10-класници направиха робот, който помага на деца с двигателни проблеми

https://www.24chasa.bg/novini/article/9463333 www.24chasa.bg
Хакатон Lego Girls 2 - 9 октомври 2020 г.

l Учениците от професионалната гимназия по електроника “Джон Атанасов” печелят медали от състезания и в пандемията

l Цял корпус от училището ще се превърне в модерен STEM център за 300 000 лв.

Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видеоуроци и други начини за по-ефективен учебен процес.

Ползите и предимствата на дигитализацията се доказаха на практика по време на извънредното положение.
Продължаваме да разказваме за добрите примери при използването на технологиите в българското образование.

Няма невъзможни неща за учениците от Софийската професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”. Напук на пандемията се справят с предизвикателствата и печелят награди.

“През изминалата учебна година независимо от създадената епидемиологична обстановка учениците от клуба по роботика продължиха участието си в национални състезания. През лятото работиха в училище в екипи по трима-четирима. В началото на септември се проведе онлайн кръг на програмата Роботика за България, организирана от SAP Labs с финансовата подкрепа на Фондация “Работилница за граждански инициативи”. Учениците се представиха отлично - едно първо място, едно второ и едно пето място, съответно от участието на трите отбора”, разказва с гордост директорката на елитното училище инж. Полина Костова.

В началото на учебната 2020/2021 г. започнала подготовката и участието в Meet and Code - пак онлайн. Случило се на 2 и 9 октомври. Включили се много ученици от гимназията. Темите били Намери ме! и Lego girls. Идеята в първата тема била в представяне на

програма за

намиране на

продукти в даден

район на София,

а по втората тема се включиха всички момичета, участвали в клуба от създаването му до момента. Те разказали за трудния път да си програмист в тази “мъжка” професия.

През ноември 2020 г. училището се включи в изложението Младежко техническо творчество с интересен проект - Robowalker (Робоход). Това е прототип на проходилка в помощ на децата в неравностойно положение.

“Идеята е да създадем робот, с който децата с двигателни проблеми да могат изправени и самостоятелно да се придвижват, без опасност да паднат или да се наранят. Приложихме знанията си по физика за ултразвук и определяне на разстоянието до даден предмет. Използвахме три  ultrasonic 

сензора, които

засичат прегради

или предмети в близост до проходилката. Ако предметът е прекалено близо, роботът спира. Robowalker е оборудван и с два големи мотора, чрез които може да върви стабилно и с постоянна скорост, удобна за детето. Знанията по механика ни помогнаха в избора на моторите. В центъра на робота сме сложили микроконтролер, с който той изпълнява команди. За обвивка сложихме алуминий, защото е лек и здрав метал. За да запазим центъра на тежестта на робота, монтирахме гумите отвън, за да не се притеснява детето от падане”, обясниха учениците.  Проектът е изработен от отбор на 10-класници и спечели национална награда в категория СТЕМ инженеринг.

Андреа Лелекова, която миналата година беше в 9-и клас, пък спечели конкурс на НАСА в България с есето си на тема “Моето училище” на английски език.

Гимназията е Национален победител в категорията “STEM стратегия в училище” на 2020. “Тази награда е още едно доказателство, че екипната работа между учители и ученици е повод за гордост във всяка инициатива, в която всички се включват с желание и получават признание. Националните победители и победителите по области са обявени”, доволна е инж. Костова.

В гимназията има модерно оборудвани професионални кабинети, компютърни зали за обучение по хардуер и софтуер, технологичен парк в компютърните мрежи, слаботокови лаборатории, соларна лаборатория и работилница за инсталации за възобновяеми енергийни източници. Гимназията е Microsoft IT Academy и сертификационен център. Училищната CISCO NETWORK ACADEMY е член на Българската асоциация на мрежовите академии.

По програма на Министерството на образованието и науката училището е одобрено да създаде STEM център. Ще струва до 300 000 лв. Започнала е вече трансформацията на цял корпус от училището. Надеждата е центърът да е готов до началото на следващата учебна година. Важно е, защото всичките професии, които се изучават, са свързани с тези науки.

10-класници направиха робот, който помага на деца с двигателни проблеми

Специалностите, по които се обучават в училището, са “Системно програмиране”, “Приложно програмиране”; “Компютърна техника и технологии”, “Компютърни мрежи”; “Промишлена електроника”, “Микропроцесорна техника”, “Възобновяеми енергийни източници”.

10-класници направиха робот, който помага на деца с двигателни проблеми

Бизнесът търси

най-вече

специалистите

от микропроцесорна и промишлена електроника. Всяка година на първо класиране местата в гимназията са запълнени. В много редки случаи на второ и трето класиране в списъците има нови имена.

Само за 2 дни през март миналата година гимназията стартира обучение от разстояние в електронна среда. Създадени бяха виртуални класни стаи на учителите, в които бяха обхванати всички 1114 ученици от гимназията. Осигуриха се условия за бързо и лесно създаване на електронно съдържание с подходящи електронни ресурси и продължаване на образователния процес от дистанция, разказва инж. Костова.

Средният успех по предмети на гимназията

от матурите за

2020 е по-висок

от средния

за страната

Според ръководството на училището сред причините за успеха е фактът, че ученици и учители бързо са се адаптирали към условията на дистанционно обучение в електронна среда и в рамките само на една седмица преминаха от асинхронно към синхронно обучение.

От изключително значение е всеотдайността, с която колегите работиха онлайн с учениците групово и индивидуално буквално без почивен ден, категорична е директорката.