Лондонски артдилър обвинява музея, в изложбата участват милиардери
Със скандал започна и продължава (може да се види до 14 март) уникална изложба “Фаберже - бижутерът на императорския двор” със скъпоценни експонати, сътворени преди повече от век.
Тя е наредена в петербургския музей Ермитаж и е посветена на 100-годишнината от кончината на Карл Фаберже (1846-1920). Експозицията в Гербовата зала на Зимния дворец бе открита в онлайн формат лично от Михаил Пиотровски - генерален директор на Държавния Ермитаж.
Половината от интригите в руските и световни криминални романи се въртят около домогването до прословутите “яйца” на Фаберже, оценени на милиони. А там, където има търсене, има и предлагане, казват артдилърите. Защо Фаберже да е пожален от фалшификаторите? Той е много продуктивен майстор с десетки ученици,
но е имал
късмета да е
царски любимец,
особено на Великден. За този празник са “снесени” прословутите яйца (запазени са само 65 в света), но има още стотици експонати с неговия подпис.
Съмненията към автентичността на изложбата посява артдилърът Андрей Ружников. В писмо до директора на музея Михаил Пиотровски той пише:
“Вашата изложба
на Фаберже е
срам и позор,
удар по репутацията на световния музей”. Основният му аргумент е, че през периода 1904-1905 г. не са поръчвани великденски подаръци за царския двор в ателието му, а такива има в експозицията - например юбилейно сватбено яйце от 1904 г. Ружников е убеден, че тези грешки са направени или заради некомпетентност на музейните специалисти, или са резултат от корупция, а в изложбата имало поне 20 ментета. (Куратор е Марина Лопато, която почина м.г. - най-голямата руска познавачка на делото на Фаберже).
“Това са изделия за магазин за сувенири, не за изложба, и са правени дори не през ХХ, а през ХХI в., убеден е артдилърът, за когото се знае твърде малко. На неговия сайт се твърди, че има 40-годишен опит в търговията с произведения на изкуството, работил е за инвестиционен фонд, сега живее в Лондон и предлага персонални услуги на клиенти за придобиване, продажба, оценка, реставрация и застраховка на произведения на изкуството.
В. “Гардиан” пише, че след разкритията на Ружников Ермитажът е посъветван незабавно да закрие експозицията, в която има и експонати от личната колекция на милиардера Александър Иванов. (Мнозина подозират, че между него и Ружников има лична вражда)
В отговор на сайта на Ермитажа бе публикуван предговорът към каталога на изложбата, написан от Пиотровски: “Автентичността на всяка нова вещ, появила се на пазара, може да бъде оспорена и се оспорва”, пише той. Руски сайтове намекват, че е под достойнството на академика, който почти 30 г. ръководи музея, да слиза до нивото на критика.
Преди да стане личен доставчик на императорския двор, Карл Фаберже 15 г. работи като реставратор на царските скъпоценности. Така изучава вкусовете на височайшите особи и трупа опит. В изложбата са включени не само притежавани от Еримитажа негови уникати, но и от още пет сбирки и музеи, включително от новия музей “Фаберже” в Баден-Баден.
Така Ермитажът отдава почит на великия майстор, показвайки в цялото им многообразие произведения, които не престават да предизвикват възхищение, да поразяват с фантазията си и с изящната си изработка. Често в творбите на бижутера
са скрити
хитроумни
механизми
Той притежава отлични качества на организатор и с ръководи огромно предприятие, което работи не само за двореца, но и за средната класа. През 1914 г. за него се трудят 600 майстори.
Петер Карл Густавович Фаберже е роден в Санкт Петербург през 1846 г. От 1874 г. започва да доставя на двора изделия, изработени в неговото ателие. През 1885 г. получава званието “доставчик”, а 25 години по-късно е обявен за придворен бижутер на императорския двор.
Историята на уникалните в бижутерското изкуство великденски яйца започва през 1885 г. Първото получава императрица Мария Фьодоровна от съпруга си Александър III - то е от бял емайл, а изненадата е кокошчица от цветно злато с корона и с рубинено яйчице. (Ружников намеква, че има поне две такива яйца - б.а.)
Николай II притежава миниатюрното копие на императорските регалии, което през 1900 г. получава голямата награда на Парижкото световно изложение (може да се види в изложбата - б.а.). Лична покровителка на Фаберже става императрица Александра Фьодоровна. По време на Първата световна война Фаберже снабдява болници с медицински изделия, а през 1918 г. окончателно напуска Русия. Умира в Лозана, Швейцария.
В Ермитажа има зала на неговото име, а по повод 250-годишнината на музея президентът
Владимир Путин
предоставя на
колекцията му
два шедьовъра
на майстора - часовник за камина и часовника яйце на Ротшилд. Първият подарък e нaпpaвeн oт Фaбepжe пo пoвoд 25-гoдишнинaтa oт бpaкocъчeтaниeтo нa импepaтop Aлeкcaндъp ІІІIII и импepaтpицa Mapия Фьoдopoвнa. Дpyгият дap e бил coбcтвeнocт нa фaмилиятa Poтшилд дo 2007 г., кoгaтo яйцето e oткyпeнo нa ayкциoн oт Pycкия нaциoнaлeн мyзeй зa 18,5 млн. дoлapa. Изложбата показва много подаръци и лични вещи на императорското семейство и приближените на двора - рамки за фотографии, подноси, табакери, часовници, фигурки на животни (между тях и ахатова мишка, подарена от великия княз Михаил Александрович на известна балерина), дръжки за бастуни и чадъри, мастилници и др. Може да се види диадема, тиара, гривни, брошки на Мария Фьодоровна, пръстенът на Николай II, подарък от децата му през 1913 г., и много други. Фаберже научава своите съвременници да ценят на първо място уникалността на технологията и на замисъла, а чак след това да забелязват ценността на материалите.
Много от предвидените експонати обаче не пристигат заради сложната логистика по време на пандемията.
Атмосферата от края на ХIХ и началото на ХХ век е постигната в изложбата с живописни портрети на височайшите особи, костюми, рокли и лични вещи на императорското семейство.
Изложбата може да се разгледа според работното време на Ермитажа по специален маршрут (има го в неговия сайт). Предвидени са билети само за нея и часове за посещение. Цената е 300 рубли (около 7 лв.). Могат да се купят и от официалния сайт на музея - tickets.hermitagemuseum. org. Ако искате гид, то цената на билета е 1000 рубли (22 лв.). Такава голяма изложба, посветена на Фаберже, не е правена от 1993 г. Може да се гледа и онлайн.
Заради ограниченията по време на пандемията Ермитажът е изгубил 80% от посетителите си. През 2020 г. музеят има 800 хил. посетители, а година по-рано - 5 милиона. Там се съхраняват над 3 милиона произведения на изкуството от цял свят. Общата площ на музея сега е 233 345 кв. м.