска не е автомобилният достъп, а заради центъра и историческите сгради.
- Г-жо Александрова, хората от “Спаси Съборна” сте подготвили свой проект. Какво предвижда той?
А.А.: Проектът ни е за споделена улица. Предлагаме единият тротоар да се разшири от 3,60 на 6 м. Предвиждаме велоалея, място за преминаване на автомобили и паркоместа.
Б.Б.: По “Съборна” никога не е предвиждана велоалея, защото няма как да се свърже с други.
- А защо и двамата отхвърлихте предложението на Столичната община за връщане на косото паркиране по “Съборна”?
А.А.: Защото не искаме “Съборна” да стане част от тази върволица от фалити по други булеварди. Без нито едно паркомясто, коя световна верига ще пожелае да менажира хотел “Балкан”?! Магазините, които са на европейско ниво, ще се опразнят и ще фалират. Това са 38 магазина, 6 ресторанта, хотел и над 700 живеещи. Затова искаме улицата да се отвори. Преди да се изградят паркинги, не може да се отнемат агресивно паркоместа - с 84%.
Б.Б.: Няма как да има паркинги в центъра, защото няма място. Освен това до метростанция “Сердика” има подземен. А вечер, когато институциите затворят, също има достатъчно паркоместа в зоната.
През цялото време се говори за консенсус с живеещите и бизнеса на улицата, но стана ясно, че под консенсус те разбират връщане изцяло на старото положение. Това не е консенсус. Първоначалният вариант, който е и в проекта на известния архитект Фуксас за преобразяване на зоната около пл. “Св. Неделя”, е “Съборна” да е изцяло пешеходна.
А.А.: Арх. Фуксас работи по задание. Ако сте му дали задание да направи пешеходна улица, той ще направи пешеходна улица.
Б.Б.: Заданието беше подложено на обществено обсъждане. Защо не бяхте там, за да защити интересите си?
А.А.: Нито някой ни е информирал, нито канил. Ползвали сте данни от друга локация. Свързахме се с фирмата, която е правила преброяването на трафика, и то не е от “Съборна”, а от пл. “Св. Неделя”. Според тези данни по улицата 2 дни не е минала кола, което не е вярно. Не е ли по-логично да се заемете с проблемните точки, по които има забавяне на градския транспорт например, а не с улици без проблеми?
Б.Б.: Първо, това, че тролеите по “Патриарх Евтимий” нямат закъснения, не е вярно, защото, когато за къс участък им дадете много минути, те по разписание няма да закъсняват, но ще се влачат. Второ, помните ли, че по ул. “Граф Игнатиев” трите трамвайни линии през уикенда често идваха накуп, след което 10-20 минути няма нито един? Благодарение на работатата ни графикът е синхронизиран - на всеки 5 мин идва трамвай.
- Къде може да има компромис?
Б.Б.: Вече е направен компромис. Не съм съгласен “Съборна” да е паркинг за ламарини, входът към ротондата “Св. Георги” да е блокиран от спрели коли, да игнорираме мнението на експерти и да правим стъпка назад.
А.А.: Очевидно някъде се бърка. На бул. “Дондуков” се твърди, че 23 магазина затвориха заради COVID кризата, но на бул. “Патриарх Евтимий” също има криза и нито едно празно помещение. Призоваваме за баланс, иначе следват фалити и безработица. Благодаря на “24 часа”, че ни срещна с г-н Бонев, защото се надяваме на това - на диалог по европейски.
Б.Б.: Никога не съм се крил от диалог, но когато се обсъждат експертни теми, е редно да се говори с факти и аргументи. Топката е в полето на колегите ми в СОС от другите партии. Въпросът е те ще изпълнят ли предизборните си обещания, или не.