Труден преразказ с много детайли на изпита в 7-и клас (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9895425 www.24chasa.bg
Седмокласници чакат да започне изпитът по български език и литература в столичното 30-о средно училище “Братя Миладинови” в София. СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ

l Учениците писаха по творбата

“Череши” на Захари Карабашлиев

Захари Карабашлиев
Захари Карабашлиев

l Търсиха грешките в

“дукументален” и “съмотно”

Разказът “Череши” от Захари Карабашлиев е произведението за преразказ на външното оценяване по български език и литература в 7-и клас. Учениците трябваше да предадат текста подробно от името на неутрален разказвач.

“Творбата е част от банка с произведения на съвременни български автори с безспорен авторитет. Още през миналата есен Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование на МОН се обърна с молба към

известни

писатели

да предложат

свои разкази,

които отговарят на формата на изпита. Получиха се текстове с безспорни художествени достойнства, които ще бъдат използвани и през следващите години”, обясниха от министерството на образованието.

От седмокласниците се очакваше също да коментират в няколко изречения думите от Вазовата повест “Немили-недраги”: “Къщята, магазиите, кесиите, сърцата бяха затворени за тях”.

Десетокласниците пък трябваше да формулират собствена теза по откъс от поемата “Левски” на Иван Вазов. Те можеха да избират между две теми: “Цената на чистата съвест” и “Вечната истина”.

Тази година максималният брой точки на изпитите в 7-и клас е 100, а в 10-и клас е 50. Резултатите се вписват в удостоверенията на учениците като процент от максималния брой точки. На изпитите по български език и литература се явиха 59 864 седмокласници и 48 816 десетокласници.

Разказът на Захари Карабашлиев изискваше да се възстановят много детайли, така че преразказът не беше съвсем лесен, каза след изпита седмокласничката Ани Тахирова. Като цяло не мога да кажа, че изпитът ме затрудни, коментира Денис Иванов, който иска да влезе в Първа английска гимназия. Не се плаши от изпита по математика в петък, защото по този предмет имал само шестици.

Много добре

мина изпитът,

разказът много бързо се запомня, каза пък Андреа Джибирова. Тя се е прицелила в приложната гимназия “Св. Лука”.

“Въпреки че е посъкратен, разказът “Череши” е труден в детайлите. Има много подробности - тунел от орехови дървета, бурени, дувари, чернозем, акациеви дървета, салкъми.

Едва ли обаче учениците са срещнали проблем със задачата да го предадат от независим разказвач”, коментира за “24 часа” Станимира Манолова, преподавател по български език и литература.

Според нея седмокласниците

не са имали

възможност

добре да

упражнят

писането на

преразказ

по време на онлайн обучението.

Съвсем различно щяло да бъде, ако “тренират” в двоен час реално в училищна среда.

Тестът е коректен, каза още Станимира Манолова. Въпрос №17 обаче съвсем не отговарял на нивото на 7-и клас. Подхождал повече за малката матура в 4-и клас.

Препишете текста, като поправите допуснатите 14 (четиринайсет) грешки – правописни, пунктуационни и при членуване.

Дукументален филм разказва за извесния капитан Георги Георгиев. Той е първия българин извършил съмотно околосветско плаване с яхта.

Преди това, участието му в едно от най екстремните състезания по ветрохотство във света е одбелязано като рекорд. За мнозина капитана се превръща в символ на необикновенна воля и духовна твърдос. Със свойте успехи той прославя България.

Авторът Захари Карабашлиев

пожелава успех на децата във фейсбук:

Научих, че са опитали тези мои

“Череши” на границата с Гърция

“Докато сме семейно на опашка на границата за Гърция, разбирам, че седмокласниците са опитали от тези мои “Череши”.

Дано им донесат късмет.

Успех!”

Това написа писателят Захари Карабашлиев във фейсбук.

Сред коментарите след поста му са

- И Стефани ги опита! Дано са на късмет!

- Тъкмо ми звънна дъщеря ми и ми каза. Беше много радостна, че те познава.

- Еха, Заро! Това трябва да е невероятно силно усещане - да те има като автор в толкова важен изпит! Поздравления!

- Щеше да е още по-добре, ако можеха да пишат съчинение-разсъждение, вместо преразказ на творбата.