Вижте как беше ремонтиран тунел "Витиня" и защо се проточи строителството (Видео)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9867061 www.24chasa.bg
На 19 март т.г. бе пуснато движението без ограничения след ремонта в тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“ Снимка: АПИ

Този филм разказва защо се е усложнил и съответно проточил ремонтът на тръбата за София на тунел „Витиня“ на автомагистрала „Хемус“. В него говорят автентичните гласове както на проектантите на ремонта от наши дни, така и – чрез архивни кадри, участници от началото на строителство. Безценните архиви са от филми на БНТ и показват как се е бързало, гонили са се соцнормативи и други строителни решения, довели до сериозния проблем днес. Когато тунелът на практика става опасен за движение и е криел тайни проблеми, за които никой не е предполагал.

Движението в ремонтираната тръба за София беше пуснато в края на мандата на третото правителство на Бойко Борисов - на 19 март т.г. Тръбата вече е безопасна, укрепена със 72 км анкери, положени са около 28 125 кв. м хидроизолация, 4500 куб. м пръскан бетон по целия свод на тунела, 516 т армировъчна стомана, 5400 т асфалт, 790 куб. м тротоарни блокове. Изградена е сложна дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията и предпазва новата облицовка. Отделно в съоръжението вече има 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела.

„Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България - 1195 метра. Строителството му започва през 1974 г. В експлоатация е от 1984 г.