Милиони напускат WhatsApp от страх за личните си данни

https://www.24chasa.bg/novini/article/9415170 www.24chasa.bg

Ердоган, Мъск и Едуард Сноудън зоват потребителите да използват други приложения

Милиони потребители по цял свят изтриха WhatsApp от телефоните си заради заплаха от събиране на личните им данни, съобщи Ройтерс.

Двата милиарда потребители на чат приложението бяха помолени да се съгласят с новите условия за поверителност или да го напуснат до 8 февруари.

WhatsApp актуализира условията си, като поиска от потребителите да позволят на

“Фейсбук” да

събира техни

данни като

телефонни

номера и

местонахождение

Социалната мрежа на Марк Зукърбърг придоби чат приложението за 19 млрд. долара през 2014 г. Промяната в събирането на данните е част от идеята на Зукърбърг да обедини в едно всичките си услуги - “Фейсбук”, “Инстаграм” и “Уотсап”.

Този ход накара много потребители да търсят алтернативи и известни лица като Илон Мъск, Едуард Сноудън и турският президент Реджеп Ердоган призоваха хората да преминат към по-фокусирани върху поверителността услуги.

Дори създателите на WhatsApp обърнаха гръб на приложението, а съоснователят му Брайън Актън призна в интервю още през 2018 г.: “Продадох поверителността на потребителите си за по-голяма полза. Направих избор и компромис. И живея с това всеки ден”.

За да омекотят удара, от WhatsApp заявиха, че данните, които споделят с компанията майка, не включват съобщения, групи или регистрационни файлове. От фирмата допълниха, че нейните политики са в съответствие с “приложимите” закони за поверителност.

Компанията се опита да успокои потребителите, като обяви в публикация, че приложението

не може да чете

личните им

съобщения или

да чува техните

обаждания,

както и “Фейсбук”.

Макар да не се очаква новите правила да доведат до съществена промяна в начина, по който данните се споделят с “Фейсбук”, те все пак предизвикаха дискусия дали оставането в WhatsApp е добра идея, когато приложението вече е толкова тясно свързано с компанията майка, отбелязва Би Би Си.

Все пак масовото изселване от WhatsApp и лудостта, която предизвика новата политика, показват колко много потребителите ценят поверителността.

През последните години неприкосновеността на личния живот излезе на преден план, като много компании връщат властта на потребителите, за да контролират собствените си данни, пише сп. “Форбс”.

Общият регламент на ЕС за защита на данните и Законът за защита на потребителите в Калифорния наред с други регламенти дават право на потребителите да знаят кой събира данните им, как се използват и дори да поискат те да бъдат изтрити. В много отношения решението на WhatsApp да споделя данни противоречи на постигнатия напредък. Според експерти потребителите гледат сериозно на ценността да контролират своите данни и да ги защитават. Потребителите може да са готови да споделят част от личната си информация с брандове и фирми, но само ако това подобрява персонализирането и цялостното преживяване.

Промените предизвикаха

вълна от интерес

към други

приложения,

които предлагат същите инструменти за съобщения, защитени разговори и функции за групов чат.

Услугата “Сигнал” обяви, че получава толкова много регистрации, че системите ѝ са претоварени, докато от приложението “Телеграм” разкриха, че новите им потребители са се увеличили с 500% или 6,5 млн. потребители. И двете услуги предлагат криптирани съобщения. На този фон в WhatsApp отбелязват спад на изтеглянията с 11%.

Основателят на “Телеграм” Павел Дуров постоянно критикуваWhatsApp за проблеми със сигурността и поверителността, описвайки го като “опасен” и твърдейки, че никога няма да бъде защитен под шапката на “Фейсбук”.

“Не е имало нито един ден в 10-годишното съществуване на WhatsApp, когато услугата е била сигурна”, написа Дуров през 2020 г., след като беше разкрито, че милиардерът

Джеф Безос

бил хакнат

поради пропуск в сигурността в приложението.

Турският президент Реджеп Ердоган беше един от първите, който скочи срещу промените и се отказа от приложението заради промяната в политиката за поверителност. Той прекрати всички кореспонденции там със съпартийците си, които го ползваха.

Турското министерство на отбраната също последва примера на държавния глава. Този ход е част от масовата кампания на Ердоган срещу чуждите социални мрежи. През седмицата той се присъедини към “Телеграм” и дори пусна първото си съобщение там. За няколко часа каналът му бе спечелил над 25 хиляди абонати, а в момента повече от 217 хиляди потребители са абонирани за него. 

WhatsApp има над 2 милиарда потребители по целия свят, така че дори милиони хора да решат да мигрират, е малко вероятно да окаже голямо влияние върху общата популярност на програмата, отбелязват западни издания. Анализатори обаче прогнозират, че на фона на новия пейзаж за поверителност компаниите, които дават приоритет на защитата на данните и изграждат доверие с клиентите си, ще излязат на първо място.