Зимата, лошото настроение и ние

https://www.24chasa.bg/novini/article/9344849 www.24chasa.bg

Зимата е сезон, в който много хора се оплакват от потиснатост, липса на настроение, до различни форми на депресии. Най-общо казано причините за това можем да разделим в две групи:

- Чисто физиологични, свързани със сезоните. По-малко слънчево греене, по-ниски нива на серотонин и полови хормони. Занижените им нива играят пряка роля в емоционалното ни и физическо състояние.

- Втората причина е психо-социална, която отново е свързана  със сезона в който сме. В повечето случаи лятото е свързано с повече приятни емоции, пътувания, ваканции, срещи с приятели, море… липсата на тези преживявания чисто психически може да подсили чувството за неудовлетвореност.

След този кратък анализ и дефиниране на проблема изниква въпроса как ние можем да влияем на тези процеси и въпреки сезона и лошото време можем ли да се заредим с позитивна енергия.

Мощен инструмент в това, познат не от днес, е празнуването на коледно-новогодишните празници и мястото, което те заемат днес в живота на съвременния човек. Подаряването и получаването на подаръци от близки и обичани хора, прекарване на време с тях, време което в нормалното ежедневие никога не стига, стопля душата на всеки и зарежда с добро настроение.

Вторият ми съвет към вас е - въпреки зимата, не се затваряйте вкъщи. Да, домашният уют също създават спокойствие и удовлетвореност, но монотонността лесно преминава в потиснатост. Нелош вариант е пътуване през зимата за няколко дни на топло. Тези, които карат ски, са усещали прилива на енергия и свежест, когато са на пистата. Спорт на открито или просто разходки сред природата също са добър вариант.

Преход от психо-социалните възможности към физиологичните правим с храненето. Навярно някой от вас знаят как хора с лошо настроение или такива, които са потиснати, търсят спасение в храната. Да, храната повишава хормоните на щастието, но това е рисково и опасно както за здравето, така и за добрата форма. Но нека не изключваме храненето като инструмент да се чувстваме щастливи - особено когато е с приятна компания, приятели или семеен кръг от обичани хора. Но нека това да не става за сметка на количествата, а на вкусна храна. Като в случая може да опитвате неща, които не сте хапвали, да експериментирате с някоя нова здравословна рецепта или нещо екзотично. Често с храната хората употребяват и алкохол - да, той също повишава настроението, но не стимулира синтеза на хормоните на щастието, а просто ги консумира и свързва в мозъка. Доста често след злоупотреба с алкохол ни сполетява чувство на потиснатост, което нормално не ни е присъщо. Така че - с мярка!

Друга физиологична възможност за повишаване на нивата на серотонин е излагането на UV лъчите на солариум. Освен хубав тен, ултравиолетовите лъчи стимулират синтеза на серотонин и влияят на настроението. Допълнителен бонус от излагането на UV лъчи е антисептичното действие и засилването на синтеза на Витамин Д, все показатели, които са изключително важни и навремени за период като този на атакуващи ни вируси.

Към физиологичните стимулатори на хормоните на щастието можем да причислим и хранителните добавки. Комбинираните усилия на народната медицина и науката в последните години спомогнаха да бъдат открити и изолирани съставки в растенията , които дълги години са били използвани като чайове и отвари. Днес те са достъпни в екстрактна форма, лесна за употреба и коректно дозирана. Ще спомена и обърна внимание само на няколко, които са най-популярни:

5-HTP (пента-хирдрокситриптофан) е аминокиселина, производна на Л-Триптофан, която повишава нивата не серотонин.

• контрол на апетита, удовлетвореност от храненето и чувството на ситост

• подобрение на настроението в случаи на тревожност и потиснатост

• подобрение на съня, увеличавайки РЕМ съня и дълбоките фази без да увеличава тоталната продължителност

• редукция на ефекта от стреса

• редукция на симптомите на абстиненция при алкохолна и наркозависимост

L-Dopa е аминокиселина (известна и като леводопа), прекурсор на допамин, който играе и роля в синтеза на епинефрин и норепинефрин.

• повишава вниманието

• по-висока мотивация

• повлиява благоприятно либидото и хормоналния баланс

• по-добра цялостна мозъчна дейност

GABA - Гама Аминобутирова киселина е аминокиселина, която функционира като невротрансмитер в мозъка. ГАМК е инхибиращ невротрансмитер, тъй като блокира или редуцира някои мозъчни сигнали, водейки до регулиране и намаляване на моментната мозъчна дейност. Изследванията показват, че ГАМК може да подобри настроението, наред с успокояващия ефект върху нервната система.

• подобрено качество на съня

• повишена секреция на растежен хормон

• намаляване на възпалителни процеси

• повишена концентрация при СДВХ (синдром на дефицит на вниманието)

• положителен ефект върху симптоми на пред менструаленсиндром

Acetyl L-Carnitine

Ацетилизираната форма на Л-карнитина е вещество, което присъства в организма. Формира се в клетките от обикновен Л-карнитин.

• ментална издръжливост и повишена енергия

• повишена концентрация

• предпазване на невронните клетки от стареене и оксидативен стрес

• положителен ефект върху качеството на съня

• подобрение на мъжката фертилност

• повишен метаболизъм на мазнините

• намаляване на нуждата от алкохол

L-Teanine е аминокиселина, намерена за пръв път в чаените листа от японски учени през 1949. Тя спомага за общата релаксация и подобрява съня, чрез различни механизми в мозъка.

• повишава нивата на ГАМК и други успокояващи трансмитери като серотонин

• понижава нивата на „стимулиращите“ трансмитери както и на вещества свързани със стрес и тревожност. По този начин предпазва и мозъчните клетки от ко-факторите на стреса и преждевременното им стареене

• подобрява качеството на сън и помага за по лесното заспиване

• повишава вниманието и фокуса и запаметяването посредством намаляване ефекта от стреса

L-Tyrosine е една от 20те основни аминокиселина. В организма тя се преобразува в невротрансмитери, отговарящи за бодростта и вниманието.

• повишава вниманието и бодростта

• подобрява настроението

• спомага в образуването на тироидните хормони

В началото споменах, че към хормоните на щастието причислявам и половите хормони, защото те имат огромна роля в наличието на добро настроение и самочувствие. Интересно е, че навсякъде се говори само за мъжкият полов хормон тестостерон, но рядко се споменава факта, че оптималните нива на женски хормони освен, че правят жените по-красиви като влияят на коса кожа и нокти, променят нейното излъчване и самочувствие. Суплементите които повишават половите хормони при мъжа имат аналогична роля и при жената но там се влияят женските аналогични:

Tribulus Terestis- повишава половите хормони както при мъже така и при жени в целият им спектър.

Тук няма да утежнявам статията с допълнително описание на действието на тези продукти, а който желае може да обогати знанията си като ги разгледа на сайта ни www.power-beauty.com където има актуални коледно-новогодишни, подаръчни намаления.

Весели празници!