Къде по света стават най-тежки аварии под земята в метрото

https://www.24chasa.bg/novini/article/9495676 www.24chasa.bg

Река Вълтава залива 18 станции и ги затваря

за 6 месеца

През 2012 г. в полската столица пропада улица

Екипи от 25-30 души на смени работят денонощно за отстраняване на аварията по третата линия в София, която спря влакчетата до последната метростанция “Хаджи Димитър”.

Техническият проблем се появи на 19 януари - надигнаха се релсите в около 35-метров участък от общо 48-те километра столично метро. По него вече са демонтирани релсите и траверсите, както и част от бетона.

Все още не може да се каже с точност причината за повдигането на релсите. Вероятно, както вече бе съобщено, става дума за комплекс от причини, като основните, довели до дефекта, са високи подпочвени води на Перловската река и плаващ пясък. Аварии, причинени от наводнения, са вадили от строя не само станции в софийския метрополитен, но и в Англия, Германия, Чехия, Прага и др. И там отстраняването на щетите отнема време, а нанесените вреди са сериозни.

През октомври 2012 г. става инцидент на строителната площадка на метрото във Варшава.

При

строителството

пропада

пътното

платно на една

от улиците

Обитателите на околните сгради са евакуирани. Става дума за около 100 души, а заради опасения от нови срутвания е спряно движението по една от главните градски магистрали - ул. “Маршалковска”, и още няколко улици, предава тогава РИА Новости.

“Евакуират се обитателите на една жилищна сграда, вероятно ще се наложи евакуирането на хората от втора, докато бъде проверено дали пропадането ще повлияе на зданията. Проверява се дали има изтичане на газ”, заяви представител на пожарната служба Гжегож Мшица. Проверява се дали срутването е от течове от запушени тръби.

При пропадането на полското метро около 10 кв. м улична настилка потъва на 3 м.

Това е вторият инцидент при строежа на втория метродиаметър във Варшава. На 14 август 2012 г.

пробивната

машина

се натъква

на подпочвени

води и плаващи

пясъци близо

до река Висла

Строителството в този участък е замразено, докато се реши проблемът. Пoрaди oпacнocт oт cрутвaнe движeниeтo в aвтoмoбилния тунeл пoд рeкaтa e cпрянo.

През 2002 г. водите на Вълтава заливат 18 спирки от метрото в Прага и ги затварят за половин година. Разрушителното наводнение тогава

вади от строя

19,6 км

метролинии и

причинява щети

за 7 млрд.

крони

“Аз бях убеден, че е невъзможно водата да попадне в метрото. Но природата ни дава уроци непрекъснато, човекът никога не трябва да мисли, че е победил”, разказва 10 г. по-късно Йосиф Немечек от транспортния департамент на Прага.

Повредени са и трите линии на метрото в Прага. В спирката Nadrazi Holesovice водата попада през строящата се отсечка С към спирка Ladvi.

Преградата, отделяща перона от строящите се релси, е била изчислена за стогодишна вълна. Но в Прага нахлува петстотингодишна (архитектурен термин за екстремно високи води - б.р.) и прехвърля стената.

В тунела на линия В водата влиза през входа на спирка Invalidovna в Карлин. Тече по ескалаторите и се излива както към спирка Palmovka, така и в обратна посока през спирка Krizikova на Florenc.

Преди спирка Namesti Republiky водата помита прага на закриващата преграда и стига до спирка Mustek. А оттам се прехвърля към линия А. Метрото остава затворено дълго време, последните възстановени станции са Krizikova и Invalidovna чак в края на март 2003 г.

През юни 2017 г. проливни дъждове с гръмотевични бури в Северна и Източна Германия наводниха пътища и сгради, блокираха магистрали, а противопожарните служби получиха стотици обаждания за аварии. В Берлин беше обявено извънредно положение. Един от най-натоварените пътища в немската столица - А100 - бе затворен с часове заради порой. Спряха влаковете и по две линии на метрото в Берлин. Тогава

станциите

остават

затворени в

продължение

на дни

Лондонското метро има съвременно помпено оборудване, но решаването на проблемите с водата в тунелите невинаги е било рутина. Най-големият риск от наводнение идва от силни валежи и спукани водопроводи.

В края на септември 2019 г. проливен дъжд наводни Лондон, причини хаос в трафика и сериозни закъснения на метрото. Заради наводнения четири от метростанциите бяха затворени във вечерния час пик. На кадри в социалните мрежи се виждаше как водата от дъжда се излива през покрива на гара “Ливърпул стрийт”, която е една от най-натоварените железопътни гари в Лондон. Причината за необичайното бедствие бе, че само за 6 ч над Лондон се изля месечното количество дъжд.

Проучване от април 2016 г. предупреди, че

85 станции от

лондонското

метро

са изложени

на висок

и нарастващ

риск

от наводнения

Докладът посочва, че е “само въпрос на време” да настъпи сериозно наводнение. Най-застрашени са някои от най-натоварените станции в британската столица, включително “Ватерло”, “Кингс Крос” и “Лондонски мост”.

През юни 2012 г. пък несръчен работник спука водопроводна тръба и напълни тунелите на метрото в Лондон с вода. Аварията стана, когато служители на водоснабдителна компания пробваха да запушат малък теч. Тъй като тръбата, която ремонтираха, била покрита с бетон, те трябвало просто да я освободят, но вместо това тунелите на метрото се оказаха под вода.

Инцидентът се случи между станциите “Станфорд” и “Боу”, като предизвика много въпроси за сигурността на британската столица, тъй като двете станции са в непосредствена близост до

Олимпийския парк. Нанесени бяха щети и извън тунелите заради пропукването на тръбата, изхвърлила 440 хил. галона вода по улиците на Лондон. Пътници обясниха тогава, че повече от 4 ч чакали помощ. А един от инженерите отбелязва, че водата се е стичала като Ниагарския водопад.

8 седмици жп участък в Германия е блокиран, пренасочват 180 влака

Наводнение затваря за осем седмици един от най-натоварените железопътни участъци в Европа - Rheintalbahn в Германия, през 2017 г.

“В тунела е проникнала вода, но причината не е ясна: “Не знаем”, казват мениджърите на строителните фирми и на метрото. Стотици товарни влакове и десетки хиляди пътници трябва да бъдат пренасочвани всеки ден”, съобщава през август 2017 г. “Франфуртер Алгемайне Цайтунг”.

Аварията налага ежедневно да се пренасочват между 140 и 180 товарни влака, а от проблема са засегнати средно 20 000 пътници.

“Искаше ни се да имаме доста по-кратък график”, казва Дирк Ромпф, член на Управителния съвет на Deutsche Bahn Netz AG, който отговаря за големите проекти. “Съзнаваме какви ограничения създава това. Но обезопасяването на тунела и възстановяването на трафика при безопасни условия е приоритет”, добавя Ромпф пред немското издание.

Причината за проникването на вода и земна маса в тунела дълго остава неясна, независимо че строителната площадка е обградена с подземен леден пояс с температура минус 35 градуса.

“Обмисляхме всички възможни хипотези, за да разберем защо се случи невъзможното. Няма индикация, че причината е в заледения почвен пояс”, обясни Ромпф. За първи път отговорните институции дават по-детайлна информация за причините за аварията в отсечката от Базел до Карлсруе в края на август. Снимки на силно огънати релси в тунела тогава поставят много въпроси. Както съобщи Ромпф, на 12 август малко преди 11 часа ръководителят на смяната на тунелопробивната машината е забелязал, че бетоновите пръстени в стената на тунела са се изместили с около 10 см, а в тунела са проникнали вода и земна маса. Бетоновите пръстени са били поставени около седмица преди това. Малко след 11 ч е било спряно движението на влаковете, минаващи върху строителната площадка в тунела. В 11,03 ч е минал последният влак, но не е имало опасност, подчерта Ромпф. Сензорите на релсите, които са задействали аларма 15 минути след това, са сигнализирали за повреда, която налага само леко ограничаване на скоростта на влаковете. “Ужасът настъпва няколко дни по-късно. В нощта на 14 срещу 15 август земните маси са се раздвижили. Първо е направен сондаж в тръбата, който е запълнен с бетон, за да се обезопаси вече увреденият 4-километров участък на тунела. Така в тунела е блокирана и струващата 18 милиона евро тунелопробивна машина”, пише немското издание.

Тогава се налага в 160-метров участък да бъдат направени сондажи и да бъдат запълнени с бетон, който е докаран с около 1300 бетоновоза. Впоследствие жп релсите, минаващи върху тунела, се демонтират, железопътният насип и земната маса са разчистени, след което е направен нов изкоп. За възстановяването на релсите върху дефектиралата зона е излята плоча от усилено армиран железобетон.