В природо-математическата гимназия в Гоце Делчев и в пандемията подготвят участници в национални олимпиади
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии.
Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.
Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение.
Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.
“Ние сме едно от училищата, които през пролетта влязоха в обучение в електронна среда без стрес и притеснения. За нас това не бе предизвикателство, тази ситуация ни завари подготвени. От 3 г. целенасочено,
без да
подозираме
какво ще е
през 2020-а,
създадохме
облак
в училището, преминахме през обучение - и учителите, и учениците. Родителите също имат достъп, така че дистанционното обучение не ни изненада.”
Това разказва директорът на природо-математическата гимназия “Яне Сандански” в Гоце Делчев Елка Божикова. Тази година училището отбелязва 100-годишнината си като приемник на авторитетното в миналото Сярско педагогическо училище, изиграло много важна роля за културното и националното издигане на българите от Македония.
През 1986-а се обзавежда първата компютърна зала с 18 компютъра. 2 г. по-късно е открита компютърна лаборатория за напреднали ученици, а през 1993-а училището получава статут на природо-математическа гимназия. Днес в него се обучават 700 ученици.
Философията на преподаването е много различна и затова гимназията бе едно от първите иновативни училища у нас.
Противно на всякакви забрани да се ползват мобилни телефони в час, от 3 г. в гимназията
дори се поощрява
ползването на
тези устройства,
разбира се, във връзка с учебния процес. Във всяка стая има монтирани зарядни устройства.
“По време на обучението в електронна среда променихме седмичното разписание и то е блоково. По един предмет имат по два последователни часа на ден. Така в един ден имат по-малко предмети, по-лесно е да се подготвят и дава резултат”, обясни директорката. Тя често гостува във виртуалните класни стаи, а всеки час започва с въпроси към учениците дали се чувстват добре и спокойни.
Гимназия “Яне Сандански” е едно от 8-те училища, определени от МОН, които през втория срок ще пробват обучение с homebook. Ще се експериментират различни модели на обучение, за да се види реално кой как действа.
Всички деца от
един клас ще
получат лаптопи, които се превръщат в таблети с много функционалности и заменят учебници тетрадки и помагала. Където и да се намират учениците, устройството е с тях и учителите могат да следят работата. За това обаче са необходими достатъчно подготвени преподаватели.
“Ние постоянно обучаваме учителите. Вече имаме 10 сертифицирани колеги, преминали две нива на изпити, което означава, че имат умения да използват всички съвременни технологии, разнообразни инструменти и, естествено - английски език”, обяснява директорката.
В извънредната ситуация не спират дистанционната си работа и клубовете по интереси, подготвят се и участниците в националните олимпиади. А възпитаници на гимназията имат десетки отличия не само от национални надпревари, но и от редица международни.
Последното отличие е отпреди два месеца, когато Иван Попов от XI клас, част от националния отбор, спечели поредния си медал - сребърен, на международната олимпиада по астрономия и астрофизика. Тя се проведе онлайн в 3 дни, като в нея се включиха над 280 участници от 50 страни.
Освен добрите, креативни и всеотдайни преподаватели гимназията е впечатляваща и с материалната си база. Коренната промяна на стандартния интериор за едно училище започва след работно посещение на директорката в САЩ преди няколко години, когато е впечатлена от средата в училищата там.
Решила да започне постепенно промяната към красивото и иновативното. Кабинетите по различните предмети са решени
в различни
цветове, с
тематични
фототапети
Преобразени са фоайетата с диванчета и пуфове и никой няма против съученикът му в междучасието да си полегне на диванчето.
В гимназията има и уникален Център по природни науки и математика, специално обзаведен с мобилни мебели за работа по групи. Масите са елипсовидни или кръгли, за да седят децата лице в лице, а не да гледат гърбовете на съучениците си.
Първоначалната изненада от необичайната учебна стая вече е преминала и амбициите са повече стаи да бъдат решени така, което предполага и различен начин на преподаване. Вече 4 г. се практикуват интердисциплинарните уроци. Например трима учители преподават в един клас урок по химия, физика и биология по една тема, разгледана от три различни гледни точки.
Защото в реалния живот няма чист химичен, биологичен или физичен процес. Провеждан е например интердисциплинарен урок по български, философия, география и информационни технологии на тема “Човекът и светът. Митовете на човечеството” с използването на Padlet, Google таблици, LearningApps, Google Expeditions - AR, Book Creator, Plickers,
текстове на
митове,
пещерни рисунки
Друг интердисциплинарен урок е по история и география. С използване на програми и приложения децата като истински пътешественици пишат история за богатствата на реките Нил, Тигър и Ефрат. Качват се на въображаем кораб, описват богатствата на Египет.
Проект “Истории в историята”, по който са работили учениците, съчетава история, български език, чужд език и информационни технологии и предполага комплексност на знанията.
Този иновативен проект е свързан със спасяването на еврейските деца от Чехословакия в Англия с влакова композиция по време на Втората световна война. Учениците са издирили две от тогавашните деца, сега живеещи в Лондон. Описали са тяхната съдба, разказали са историите им.
Проектът е бил представен в НДК пред представители на бизнеса, които са останали изключително впечатлени от креативността и знанията на гимназистите.
“Всеки, който влезе в сградата ни, е силно впечатлен. Аз обаче смятам, че това не трябва да е различното, това трябва да е нормалното училище”, категорична е директорката.