Близо 2 млн. домакинства са гледали „С БНТ на училище“

https://www.24chasa.bg/novini/article/9902049 www.24chasa.bg

На 17 март 2020 г., едва три дни след обявяването на извънредното положение в България породено от ковид пандемията, Българска национална телевизия и Министерство на образованието и науката стартира съвместен проект „С БНТ на училище“, в помощ на хилядите ученици, родители и учители, които са поставени в условия на принудителен локдаун. Само за няколко дни кампанията е организирана и започва подготовката на 517 видео урока, излъчени в ефира на БНТ 2 и публикувани в сайта bnt.bg, като уроците са гледани от почти 2 млн. зрители. След първоначалният успех на проекта през учебната година 2019/2020, „С БНТ на училище“ продължи и през настоящата учебна година -2020/2021. Николай Табаков и Милен Иванов са в основата на реализацията на проекта и за работата си бяха отличени с награда на годишната церемония на в-к „24 часа“ - „Достойните българи.“

 Николай Табаков, заместник-директор на дирекция „Програмно съдържание“ на БНТ

Николай Табаков е завършил специалност „Културология“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, степен магистър. Сценарист е на предавания в различни медии. Започва своята кариера в Българската национална телевизия през 2008 година. Бил е сценарист на проекта „В неделя с…“, на тийн предаването „Хах“, както и на част от предаванията в програмата на БНТ 2. Участва в създаването и развитието на програмата на БНТ 2. Назначен е като изпълнителен продуцент през 2013 година. Част е от реализационния екип на успешния европейски проект „Пътуващо студио на БНТ 2“. От 2018 година заема поста „Делегиран продуцент“ на програма БНТ 2. През същата година участва в реализацията на преките предавания от календара на българското европредседателство. От лятото на 2019 година заема позицията на изпълняващ длъжността директор на дирекция „БНТ Свят и региони“. След обединението на дирекциите, реализиращи програмното съдържание в БНТ е назначен на щат като заместник-директор.

Николай Марков, изпълнителен продуцент в БНТ на предаванията „С БНТ на училище“

Николай Марков е роден в София. Той е магистър по икономика, специалност „Маркетинг и мениджмънт“ в УНСС. Работил над 10 години в ИТ сферата, по международни проекти към Програмата на ООН за развитие, като национален координатор и регионален мениджър. Бил е радио водещ и режисьор на пулт в няколко радиостанции. От началото на 2020 година е изпълнителен продуцент в БНТ на предаванията „С БНТ на училище“ , „Иновативно“ , „До Европа и напред“, „Олтарите на България“ и „Неделна Литургия“.

 

- Г-н Табаков, близо 2 млн. ученици и родители са гледали видео уроците излъчени в ефира на БНТ 2. Очаквахте ли толкова висок интерес, когато стартирахте проекта преди година?

- НТ: Образователната програма „С БНТ на училище“ нямаше за цел да „гони“ рейтинг или да създава имидж на участниците в нея. Тя стартира, за да може всички деца да имат достъп до образование. Ако съвместната инициатива на Министерството на образованието и науката и Българската национална телевизия е помогнала дори само на едно дете, то със сигурност тя е успешна.    

- Вие сте в основата на „С БНТ на училище“. Вашите деца гледат ли уроците от кампанията и как ги възприемат?

- НТ: Да. Александър, най-голямото от трите ми деца, се възползва максимално от уроците по математика и български език и литература. Уроците бяха полезни и за нас, родителите му. Тази година образователната програма „На фокус VII клас“ му помогна много за подготовката за Националното външно оценяване. И точно в този момент, когато Ви отговарям на въпросите, той преговаря с уроците, които са качени на сайта на БНТ. Остават му броени дни до изпитите и е „под пара“. /Поне така изглежда./

- Стартирахте проекта само три дни след обявяване на извънредното положение през март 2020 г. Заради интереса и ефективността обаче, проектът продължи и през новата учебна година. Планирате ли продължаване на „С БНТ на училище“ дори, когато вече не сме в принудителен локдаун?

- НТ: През тази година реализирахме нова съвместна инициатива с Министерството на образованието и науката. Образователните програми „На фокус VII“ и „Матурата на фокус“ дадоха възможност на всички деца да имат равен достъп до образование. Един курс по математика за ученик от 7. клас е в размер на 1200 лева. Колко родители могат да си го позволят? А като прибавим към математиката, български език и литература и чужд език и се получава бюджет, който не е по джоба на повечето българи. И тук идва мястото на БНТ. Това е нашата мисия. Бяха създадени 180 видео урока в помощ на учениците от 7. и 12. клас. За следващата учебна година имаме идея за нов, атрактивен  проект, който не само да образова, но и да забавлява деца и родители.

- Ако можеше да промените нещо във формата на видео уроците, какво би било то?

- НТ: С анимации и графики задължителните уроци стават не само полезни, но и забавни. Но в условията на извънредното положение и кратките срокове за реализация, нямаше как програмата „С БНТ на училище“ да бъде по-добре реализирана. Срещу камерите в студиото заставаха учители, а не професионални водещи, но образователната програма, по която работиха учителите бе изключително добре подготвена и структурирана от експертния екип на Министерството на образованието и науката. 

- Освен задължителните учебни предмети, намирате ли нужда да бъдат добавени и други видео уроци, които да са в полза на ученици и родителите им?

НТ: Да. Защо да няма видео уроци по актьорско майсторство, рисуване, дигитални технологии, анимации, фотография. Уроците по биология и химия могат да се превърнат в атракция. Всичко това прави децата любопитни и жадни за знания.

- Знаем, че проектът стартира с доброволния труд на екипа ви. Кои бяха личните им мотиви да реализирате толкова бързо и ефективно „С БНТ на училище“?

- НТ: Преминахме през трудни моменти, учехме се в движение, учителите станаха телевизионни водещи, а студио четири на БНТ се превърна в малко училище. Помагахме си взаимно. За много кратко време чувството за мисия завладя целия екип. И така, на един дъх бяха създадени 517 урока, а тази година към тях прибавихме още 180. „С БНТ на училище“ е не просто съвместна инициатива, образователен проект или програма… В него има живот, има чувства, носи послания. „С БНТ на училище“ комуникираше с учениците, техните семейства,  учителите, както и с целия ни екип. Превърна се в добър приятел, който е винаги там, където има нужда от него. Благодарен съм, че този проект успя да ни събере заедно. Благодаря на всички, с които създадохме „С БНТ на училище“ и му вдъхнахме живот!

 

- Вие сте изпълнителен продуцент на „С БНТ на училище“. Кои бяха предизвикателствата, които срещнахте по пътя на реализацията на проекта?

- НМ: В началото на март 2020 година, когато бе обявена извънредната епидемична обстановка, първото предизвикателство бе да се действа бързо, да се сформира екип, да се подготви студио, и не на последно място да се намери интерактивен екран, какъвто към онзи момент нямахме. Такъв ни бе предоставен от Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М .Н. Ломоносов“. Успяхме да се справим с тези задачи в рамките на няколко дни.

Близо 2 млн. домакинства са гледали „С БНТ на училище“

- Много от учители за пръв път са заставали пред камера. Как им помогнахте да се почувстват като в класната стая?

- НМ: Това беше огромно предизвикателство за всички. В началото имаше притеснения, това е нормално. Аз и целият екип бяхме неотлъчно до тях, казвахме им, че гледайки обектива на камерата, всъщност там се намира целият клас, на когото преподават и трябва да го гледат с увереност и усмивка. Понякога екипът заставаше зад камерата, за да усещат учителите нашето присъствие, все едно сме ученици. Всички се справиха с тази нова роля и ставаха все по-добри с всеки записан урок. Искам да изкажа своята огромна благодарност и възхищение. Скъпи учители, бяхте чудесни!

- Има ли предмети и класове, в които се забелязва по-висок интерес от страна на зрителите?

- НМ: Да. Математика и български език и литература, особено за учениците от 7 клас. И това ни даде повод, заедно с Министерството на образованието и науката, да създадем образователната програма „На фокус VII клас“. Но имаше интерес и към такива, които не сме създавали.  Например – уроци по английски. Имаме върху какво да мислим за новия телевизионен сезон.

- Колко урока излъчихте и успяха ли те да обхванат изчерпателно учебния материал?

- НМ: През 2020 бяха реализирани и излъчени 517 урока, като 42 от тях бяха за учениците, на които им предстоеше държавен зрелостен изпит. Добрите отзиви, който получихме, потребността от това да има отново такива видео уроци, обединиха и тази година усилията на МОН и БНТ и за периода  януари – юни реализирахме и излъчихме 180 урока. Част от тях бяха по български език и математика за учениците от седми клас, на които им предстоеше национално външно оценяване, а друга беше в помощ на зрелостниците във връзка с предстоящите матури. Учебният материал бе подготвен изцяло от експертен екип на МОН и със сигурност е подбран възможно най-добре, за да бъде максимално изчерпателен и полезен. Всички уроци са достъпни на сайта на БНТ, както от тази година, така и от миналата.

- Вероятно, подобен проект се реализира трудно. Но кое ви изненада приятно и се получи с най-голяма лекота?

- НМ:  Действително не е лесен подобен проект и е много отговорен, но това ни мотивира още повече да го направим по възможно най-добрия начин. С голяма лекота бе работата ни в екип. Всеки в него е добър професионалист и всичко се случваше бързо и в график. Нямахме право на грешки и на забавяне.

- Имате ли обратна връзка от родители и учители относно проекта? Може ли да се каже, че учениците, гледали уроците са усвоили по-добре знанията и това се е отразило на успеха им?

- НМ: Със сигурност учениците, които са гледали тази година образователните програми „Матурата на фокус“ и „На фокус VII“  са се представили на много добро ниво.  Това са достъпни и безплатни, допълнителни уроци, които подпомагат учениците в подготовката им за изпитите. Нищо не може да замени нормалния и „жив“ учебен процес, но със сигурност подобна инициатива е в помощ на всички – ученици, родители и учители. Важно е да се отбележи , че подобен проект до сега никога не е правен. Чувстваме се удовлетворени от добрите резултати, които постигнахме.