Един от 4-те ни годни МиГ-29 се разби в Черно море, пилотът изчезна (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9872122 www.24chasa.bg

Майор Валентин Терзиев изпълнявал нощна мисия за поразяване на цел

Мишената рязко почнала да пада, летецът трябвало да изпълнява сложна маневра

Три версии - технически проблем, пилотска грешка или дори намеса на ПВО

Три основни версии се появиха в сряда, след като един от най-добрите български летци изтребители майор Валентин Терзиев изчезна над Черно море при изпълнение на нощна мисия.

Управляваният от него МиГ-29, един от едва осемте годни да пазят небето самолети, изчезна от радарите в 0, 45 часа на 9 юни. По обед дронове откриха петна от керосин и масло в морето на 11 км югоизточно от Шабла. На мястото изпратените кораби на ВМС откриха предмети от изтребителя. Премиерът Стефан Янев отмени насроченото за сряда заседание на правителството и заедно с министъра на отбраната Георги Панайотов, началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов и командира на ВВС ген. Димитър Петров заминаха за мястото на трагедията.

Всички планови полети на бойната ни авиация бяха спрени до изясняване на инцидента.

Майор Терзиев е участвал в международното учение “Шабла 2021” и задачата му е била да порази светеща мишена над морето, разказа Стефан Янев. Преди самолета на Терзиев е летял друг, който е пуснал светещата мишена. Тя обаче започнала да пада прекалено бързо и се наложило Терзиев да изпълни допълнителна маневра. Той все пак

успял да порази

целта и да

докладва

маневрата, преди да изчезне внезапно от радарите, обясни Янев.

Разбитият самолет вероятно е на дълбочина 70 м в морето, което може да наложи ползването на специализирана помощ, за да бъде изваден, включително и от съюзници, каза още премиерът.

Не е открита

черната кутия,

която би дала пълна информация какво се е случило, преди самолетът да изчезне от радара.

Веднага след като Министерството на отбраната обяви катастрофата около 8 сутринта, се появи и първата версия за падането на изтребителя - техническа неизправност. Бивши министри на отбраната като Велизар Шаламанов и Тодор Тагарев обясняваха проблема с липсата на ремонти по МиГ-29 в последните 10-15 г. Самолетът на Терзиев обаче е бил ремонтиран по договора с РСК МиГ, сключен от бившия министър Красимир Каракачанов. Според информация от МО България разполага с 8 годни да носят дежурство изтребители МиГ-29. Пилоти от Граф Игнатиево обаче разказаха пред “24 часа”, че

изправните

самолети

са само 4

Преди фаталния полет същият пилот и самолет са изпълнили друг и не е имало проблеми, почти изключи възможността и служебният премиер Стефан Янев.

Пилоти от авиобаза Граф Игнатиево обаче коментираха и възможността ракетата, която е изстрелял майорът да се е взривила, преди да се е отделила от самолета. В същото време премиерът, Янев обяви, че мишената е била поразена, преди МиГ-29 да изчезне от радарите, и това е било заснето от другия самолет.

Пилотска грешка или загуба на ориентация от пилота заради наложилото се преследване на мишената е втората основна версия, която обсъждаха колегите на пилота от авиобаза Граф Игнатиево.

“Майор Валентин Терзиев е пилот първи клас, с богат опит в полетите, включително и в нощни условия”, коментира министърът на отбраната Георги Панайотов. Не е имало никакви забележки към работата му във ВВС, както и неизпълнение на задачи.

В подкрепа на твърденията, че майор Терзиев имал достатъчно опит и качества, било и това, че на 6 май на

него е възложено

да води трите

МиГ-29 при

прелитането

им над София като част от честванията на празника на армията. Неговите качества бяха споменати и от президента Румен Радев, който до 2016 г. бе командир на ВВС, а преди това командваше изтребителите от Граф Игнатиево.

“Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист”, заяви Радев в сряда.

В същото време обаче 47-годишният майор Терзиев е

имал само 800

летателни часа,

което е много

малко за 25 г.

стаж. От години българските летци не летят достатъчно заради липса на средства и годни самолети. Според данни от МО средно на летец се падат по 35 часа във въздуха на година, при положение че нормативът на НАТО е 180 часа.

“Професионалистите от ВВС работят свръх-възможностите си. По ред причини нашите пилоти с години летят на санитарен минимум поради недофинансиране. Надявам се това да не е причината за инцидента”, коментира Стефан Янев възможността пилотска грешка да е довела до катастрофата.

Нощно време над морето е изключително лесно да се загуби ориентация къде е небето и къде морето, обясниха военни пилоти пред “24 часа”. При атака отгоре върху губещата височина светеща мишена било напълно възможно майорът да е загубил ориентация или да не е успял да промени посоката на самолета, твърдят те. Това би обяснило и защо Терзиев не е катапултирал, нито е подал сигнал за беда.

Командирът на ВВС ген. Петров отказа да каже каква маневра е изпълнил летецът, за да порази целта.

Третата основна версия е, че изтребителят на Терзиев е бил поразен при стрелба на противовъздушната отбрана от брега. Учението “Шабла 2021” е изключително мащабно и включва над 2000 военни от България, САЩ и Сърбия, като по сценария на учението стрелби със зенитноракетни комплекси трябваше да извършват както българските, така и сръбските и американските представители. Вчера

не стана ясно

дали по време на

полета на

Терзиев е имало

и стрелби

Поразяване на самолета може да обясни внезапното му изчезване от радарите, без да бъде подаден сигнал за беда и без летецът да има възможност да катапултира, твърдят военни. Те припомниха, че по същия начин внезапно от радарите изчезна и малайзийският “Боинг”, свален над Донецк през 2014 г.

Поразяване от ракета, техническа авария или взрив на неизстреляна от изтребителя ракета обаче може да бъдат доказани със сигурност само ако бъдат извадени останките на самолета от морето и им бъде направена експертиза.

Работи се по всички възможни версии, към настоящия момент се разпитват свидетели, коментира в сряда шефът на Военноокръжна прокуратура – Сливен, полк. Христо Тинев.

Образувано е досъдебно производство във Военноокръжна прокуратура - Сливен, обясни той. То било повдигнато по Наказателния кодекс и е за произшествие при управление на бойна техника, по което са допуснати имуществени вреди, обясни той.

Към момента се извършват всички необходими процесуално-следствени действия. Сформирани са екипи. На място работи екип от военни прокурори. Колегите от Военно-окръжна прокуратура в Пловдив правят всички необходими следствени действия в авиобаза Граф Игнатиево, добави той.

В разследването участват още Военноапелативна прокуратура, служба “Военна полиция”, Специализираното звено за разследване на авиоинциденти, обясни служебният премиер Стефан Янев.

Военните продължиха със спасителната си акция през целия вчерашен ден, като в нея бяха включени две корвети, минен ловец, водолазен катер и два вертолета “Пантер”.

Надеждите за

намирането на

майор Терзиев

не са големи

предвид изминалото време, коментира в сряда следобед от Варна премиерът Стефан Янев.

47-годишният майор Терзиев е обмислял скоро да се оттегли от полети. Той е бил началник-щаб на ескадрила в Граф Игнатиево. Има съпруга и две деца, живеел е в Асеновград, разказаха колеги на летеца.

Преди да лети на МиГ-29, той е управлявал един от най-трудните за овладяване изтребители МиГ-21.

За 4 години три паднали машини и 4-ма мъртви пилоти, все през юни

МиГ-29 се ползват от над 30 г. и ще летят поне до 2030 г.

Майор Валентин Терзиев е четвъртата жертва във ВВС след авиационна катастрофа за последните 4 години. Падналите за този период машини са три - изтребителят на Терзиев и два хеликоптера.

И трите смъртоносни инцидента са се случили през юни.

На 11 юни 2018 г. военен хеликоптер Ми-17 се разби край летище Пловдив, като загинаха двама души от екипажа.

На 9 юни 2017 г. в Черно море падна хеликоптер “Пантер” и загина пилотът му.

На 26 април 2012 г. пък е предната катастрофа с МиГ-29. Тогава обаче аварията бе не с боен, а с учебен вариант на изтребителя. При учение пилотите прибират по-рано колесника и закаченият допълнителен резервоар за гориво се закача в пистата и се запалва. Пилотите обаче успяха да насочат горящия самолет към ненаселено място и да катапултират навреме. Макар и с контузии, двамата оживяха.

Общо 12 катастрофи има във ВВС от 1990 г. насам, като жертвите са 18 пилоти.

Падналият в сряда в Черно море МиГ-29 е третият такъв изтребител, който катастрофира. Още през 1994 г. е първата такава авария. Тогава на 29 септември при изпълнение на сложна фигура на височина около 600 метра на летище Равнец се разбива командирът на авиобазата полк. Иван Дачев и загива.

Изтребителите МиГ-29 са на въоръжение в България от над 30 години, като последните пристигат от СССР през 1989 г. Именно от тях е била и машината на майор Терзиев.

Постепенно през 90-те години България започва да съкращава бойната си авиация и остава само с 16 изтребителя МиГ-29. Те обаче хронично страдат от недостиг на резервни части. След катастрофата през 2012 г. изтребителите остават 15.

Всъщност от години летят само 8 МиГ-29. А останалите машини са жертва на т.нар. авиационен канибализъм - от тях се вземат части, за да се поддържат летящите.

Първите опити за ремонт и модернизация на МиГ-29 започна първото правителство на Бойко Борисов паралелно с проект за закупуване на нов боен самолет. Тогавашните планове бяха МиГ-29 да се използва най-много до 2015 г.

На МиГ-29 летеше и сегашният президент Румен Радев, който преди да напусне армията, бе командващ ВВС.

През 2015 г. тогавашният министър на отбраната Николай Ненчев сключи договор за ремонт на изтребителите с Полша. А през 2016 г. полетя и първият с полски двигател. Впоследствие след падането на второто правителство на Борисов обаче Ненчев бе обвинен от прокуратурата, че със сделката е накърнил интересите на Русия. И бе съден, а през година и окончателно оправдан.

Последният проект за модернизация на тези изтребители пък бе задвижен от Красимир Каракачанов. Той директно сключи с руската компания РСК МиГ договор за ремонт на машините на стойност 80 млн. лв. Каракачанов направи сделката, въпреки че срещу Русия вече бе наложено ембарго заради анексирането на Крим, а НАТО открито разглеждаше Москва като враг. Руснаците обаче бавят голяма част от ремонта на българските изтребители като се оправдават с пандемията от коронавирус. Договорът е за ремонт на всичките налични към този момент 15 изтребителя.

През октомври 2017 г. летците от Граф Игнатиево отказаха да летят на МиГ-29 заради липса на достатъчно пари както за техническата подръжка на самолетите, така и за достатъчно тренировки.

От години българските летци нямат нужните часове във въздуха по стандартите на НАТО.

МиГ-29 трябва да останат да се ползват поне до 2030 г., въпреки че през 2023-2024 г. ВВС вече трябва да разполагат с чисто нови осем броя F-16 Block 70. Причината е, че за да може България сама да охранява небето си, са нужни поне 16 летящи изтребителя. Малко след като плати над 2 млрд. лв. за покупката на първите осем американски самолета, третото правителство на Борисов обяви, че ще иска оферта за още 8. Реално обаче на тази сделка не бе даден ход.