И в пандемията производителят на хладилна техника “Братя Чичеклиеви” назначава хора и вдига заплати

https://www.24chasa.bg/novini/article/9609847 www.24chasa.bg
Александър Чичеклиев завършва средното си образование в ТУЕС. След това учи Телекомуникации в ТУ- София и Бизнес администрация в "Нов български университет". Преди да поеме семейната компания, разработва уебстраници, приложения и софтуер. От няколко години съчетава работата с хобите си и е треньор по карате. СНИМКА: Велислав Николов

Фирмата готви нови иновации и възнамерява да открие цех за серийно производство

10 истории за възможности

Как малкият и средният бизнес влизат, излизат и пак влизат в COVID кризата? Как задържат добрите служители? Има ли реална полза от мерките на държавата?

“24 часа” отиде при компании, които не реализират милионни обороти и печалби, но имат точно такъв размер мечти и оцеляват с креативност и вяра, че когато се затваря една врата, се отваря друга.

Третата от десетте истории, в които можете да откриете възможности и идеи и за вашия бизнес, е на “Братя Чичеклиеви”. 

В малката си фабрика в центъра на София фирмата “Братя Чичеклиеви” е успяла да замрази коронакризата в своите хладилни витрини. През трудната 2020 г. тя успява не само да задържи оборотите си, но и да вдигне заплати, да назначи нови служители и да предложи уникални иновации.

Фирмата е производител на търговско обзавеждане – хладилни и топлинни витрини, неутрално оборудване и цялостно обзавеждане на търговски обекти за хранене - стелажи, щандмаси. 99% от сладкарниците в страната са техни клиенти, работят с ресторанти, бензиностанции.

Два големи договора с най-голямата верига, предлагаща горива у нас, успяват да спасят компанията от кризата миналата година. Работата по преобзавеждането на всички бензиностанции на веригата в страната продължава и в момента. За да мотивират двайсетте си служителите да идват на работа и в събота, а и за да смогнат със задачите,

управителите

на компанията

вдигат заплатите

през миналата година.

Налага се дори да наемат нови хора. “Даже преди дни назначихме нов човек. Има глад при нас за такива кадри и ако намерим, веднага ги вземаме. Хубавото при нас е, че няма голямо текучество”, твърди управителят на “Братя Чичеклиеви” Александър.

Тъй като през миналата година реално няма спад в оборота, фирмата не кандидатства за нито една от икономическите помощи на държавата. Сега обаче ще имат нужда от подкрепа и затова са подали документи за мярката за т.нар. големи малки фирми с оборот над 500 хил. лв., която беше отворена преди седмици.

Ръст на оборотите на компанията има вече трета година. “Клиентите избират нашата фирма, защото

ние сме гъвкави

и можем да

реагираме бързо,

когато се променят условията. За гаранционното обслужване имаме клауза, че при проблем до 24 часа трябва да реагираме. Ние сме инициатори на промени, даваме им идеи и те ги харесват. Големите компании в Европа имат стандартни модели на витрини и когато клиент дойде при тях, те си наслагват техните готови продукти, докато ние провеждаме разговор с клиента, виждаме какво иска да продава, как ще му е удобно и по неговите желания правим продукта. Най-ценното е, че ние разработваме нашите продукти от нулата, те не са стандартни, а по поръчка - да влезе в точно определена ниша, да е с конкретна дължина”, разказва Александър.

Той, майка му и сестра му наследяват семейната компания през 2011 г. Тя е създадена от баща му през 1992 г. “Всичко започва в мазето под нас - баща ми е купил един абкант, дълъг 1 метър – това е машина за пробиване на ламарина, и от нулата, стъпка по стъпка стигнахме до това, което сме в момента”, разказва синът. И двамата родители на Александър са хладилни инженери, но той не поема по техния път и завършва телекомуникации с планове да се насочи към IT сферата. Когато се налага да поеме фирмата обачеq се преориентира. В крайна сметка

намира доста

допирни точки

между двете

професии

и дори успява да ги обедини в иновативния продукт, който измисля – интелигентна хладилна машина.

Тази витрина в реално време предава през интернет информация за количеството продукт в нея. Например при машините за сладолед, ако продавачът гребне или добави една лъжица, ще се отчете. За хората, които продават сладолед, най-важно е продавачът да не ги краде. Освен това, ако спре токът, мигновено се изпраща сигнал и собственикът може да прибере сладоледа, защото иначе за 10-15 минути трябва да се изхвърли – така се предотвратява брак.

Витрината позволява дистанционна профилактика и предварително преустановяване на проблеми.

“Друга машина за измерване на маса никъде няма. Дистанционния мониторинг го има, но само на големи вериги супермаркети. При нас дори в една малка витринка може да се внедри. Това би оскъпило продукта за клиента с до 10%, но би му спестило разходи за брак”, твърди Александър. Компанията започва да предлага интелигентната витрина миналата година по време на пандемията и вече има първи заявки от клиенти за лятото, и то без официално представяне, а от уста на уста.

Освен за храни “Братя Чичеклиеви” произвеждат хладилни витрини за цветя. Те са много търсени в Холандия. Тъй като моделът е един, предлаган в няколко размера, компанията иска да започне серийното им производство.

За това разширяване са закупили земя в Нови хан, където

миналата година

е трябвало

да започне

строежът

на новия цех,

но заради кризата то се отлага. Александър обаче се надява това да се случи тази година.

Благодарение на това, че е одобрена по европроект по ОПИК, фирмата ще успее да закупи и няколко нови машини, което значително ще намали разходите по производството. Александър се надява да спечелят и друг европроект за иновации, като вече имат нова идея, свързана със защита от вируси и бактерии.

Друг интересен продукт, който предлагат, е изстудяващ бар за вино, който охлажда бутилката за минути. Той също се радва на голям интерес най-вече от Русия и също може да се превърне в серийно производство.

“Братя Чичеклиеви” изнасят и за други държави като Англия и Дубай. Имат и две големи поръчки за бензиностанции и хипермаркети за продукти за дома и градината в Германия, които обаче са временно замразени заради пандемията.

3 въпроса към Александър Чичеклиев:

Доста поръчки за износ бяха отказани, но български клиенти запълниха капацитета ни

- Как пренастроихте бизнеса си на COVID вълна?

- Със сигурност COVID се отрази на фирмата ни, имахме големи планове за 2020 г. – предварително договорени поръчки основно за износ, които не се осъществиха. Но всъщност дойдоха други български клиенти, което най-неочаквано ни запълни капацитета. От гледна точка на пренастройване на компанията въведохме мерки за дезинфекция и лични предпазни средства, но нещо по-съществено не се наложи да променяме в нашия бизнес, за да продължим напред.

- Ако вие бяхте начело на правителството в подобна криза, какви мерки за бизнеса и за хората бихте предложили?

- Със сигурност не съм специалист в политиката, но за мен правителството се справя по един или друг начин. Има пропуски, но предполагам, че и за тях това е сблъсък за първи път с пандемия, и искрено се надявам, че правят най-доброто, на което са способни.

- Какво научихте за себе си като предприемач в годината на пандемията?

- Честно казано, в началото много се стреснах, не знаех какво да очаквам – ще продължим ли да имаме работа, или не, дали няма да стигнем до фалит. Но с времето се успокоих и се изненадах, че не се напрегнах, така че да ми се отрази дори и здравословно. Може би научих, че успявам да се справя под напрежение.