“Соф Кънект” плаща веднага 660 млн. лв. за летище София

https://www.24chasa.bg/novini/article/9626769 www.24chasa.bg
Марко Росо (вдясно) обясни, че “Меридиам” поемат загубите на летището в София, причинени от пандемията, и в същото време увеличават инвестициите си по договора за концесия. СНИМКА: Николай Литов

Това е първоначалната сума по договора за концесията на летище София и е три пъти по-голяма от полученото от държавата като дивидент за последните 20 години

“Соф Кънект” - концесионерът на летище София, увеличава инвестициите си в проекта, въпреки че заради пандемията авиационният бизнес се е свил на нивото от 1995 г. Това увери вчера Марко Росо - партньор в “Меридиам”, директор “Глобално бизнес развитие” и член на Надзорния съвет на “Соф Кънект”. “Меридиам” е водещият партньор в консорциума, който спечели концесията. В него участват още австрийската “Щрабаг” и летище Мюнхен, което ще е оператор на летището в София.

Общият размер на инвестициите се увеличава от 608 млн. на 624 млн. евро, без да има промяна в ангажиментите по договора. Остава и клаузата за изграждане на нов терминал 3 до десетата година. Готови сме веднага да дадем и 660 млн. лв. на държавата, което е първоначалното плащане, посочи Росо. Той цитира изследване на Световната банка, според което, ако сега се направи нов търг за концесия на летището, държавата ще получи не повече от 320 млн. лв. плащане и нула лева годишно концесионно възнаграждение. Докато в договора със “Соф Кънект” е записано, че консорциумът ще дава на държавата годишно 24,5 млн. евро, или 32% от общите приходи.

В тази сериозна криза трябва да се възстанови икономическият баланс на концесията, за да бъде сигурно, че тя ще е устойчива. Поради това от “Соф Кънект” са поискали концесионните възнаграждения за първите 10 г. да бъдат отложени и да се издължат през последните 10 г. И това е единствената промяна по договора, заяви Росо. Причината да се поиска е, че се очаква авиационният бизнес сеп очаква да се възстанови на нивата от 2019 г. за период от поне 7 г.

Заради кризата летището търпи загуби дори преди да се вземат предвид допълнителните инвестиции и плащания към държавата, посочи Росо. Те остават за сметка на концесионера, а ребалансирането позволявало да се управлява финансовата устойчивост и да има значителни ползи за летището и държавата. “Соф Кънект” ще подобри дейността и инфраструктурата на летището и ще понесе неблагоприятното въздействие на пандемията, каза още Росо.

Той бе категоричен, че “Меридиам” няма намерение да се отказва от концесията на софийското летище. Компанията инвестира в дългосрочен план, никога не е продавала свой проект, посочи Росо. И допълни, че за авторитета на “Меридиам” в световен мащаб говори фактът, че преди да стане държавен секретар на САЩ, в надзора на компанията е бил Антъни Блинкен. Там има и имена като бившия външен министър на Германия Йошка Фишер и екскомандващия въоражените сили на САЩ ген. Уесли Кларк.

“Слагаме фокус върху генерирането на положително въздействие върху околната среда, социалните и управленските дейности, имаме 90 проекта в 26 държави за 67 млрд. евро”, подчерта още Росо. И добави, че имат опит в управлението на летища на три континента, сред които и централния терминал на летище LaGuardia в Ню Йорк.