Вече цяла година мина от момента, в който всички започнаха да учат и преподават от вкъщи. Днес можем да си направим някои изводи и да съберем идеи и добри практики за бъдещето. Не знаем кога и как ситуацията ще се промени, но пък разбрахме, че българският учител, родител и ученик са безкрайно адаптивни и могат бързо да се приспособят към нови методи и начини на работа.
Тази адаптация обаче може да не е тежка и трудна, а да има усмихнато лице и да е забавна. Адаптация, която носи ползи и дава възможност за избор. В това ни убеждават и три дами - различни поколения и с различни гледни точки към онлайн обучението, с помощта на дигиталните ресурси на издателство Клет - IZZI.
Платформата събира на едно място над 50 000 образователни ресурса. Сред интерактивните материали са както виртуална бяла дъска, така и 3D визуализации и видеа, също и безкрайна библиотека, заредена с материали както от световни и родни автори, така и с ресурси по точни науки, география, музика и още много.
Това, което привлича още в самото начало г-жа Стоянова, преподавател по български език и литература, ученичката в седми клас от град Бургас - Вили, и майката на двама ученици - Гери, е функционалността и лесната навигация на платформата.
“Модерна визия, интерактивна среда, интуитивна система, която сякаш предугажда какво ти трябва и ти го предлага. Всичко става действително много бързо и ефективно. След като вляза в платформата през своя профил, мога да филтрирам по различни критерии ресурсите, които ми трябват. А те са над 50 000 и от трите издателства – Анубис, Булвест и Клет!”, казва г-жа Стоянова, дългогодишният педагогически опит на която показва, че учениците стават все по-активни и интелигентни, което провокира нуждата от нови технологични предизвикателства както за тях, така и за самите учители.
Учениците гледат от по-различен ъгъл. За Вили стресът от онлайн обучението в началото е бил силен и не е била сигурна как ще се справи с уроците. С IZZI обаче вижда, че лесно може да ги подготвя и да намира всичко, което ѝ е необходимо за часовете.
“Там всичко е подредено ясно и прегледно. Едно много полезно предимство според мен са въпросите и задачите в края на всеки урок, които ме насочват към ключовите елементи. Кратките видеа също много ми харесват, защото дори историята, която по принцип ми е малко скучна, става интересна и запомням информацията по-лесно”, казва ученичката.
Според Гери децата са свикнали много бързо с ученето дистанционно, защото всичко е дигитално, което тя смята за много по-естествено за тях. Така и четенето им е лесно, и не се натоварват от домашните, тъй като много от ресурсите са и под формата на игра.
“С две деца у дома първите дни бяха хаос и наистина не знаех как да организирам процеса, така че и двамата ми ученици да имат достатъчно време за задачите си. Единият е в трети клас, другият е в девети. Сложно е. Децата използват платформата и за извънкласни занимания, а сега, след като се върнаха обратно в клас, продължават да използват дигиталните ресурси за самоподготовка. Освен това много се забавляват с маймунката от клипчето. Понякога малкият го гледа, преди да започне с уроците. А за мен най-удобно е това, че мога да прегледам бързо и лесно материалите за малкия и да му дам допълнителните задачи, по математика например, която не му е силен предмет.”
И ако за родителите платформата носи свобода и възможност за адаптация към програмата на детето по начин, който да не пречи за грижите за дома и работните ангажименти, за учителите е още един способ, чрез който да оптимизират работата си, възползвайки се от утвърденото ноу-хау на нововъведенията от други държави. Пълна свобода при построяването на часа и виртуални инструменти, които по интуитивен начин репликират подхода на преподаване в обикновената класна стая - само че сега е виртуална.
“След като вляза в учебника, по който вече съм си решила да работя със съответния клас, избирам темата и раздела. Адаптирала съм шрифта, както ми харесва, и темата (предпочитам светла пред тъмната). Основните неща, които учениците трябва да научат, са откроени в самото начало. В бележките мога да запазвам важни неща от урока или учебника, които да достъпвам лесно по-късно. Ако търся определена дума в текста или дори в целия учебник, има вградена търсачка. Разполагам с интерактивна бяла дъска, която на мен лично много ми наподобява тази в класната стая. Мога да отбележа с „маркер“ онова, на което искам да обърна специално внимание на учениците, както и да го изтрия с виртуалната гумичка. Също така съм създала виртуални класове, за да проследявам резултатите от представянето на учениците. Мога да споделя дадена задача или ресурс с всички или само с едно дете, което има нужда от допълнително внимание”, разказва за опита си с платформата, г-жа Стоянова.
Дигиталният свят е тук. Можем да го направим инструмент в арсенала си, за да пестим време за важните неща - за това да се подготвим добре за час, да прекараме повече време в семейството, защото сме свършили работата си ефективно. За това да отделим качествено време за подготовката на децата. И за себе си, защото и личностното ни развитие е важно за това да бъдем своята най-добра и успешна версия във времена на нестихващи промени.