Фирми от Румъния и България инвестират за обслужване на фериботния терминал в Силистра

https://www.24chasa.bg/novini/article/9886127 www.24chasa.bg
Мариус Барбу (вляво) и Владимир Рашков. Снимка: Георги Марков

Трафикът на товарни автомобили през Дунав ще бъде облекчен, ако в кратки срокове правителството избере български оператор. Това стана ясно на 10 юни в Силистра, когато бе проведена пресконференция на тема „Резултати от дейността на фериботния терминал в Силистра (България) и намерения за подобряване на трафика за преминаване чрез него до пристан Кичу (Кълъраш, Румъния)“.

В нея участваха Мариус Рене Барбу – управител на компанията „Косло Зинка“ от румънския град Кълъраш, специализирана за транспорт на стоки и пътници, и Владимир Рашков от името на новорегистрираното дружество „Спика фери“ в Силистра.

„Спика фери” е единствен кандидат в конкурса за превозвач от българска страна на фериботния терминал в Силистра, пожелал да стане партньор на румънската фирма за неговата съвместна експлоатация.

Представителите на двата превозвача посочиха данни за досегашната си съвместна дейност и очертаха намеренията си. За да изпълнят поетите договори, румънците са инвестирали допълнително 200 000 евро. За да се подготвят като превозвач, българите са вложили 1 млн. евро. Двете фирми ще направят още инвестиции, включително в купуване на още кораби, ако има гаранции на държавническо ниво, че ползването на терминала ще продължи. Още кораби ще ускорят трафика.

Мариус Барбу и Владимир Рашков отговориха на въпроси, зададени от журналисти и от представители на силистренски транспортни фирми, ползващи услугите на терминала, които на този етап не са доволни, тъй като придвижването в двете посоки става бавно.

Румънската компания е създадена през 1992 г. в Кълъраш за осъществяване на речен транспорт на стоки и пътници. От 2000 г. разполага с плавателни съдове с различни платформи за транспорт на товари. През 2014 г. дружеството печели обществена поръчка за концесия на фериботна линия Кичу–Айдемир.

Българската фирма е със седалище в Силистра. Дейността й при нейната регистрация е превоз на пътници и товари по международни договори. Управител на дружеството е Красимир Рашков, който е с професионална компетентност от 2005 г. и има повече от 30-годишен опит в речния транспорт.

Мариус Барбу: Искаме подкрепа от властите, за да ускорим трафика

- Г-н Барбу, вече няколко месеца осъществявате в двете посоки  международната фериботна линия от Кичу в Румъния до терминал Айдемир при Силистра. Какви са вашите впечатления?

- На 15 юни се навършват 3 месеца от повторното откриване на фериботната връзка по река Дунав между румънския и българския бряг при Силистра–Кълъраш, за която преди години бе изграден трансграничен терминал. Миналата година поехме ангажимент пред властите на двете страни - обещахме да осъществяваме дейността за превоз на автомобили и товари.

Започнахме на 15 март 2021 г. и през изминалото тримесечие успяхме да поддържаме голям обем тежкотоварен трафик. Данните показват, че той е с 22% по-голям от предложения на заседанието на Смесената румънско-българска комисия, проведено преди време в София. Конкретно: вместо  80 камиона дневно, предложени като рамка към онзи момент, успявахме да транспортиране по над 100 камиона.

- Пред комисията тогава бе заявено, че ще има оператор и от българска страна, за да се оптимизира трафикът на тежки товарни автомобили.

- Към 28 май 2021 г. са внесени документите по тръжната процедура за определяне на български оператор. Това ни радва много, защото нещата се развиват в правилна и перспективна посока. Изразяваме благодарност на компетентните български власти за положеното усилие и за провеждането на необходимата процедура за избор на втори оператор - партньор във фериботната линия.

- Кои конкретни моменти бихте отбелязали като важни в развитието на транспортната трансгранична връзка, осъществявана от фериботната линия под ваше управление?

- Като резултат от извършването на дейността през първите 3 месеца се забелязва по-голямо търсене на тази транспортна услуга, което е в рамките на нашите очаквания. Това ни подтиква да започнем по-амбициозен проект, в който нашата компания заедно с компанията български оператор ще инвестираме в два нови плавателни съда тип ферибот. С тях планираме да увеличим капацитета на транспортиране и същевременно да намалим времето за изчакване на преминаващите тежки превозни средства. 

Решени сме на 100%  да реализираме този проект и искаме подкрепата на румънските и на българските власти, за да имаме гаранции за бъдеще време относно приемствеността.

- Бихте ли направили практични препоръки към институциите, от които зависи целият процес?

- Опитът от миналите години показва, че дейността, която извършваме, пострада заради неясноти и решения, взети без да е осъществена необходимата комуникация между заинтересованите страни. Много искаме румънско-българското сътрудничество да е при по-добри условия, за да успеем със сигурни крачки да го доведем до европейски стандарти. Така ще допринесем за развитие на икономиката в трансграничната зона Кълъраш–Силистра. Ще бъдат решени и проблеми, които в момента са обект на дискусия във връзка с трафика и с интересите на различните страни, участващи в процеса.

Владимир Рашков: Двойно увеличаваме капацитета при транспортиране

- Г-н Рашков, кога вашата компания започна да извършва превози чрез фериботния терминал в Силистра?

- На 7 май 2021 г. приключи цялата процедура по регистрацията на купения плавателен съд тип ферибот. На 27 май беше входирана необходимата тръжна документация за участие на „Спика фери“ в конкурса за български оператор. От 18 май като български плавателен съд извършваме услуги по транспорт на пътници и товари към румънския оператор „Косло Зинка“. При положение, че работихме в условия на неколкократно спиране за ремонти и проверки, от 18 май до 6 юни, макар и с намален състав на екипажа, успяхме да направим 133 курса, транспортирайки 724 тира, две лекотоварни коли до 3,5 т и 2 леки автомобила.

- Как гарантирате надеждността на кораба на „Спика фери“?

- От купуването му до този момент сме в различни процеси на сертифициране и проверка на неговата годност. Преди да позволи неговото вписване, в периода на регистрация на кораба „Морска администрация“ в Русе като институция изпълни задължението си и ни направи 3 пълни проверки, съобразявайки се с всички изисквания. През 2020 г. в корабостроителница „Черна вода“ в  Румъния на кораба е извършен доков ремонт. Издадените документи ни позволиха да изкараме корабно удостоверение, валидно до 2025 г.

Наехме две независими международни организации за изготвяне на доклад - сертификат за годност на корпуса на плавателния съд. Направихме го, въпреки че не сме длъжни, за да гарантираме безопасността на нашите клиенти. Двете организации са „Бг тест“ и „Български корабен регистър“. Те излязоха със заключение, че по корпуса на кораба на „Спика фери“ не са открити износвания повече от 6% при разрешени 20%. Иначе казано, при конструктивна дебелина на ламарината 7 мм най-тънките места са 6,4 мм. Ребрата и напречните греди на корпуса са напълно непокътнати. Целият доклад от независимите организации е на разположение и може да бъде проверен в областната администрация в Силистра.

- Какви са целите на дружеството в ролята му на превозвач?

- Първата ни цел е да спечелим търга за български оператор, за да е сигурно запазването на линията от Айдемир до Кичу, да спечелим подкрепата на българските власти и на нашите клиенти, разбира се.

За да осигурим качествена услуга и комфорт, поръчахме цялостно оборудване за преустройство на кораба. Желанието ни е той да развива до края на годината 14 км/час нагоре по течението и 20 км/час по течението. С други думи, от Кичу до Айдемир времетраенето на пътуване да е 40 минути, а от Айдемир до Кичу – 20 минути. Това ще гарантира двойно увеличение на капацитета при транспортиране на камиони.