Петокласниците, 7-и и 12-и клас пред матура – обратно на чина

https://www.24chasa.bg/novini/article/9396973 www.24chasa.bg
ДИЯН СТАМАТОВ

Обмислят да се изреждат всички класове поне за по седмица присъствено, за да не губят нормалната комуникация и да наваксат пропуски

Най-лошият сценарий - и децата от началният курс пак да си останат вкъщи, ако обстановката се влоши

Дори 1/5 от учителите да се ваксинират, възстановяването на присъственото обучение ще е много по-безопасно, смята директорът на столичното 119-о Диян Стаматов

5 са възможните варианти за продължаване на учебния процес след 18 януари. Те са обсъждани на заседание на отрасловия съвет в Министерството на образованието и науката в края на миналата седмица. Конкретно

решение

не е взето

Кога и кой вариант ще бъде избран, зависи от ситуацията с COVID-19 към определената дата. Това съобщи за “24 часа” Диян Стаматов, директор на столичното 119-о средно училище “Акад. Михаил Арнаудов” и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.

Учениците от 1-и до 4-и клас най-вероятно ще продължат с присъствено обучение и след 18 януари.

“Това е най-добрият вариант за тях, за да могат родителите да са спокойни за тяхното ограмотяване. Комуникацията клас - учител е по-безопасна, няма смесване на потоци в коридора, защото те са по цял ден в една класна стая”, коментира Диян Стаматов.

Ако ситуацията с коронавируса се влоши, най-неблагоприятният вариант е да се запази същото положение и след 18-и или и началният етап да мине онлайн.

Прогимназиалният и гимназиалният етап продължават с дистанционното обучение. Това зависи и от процента на ваксинираните учители. Не допускаме обаче ситуация началният етап да се върне на обучение онлайн. За това няма обструкции от страна на родителите и обществото, каза още Диян Стаматов.

Третата възможност е

връщане на

всички ученици

в клас в

училищата,

където броят на

децата е малък Става дума за училищата с 200-300 ученици и няма опасност от струпване на много хора. Те обикновено са отдалечени от голямо населено място. Такива са училищата в Самоков, Батак, Панагюрище и Копривщица например. Това са малки населени места на по-голямо отстояние от съответния областен център. Там всички може да се върнат училище, ако, разбира се, няма голям процент заболели учители или ученици.

В големите населени места връщане може да се случи само за ключови класове - 5-и, 7-и и 12-и. Петокласниците са първа година в прогимназиален етап, а на седмокласниците и зрелостниците предстоят матури.

Това може да се направи с

т. нар.

превключване -

връщане за

седмица и после

пак седмица

онлайн

Смисълът на това превключване е да се даде повече информация за ключови понятия, важни за провеждането на предстоящите изпити след 7-и и 12-и клас, учениците спокойно да задават въпросите си за неща, които са им останали неясни в онлайн уроците.

В 5-и клас пък учениците за първи път се срещат с толкова много преподаватели и е важно да имат преки контакти с тях. Присъствената форма е важна за петокласниците и заради това, че е добре да докажеш реалната оценка, която са постигнали. Родителите на петокласници масово настояват за по-високи оценки, а в дистанционната форма те се поставят не дотам обективно, коментират експертите.

Най-трудно е

връщането в

големите

училища с над

800-900 ученици Струпването на огромни потоци там се преодолява с много усилия, особено след дългата изолация и при желанието им да се видят. Това е предпоставка за разпространение и на COVID-19, и на традиционните сезонни грипове, обясни директорът.

Обсъждана е и възможност за стъпаловидно връщане на отделни класове. Една седмица се връщат 5-и клас от едната смяна и 8-и от другата, втората седмица се връщат 6-и и 9-и, третата – 7-и и 10-и от втората смяна. Така в рамките на един месец ще могат да се завъртят всички класове поне по една седмица в реална присъствена форма, за да не губят от нормалната социална комуникация.

“Връщането трябва да е много внимателно, а не стихийно. Аз съм на мнение, че по-сериозно връщане може да се реализира

след първата

голяма вълна

на ваксинирани

учители

Дори да са 15-20%, това ще намали напрежението, за да може и учителите спокойно да говорят помежду си, а и да общуват по-лесно с родителите и учениците. Още по-голяма ще е сигурността, ако процентът на ваксинираните учители и по-голям”, коментира Стаматов. Самият той е готов да се ваксинира веднага. Директорът на едно от най-големите училища в страната преболедува преди няколко месеца коронавируса.

Според Стаматов обаче много от учителите изчакват, защото искат да имат избор между 2 или 3 ваксини. Надеждите на всички били до началото на февруари коронавирусът да е изчезнал, но очевидно няма изглед това да се случи.

Засега няма окончателни данни колко от преподавателите и персоналът в детските градини и ясли е изразил желание за имунизация. Според ваксинационния план тя трябва да започне другия месец. По думите на шефката на Съюза на българските учители Янка Такева около 32% от педагозите искат ваксина.

“По време на учебните часове учителите ще носят лични предпазни маски/шлемове, като по решение на педагогическия съвет на училището или по решение на преподаващия може

да се изисква

и от децата

да са с маски

за всеки отделен час. Изключения се допускат за ученици, на които по здравословни причини е препоръчано да не носят лични предпазни средства за лице”, обясниха преди дни от Министерството на образованието и науката. В момента учениците от началния курс не са длъжни да носят маските си в час, а само по коридорите, но по решение на семействата част от тях остават с предпазните средства и по време на уроците.

В училищата следва да има и дежурни учители, които да се грижат за децата до 18 часа или до приключване на учебните часове при целодневно обучение в съответната образователна институция.

Министърът на образованието Красимир Вълчев (в средата) трябва да вземе тази седмица решението как да продължи обучението заедно със здравния министър и членовете на щаба срещу коронавируса.