14-годишните Антония и Румяна изобретиха пазарска количка, която зарежда GSM-и (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9824048 www.24chasa.bg
Румяна Иванова и Антония Митева с техния ментор Грета Стоянова (от ляво на дясно). Съвсем скоро пазарната количка, генерираща зелена енергия, ще бъде внедрена в голяма търговска верига.

Седмокласничките от ОУ “Александър Георгиев - Коджакафалията” в Бургас вече с бизнес - верига хипермаркети внедрява продукта им

Съвсем скоро жителите на Бургас ще могат да си зареждат телефоните, докато пазаруват. А остатъчната зелена енергия ще се ползва за нуждите на търговските обекти.

Всичко това става възможно благодарение на проекта “Шопинг енерджи” за конструиране на пазарска количка, която при движение генерира ток.

Зад екопроекта стоят 7-класничките от иновативното бургаско ОУ “Александър Георгиев - Коджакафалията” Румяна Иванова и Антония Митева, както и техният ментор - преподавателят по биология и ръководител на екоклубове Грета Стоянова.  

Работата по проекта започва, когато момичетата са в V клас, а до днес прототипът на “енергийната количка” е преработен няколко пъти.
Преди 3 г. Румяна и Антония се захващат с проекта за традиционния панаир на науката, който училището организира всяка година. През тези 3 г. децата представят проекта си на различни състезания и

печелят награди,

с които го

самофинансират

и доразвиват
Първото състезание “Млади предприемачи” е в Бургас и се провежда със съдействието на общината.

“Там момичетата, които тогава бяха в V клас, успяха да убедят посетителите, че идеята е работеща. Гостите на форума дариха 110 лв., като тази сума бе използвана за първия прототип.

Купиха стара количка за пазаруване, боядисаха я, оборудваха я с части и я тестваха. И тя работеше, произвеждаше енергия”, разказва Стоянова.

Следващият форум, на който двете момичета представят “Шопинг енерджи”, е състезанието “Млад иноватор”. Въпреки че тогава са в VI клас, се явяват с участници от възрастова група VIII-XII клас и печелят първото място, което върви с парична награда от 5000 лв. Парите отново инвестират за подобряване на следващия прототип.

Поредната награда идва тази година от едно от най-престижните състезания, организирано от МОН - “Млади таланти”, което насърчава ученици и студенти, проявяващи интерес към провеждането на научни изследвания и иновации.

Антония и Румяна представят проекта си на аглийски пред жури от министерството и висши училища. Бургаските ученички са най-малките участнички в състезанието, но заинтригуват експертите и печелят поощрителен приз с 1000 лв. премия, която отново влагат в подобрения на “зеления” проект.

Междувременно голяма верига хипермаркети, отворена към иновациите, откликва положително на ученическото изобретение и обещава скоро да го внедри в обектите си в Бургас.

Количките

вече са

сертифицирани,
което означава, че са безопасни за клиентите в магазина и за околната среда и могат да бъдат внедрени реално за пазаруване.

Имаме готов прототип и готовност с всички части, които трябва да бъдат поставени”, казва преподавателката Грета Стоянова.
След тестване на количката в реална среда са направени още подобрения, които позволяват тя да се движи бавно напред-назад, да спира - както клиентът реално пазарува и въпреки това да генерира достатъчно количество ток.

“Цялата енергия се прехвърля към телефона, който се поставя на специално място върху количката. След като пазаруването приключи и количката се върне на стоянката, остатъчната енергия се съхранява в по-голяма акумулаторна батерия. Така тя може да се използва за различни нужди на магазина”, обясняват Антония и Румяна.

“Енергийната” количка, която позволява да зареждаме мобилните телефони докато пазаруваме, не е единственото изобретение на двете тийнейжърки от ОУ “Александър Георгиев - Коджакафалията”, разкрива директорът Михаил Ненов. Той признава, че понякога остава озадачен кога деца и учители са намерили време да измислят, да проектират и да превърнат в реалност поредната смела идея.

“Изключително ме вдъхновяват. Мисля, че това, което ги движи, е, че тук могат да правят неща, които иначе биха били немислими. Нашето училище до голяма степен е една лаборатория. Създаваме  

свобода на

учителите и

14-годишните Антония и Румяна изобретиха пазарска количка, която зарежда GSM-и (Видео)

учениците да

експериментират
Колко деца могат да имат вече готов работещ бизнес в VII клас? Да създадат прототип за нещо, което реално ще бъде полезно за хората. Колко деца могат да опитат, без да се страхуват дали ще сгрешат, без да получават ниски оценки за това, да създадат нещо, което досега не е имало”, казва директорът.

Програмирането и роботиката са сред любимите занимания на двете девойки. И докато Антония вече е решила, че иска да продължи образованието си в Професоналната гимназия по програмиране в Бургас, Руми обмисля да кандидатства в немската езикова гимназия “Гьоте”. Седмокласничката е запалена и по приложните изкуства, вкъщи често майстори, което доставя истинско удоволствие.

Въпреки уроците и натовареното си ежедневие момичетата намират време и за спорт. Антония активно тренира волейбол, а Руми - баскетбол. Все още не са решили накъде ще поемат след средното си образование, но предпочитат да останат и да се развиват в България.

Създаването на разнообразни проекти в единственото по рода си училище в Бургас не е кампанийно и извън убечния материал, а се случва по време на часовете, обяснява директорът Михаил Ненов.

“Деликатното е в баланса. В противен случай се създава едно паралелно образование, което изчерпва енергията и от което няма смисъл. А смисълът е да се подготвят деца за бъдещи професии. Когато създавахме екипа от преподаватели всички преминахме през курс по основи на програмирането.

Първи започнахме работа в облак - да се използват комуникационни технологии за създаване на проекти в споделена среда. Това ни даде огромно предимство когато започна онлайн обучението. На 13 март 2020 г.

ние имахме

работещи класни

стаи в “Тиймс”

преди МОН
да започне да използва тази платформа”, разказва директорът.
Убеден е, че когато се прилага свързване на учебните предмети в обучението - т.нар. интегриран подход, се повишава коефицентът на полезно действие в ученето.

“Говорим за комплексен интегриран поглед на света около нас. Всеки един проект винаги е насочен към света навън, не към училището. Опитваме се да правим това, което е правил благодетелят на Бургас и патрон на училището Коджакафалията, само че съобразено с времето. Когато той е живял, хората са имали нужда от земя, от покрив над главите си заради опустошението от войните.

Сега хората имат нужда от умения, в момента те са голям дефицит, смята директорът на иновативното бургаско училище. Известен е с това, че

познава

поименно всеки

от близо 400-те

възпитаници
на училището, достъпен и отворен за нови идеи. Мога да кажа, че живея един прекрасен, истински и много вълнуващ живот, защото всеки ден влизайки в училище знам, че се слува нещо ново и то добро. В това отношение моята работа като директор е много лесна”, казва Михаил Ненов.