8 български компании имали товари на кораба, затапил Суецкия канал

https://www.24chasa.bg/novini/article/9683917 www.24chasa.bg
Кадър Bloomberg TV Bulgaria

8 са българските компании, които са имали товар на Ever Given,  запушил Суецкия канал с дни, обяви адв. Владимир Владимиров, специалист по морско право, член на Българската морска камара, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако контейнеровозът реши да обяви обща авария, това означава, че в застраховките ще трябва да участват и собствениците на товари, което ще засегне някои български компании, които имат товари на борда на кораба", обясни Владимиров.

От думите на госта стана ясно, че превозите са организирани от спедиторски компании, но собствеността на товарите е на различни компании, като една част от тях за свързани с леката промишленост.

"Рискът за спедиторските компании няма да е толкова значителен, колкото ще бъдат търговските загуби за самите собственици на товари. Основната част от товарите за България идват от Китай и Сингапур. Една част от тях са свързани с доставка на електронно оборудване, а друга с доставка на суровини и метали".

"Предстоящите искове и правни последици след Суецката криза биха могли да се разделят в няколко групи. Първата ще касае щетите по самия кораб и товар. Втората група искове са свързани с администрацията на Суецкия канал с това как да покрие загубите от затварянето му и от евентуалното административно нарушение, извършено от кораба. Третата група причини са товарите на корабите, които бяха принудени да чакат. Последнита група искове са свързани със забавянето на товарите и непреките търговски загуби", каза гостът.

"Загубите на суецката администрация ще надхвърлят около 1-1.5 милиард щатски долара. Трябва да се добави и възможността за голяма глоба върху собственика на кораба, като в момента все още се води разследване. Допуска се, че причините за засядането на кораба все още се изясняват, но при всички случаи засядането е нанесло щети заради драгирането на канала".

"Забавяне и оскъпяване на доставките са два от резултатите след затварянето на Суецкия канал. Цената на доставките ще се увеличи неизбежно. Тази част от рисковете няма да бъдат покрити от застраховките. Загубите, свързани с конкретните превози, които са пострадали от задръстването, ще трябва да бъда компенсирани", допълни още адв. Владимир Владимиров.