Пилот пред "168 часа": Имало ли е удар в чуждо тяло или майор Терзиев е взривен по грешка

https://www.24chasa.bg/novini/article/9897855 www.24chasa.bg

Автопилотът е перфектен, един бутон и се минава в хоризонтален полет с 15 градуса изкачване

По мое време пилотите летяха по 130-150 часа годишно, сега по 30

О.з. подполковник Николай Калев, военен пилот изтребител-прехващач, прехваща въздушни цели. 20 години служба в бойната авиация, преминал от старши летец до командир на 15-и авиационен полк на Равнец и Балчик, първият командир на този полк и първият българин, летял на реактивен самолет. Летял е на безмоторни самолети, на L-29, УТИ-МиГ-15 (самолетът, на който загина Юрий Гагарин), МиГ-17, МиГ-17Ф с форсаж, МиГ-17 ПФ и МиГ-21 ПФМ. Общият му нальот е над 1600 часа. 

В първата част на интервюто Калев изключва възможните причини за катастрофата, повече можете да прочетете тук

- Г-н Калев, възможно ли е майор Терзиев прекалено много да се е приближил към морето?

- На МиГ-29 има радиовисотомер и при слизане под 200 м "Наташа" съобщава, същото е и ако приближи към чуждо тяло. Изтребителите не се оборудват със система за доближаване до чуждо тяло, както транспортните.

- Може ли да е изпаднал в тежка ситуация?

-Това е важен въпрос, зависи и от стажа. Има няколко квалификации – пилоти без клас, трети, втори и най-високия първи клас. Летец първи клас лети денем, нощем, в прости и сложни метеорологични условия. Аз стигнах това ниво на четвъртата година, на петата година го взех, но летецът става първокласен благодарение на рутината, а тя се получава към осмата - десетата година. При някои към 12-ата. Най-важното е да се поддържа натренираността. Има определени норми на прекъсване по видове метеорологични условия и видове подготовки, при прекъсване повече от тези срокове следва да се изпълнят контролно-превозни полети на летеца с инструктор, той си възстановява подготовката и може да лети самостоятелно. Ако летецът е в сложно положение – когато нощно време тръгне със 75 градуса в морето, навсякъде е тъмно, дори лека

пелена от облаци

може да отрази звездите и човек губи пространство и ориентация, има много такива случаи. От друга страна, самолетът има автопилот, на МиГ-21 само изправяше от наклон, а на МиГ-29, ако летецът изпадне в сложна ситуация, с един бутон изправя от наклон, системата извежда в хоризонтален полет и

с 15 градуса

започва изкачване. Има много случаи, когато летецът получава илюзии, струва му се, че е с краката нагоре, а приборите показват нормално положение, но МиГ-29 има хубав автопилот и той предпазва от изпадане в сложно положение.

- Какъв е катапултът?

- Ако летецът забележи, че двигателят угасне по някаква причина, само с един превключвател може да го запусне, запускът е напълно автоматичен, има и кислородни бутилки за подсигуряване. Ако той не тръгне и на 2 хил. м, следва катапулт. Натискане на бутон и всичко става автоматично. Имах командир, който казваше: "По-добре без един самолет, отколкото без самолет и без летец".

Възможно ли е да е бил взривен по погрешка, четете тук !