Всички документи – сигнали и доклади, пристигнали в комисията по ревизиите до петък, вече са изпратени до контролните органи: АДФИ, прокуратурата, КЗК, съответните министерства. Това съобщи председателката на комисията Мая Манолова на колегите си депутати по време на последното заседание на комисията, което започна преди малко в зала „Запад“ на Народното събрание. манолова съобщи това още в началото на заседанието на заседанието в 14 часа.
Манолова съобщи, че сигнали продължават да постъпват и днес.
По време на заседанието обаче стана ясно, че „Булгартрансгаз“ не е изпратил обещания договор за „Турски поток“, а ББР е изпратил няколко странички обща информация. Депутатите предложиха Мая Манолова да съобщи това на служебните министри.
14.30 часа:
Първата точка в дневния ред бе изслушване на министъра на регионалното развитие в оставка Петя Аврамова по отношение на държавното предприятие "Автомагистрали" ЕАД. За разлика от предните заседания този път в залата почти няма журналисти или депутати, които не са членове на комисията.
"Информацията, която сте поискали от нашето дружество е в обем от 1,2 млн. страници и на 90% вече сме готови с нея. Само че вие не сте ни казали как точно да я предоставим, кой ще се подпише, че я е приел. Това заяви изпълнителният директор на "Автомагистрали" инж. Стоян Беличев.
"Нормална практика е строителните фирми да не си купуват по 200 крана, 200 самосвала или 200 багера, само защото има да изпълнява някакъв обект. Практика е в този бизнес техника и персонал да се наемат и пренаемат", отговори министър Аврамова на въпроса на Мая Манолова защо през дружество като "Автомагистрали" ЕАД с едва 13 багера и 4 валяка, да минават обекти на стойност 4,9 млрд. лв. само за периода 2018-2019 г.
"Автомагистрали" ЕАД не работи "само с наши фирми", както се опитвате да внушавате, каза още Аврамова. Процедурите по пренаемане са описани ясно в Закона за обществените поръчки, каза тя. Мая Манолова обаче заяви, че "Автомагистрали" ЕАД е просто един "куфар, през който преминават 5 млрд. лв.".
14,45 часа
"1 млрд. лв. по-скъпо вероятно щяха да струват пътните обекти, които изгражда "Автомагистрали", ако не бяхме фиксирали цените, по които АПИ ни е възлагало работа и не бяхме авансирали фирмите", заяви шефът на "Автогамагистрали". Причината е, че в течение на времето за изграждане на сторителен обекти - обикновено 2-3 години, много цени се променят - на материали, на работна ръка, на суровини. "Така че това беше добро мениджърско решение", подчерта той в отговор на въпрос на Мая Манолова защо практиката е била такава.
15,00 часа
Подборът на фирмите, които да изпълняват дейности, възложени "ин хаус" на "Автомагистрали" се прави по вътрешни правила на държавното дружество, обясни Петя Аврамова. "Назначава се комисия, която прави списък с фирми. Друга комисия прави критериите, по които се подбират фирмите. Според Петя Аврамова се канели обикновено по 30-40 фирми, сред които се подбира една и изпълнителният директор подписва договор с нея", каза Аврамова.
Това обаче според Мая Манолова е грубо нарушение на закона, защото тези вътрешни правила не са Законът за обществените поръчки, който така или иначе забранява подпизпълнители, без те да фигурират в офертата, с която фирмата победител печели търга. Екипът на МРРБ обаче отрича тези фирми да са подизпълнители.
Петя Аврамова обърна внимание, че законът така или иначе стриктно е изпълнен, а в него не се предвижда "Автомагистрали" ЕАД или която и да е фирма, която получава поръчка "ин хаус", да превъзлага дейности, избирайки фирмата с конкурс по ЗОП. Тази промяна в Закона за обществените поръчки бе направена през 2016 г. "Вие бяхте народни представители, можехте да промените закона, а не сега да правите внушения, че ние нарушаваме закона, защото ние стриктно го изпълняваме", каза Аврамова.
15,30 часа
Надежда Йорданова от "Демократична България" припомни на колегите си, че "ин хаус" възлагането е предвидено в европейска директива от 2014 г., която обаче според нея в България е приложена само отчасти, позволявайки в закона да се допуска избор на фирми с поръчки за стотици милиони да се извършва само по вътрешни правила.
Смисълът на "ин хаус" възлагането е дружествата в комунално-битовите услуги да работят със свои собствени средства, а не да превъзлагат договори за милиарди левове, заяви Мая Манолова. Самата тя призна, че когато тези промени в ЗОП са правени, тя е била член на правната комисия в парламента. "Затова твърдя, че правите нарушение на буквата и духа на закона", каза тя.
Тези думи на Манолова обаче отприщиха скандал, който продължи около половин час.
Депутати от ГЕРБ й припомниха, че за първи път опит "ин хаус" възлагането на поръчки да бъде вкарано в законодателството, е правен още през 2010 г. от тогавашната "Коалиция за България", а когато е била приета промяната в закона през 2016 г., тя е била подкрепена от абсолютно всички тогавашни парламентарни групи.
16,00 часа
"До момента сме похарчили едва 7% от капитала от 1 млрд. лв., който държавния бюджет ни прехвърли", съобщи пред комисията председателят на надзорния съвет на "Български ВиК холдинг" Иван Иванов. Става въпрос за безлихвени заеми и пари за увеличение на капитала, които холдингът е дал на 6 свои дружества - ВиК оператори. Това бе втора точка в дневния ред.
"Парите се дават за оздравяване на тези ВиК дружества, тъй като повечето от тях са в много лошо финансово състояние. Само един от заемите е с инвестиционна цел, още 3-4 такива молби се разглеждат", каза Иванов. Коментарът на Мая Манолова бе "Значи вие сте банка, нали?".
"Ако нямаха тези средства, ВиК дружествата нямаше да могат да спечелят европейски проекти за саниране на водопроводната мрежа", каза Петя Аврамова. Това обаче бе окачествено от Румен Гечев от БСП като нарушение на Закона за бюджета, защото "тези дружества са били източени, а вие ги спасявате, като им покривате дълговете".
"Ами ако имате по-добри идеи как да спасим тези водни дружества, ги споделете", каза шефът на холдинга Иван Иванов след като Румен Гечев и Георг Георгиев влязоха в 10-минутна свада, в която Георгиев му припомни, че по негово време като вицепример доларът е станал 3000 лева.
16,30 часа
След като Мая Манолова въдвори ред, тя зави, че раздаването на заеми на ВиК дружества и пари за увеличаване на капитала не е било редно да се прави през холдинга. "Ако е трябвало да се спасяват, защо не го е направил Министерският съвет, или още по-добре - Народното събрание?", попита тя.
Депутатка от опозицията попита зам.-министъра на регионалното развитие в оставка Николай Нанков защо като са толкова закъсали ВиК дружествата, неговата служебна кола е Ауди А8, собственост на ВиК Варна. Той обаче отвърна, че автомобилът е купен през 2008 г. и неговата пазарна стойност е по-ниска от нейната чанта и сако. Това отприщи нови разправии, при които не стана ясно кой кого и в какво обвинява.
17,00 часа
Към 17 часа бившият евродепутат Николай Бареков се настани на масата и поиска думата. той заяви, че е внесъл първите три сигнала в комисията на Мая Манолова, стана ясно от негово собствено изказване. И повдигна въпроса защо те не са разгледани досега на нито едно заседание. Става въпрос за сигнал за превръщането на министерството на отбраната в агенция за недвижими имоти и за кражби на депутати и политици от "Демократична България", за които Бареков твърди, че са били за над 100 млн. лв., без да обясни за какво точно става ъвпрос.
Мая Манолова каза, че сигналите в комисията са над 90 и са включени в точка "Разни", така че ако колегите й решат, могат да бъдат разгледани. Отговорът обаче не задоволи Бареков, защото въпросните лица - Радан Кънев, Христо Иванов, Екатерина Захариева и др., не са поканени да отговарят на въпросите. "Вие само си чешете езиците си и си правите ПР", укори я тя, което също отприщи немалък скандал и размяна на обидни реплики, което продължи още половин час.
Румен Гечев също повдигна въпроса по какви критерии комисията подбира кои сигнали се разглеждат публично. Манолова отговори, че това било решение на комисията. Тогава обаче Тома Биков от ГЕРБ отговори, че идването на земеделеца Илчовски на заседание на комисията изобщо не е станало по решение на комисията, а по лично решение на Мая Манолова.
Това изказване както и включването в спора на Николай Бареков и на Георг Георгиев стана причина за 15-минутно надвикване, насред което екипът на Петя Аврамова си тръгна. След нея потегли и Мая Манолова и заседанието бе прекъснато за малко.
17,30 часа
Междувременно стана ясно, че на заседанието е поканен крупен зеленчукопроизводител, който да разкаже за нередностите в неговия бранш. Той се представи като собственик на фирма "Алфа 2001" и заяви, че е най-големият зеленчукопроизводител в страната, който снабдява всички големи търговски вериги. Депутатите от ГЕРБ обаче не му позволиха да говори, надвиквайки се с него и задавайки процедурни въпроси на Мая Манолова.
18,45
Комисията продълава изслушването на податели на сигнали с Петя Алтимирска, която е защитник на животните. Тя разказа как от Българската агенция за безопасност на храните прикриват незаконна дейност по загробването на норки и отново свърза името на Иван Ангелов с отглеждането й, защото се хранели с крака и черва на пилета. Трупове на норки били намерени в мина в Бобов дол, след което били транспортирани и загробени на друго място, неизвестно къде.
Депутатът от "Демократична България" Борислав Сандов предложи сигналът на Петя Алтимирска да се приобщи към този на Светослав Илчовски, който също говори за норки в петък.
19, 15
Производителят на българските машини за гласуване Александър Чобанов е поредният подател на сигнал, който е входирал документи и говори пред депутатите. той твърди, че има корупция в старата Централна избирателна комисия, защото не допускала до участие други кандидати да доставят машини, освен фирмата, която спечели конкурса за тези от Венецуела.
19,35
Мая Манолова прекрати заседанието. Депутатите се оттеглят в друга зала за закрито заседание, за да обсъдят дали документите на Светослав Илчовски да бъдат дадени на медиите или да ги изпратят само в прокуратурата. Заседанието ще продължи по-късно с изслушване на бившия евродепутат Николай Бареков, който е внесъл 3 сигнала.