6 дни след като обявиха майор Терзиев за загинал, взели ДНК за сравнение (Обзор)

https://www.24chasa.bg/novini/article/9915061 www.24chasa.bg
Майор Валентин Терзиев

Куп неудобни въпроси към военните отправи вдовицата Димитрина Попова, ВВС се крие зад тайната на разследването

Умишлено или не, летецът е убит, уверена е жената

Няма да спестим нищо от истината, обеща Стефан Янев

Шест дни след като летецът майор Валентин Терзиев бе обявен за загинал от Министерството на отбраната, са поискани ДНК проби от семейството му, за да бъде изследван открит в морето биологичен материал.

Това разкри Димитрина Попова - вдовицата на пилота на падналия в Черно море на 9 юни МиГ-29.

Самолетът на Валентин Терзиев изчезна в нощта при стрелби в близост до Шабла. Ден по-късно бе обявено, че е открит биологичен материал, който е даден за ДНК изследване. Часове след новината МО обяви летеца за загинал.

“Не знам дали е паднал, или свален, но няма как да намериш биологичен материал на 10.06., с който потвърждаваш смъртта на пилота, а да вземеш ДНК за изследване от роднини на 16.06., освен ако не си сигурен какво е станало. Министерство на отбраната, продължавате да работите грешка след грешка.

Няма ли един

“истински мъж”

в тази институция

да излезе и да

каже истината,

която очевидно знаете, но се опитвате да прикриете”, написа вдовицата във фейсбук.

ДНК проби от брата и майката на майор Терзиев са взети едва преди 4-5 дни, как тогава разбраха, че биологичният материал, открит в морето, е от него, попита Попова и в интервю за Нова телевизия. В него тя отправи много неудобни въпроси към командирите на майор Терзиев в авиобаза “Граф Игнатиево” и ВВС. Според вдовицата се прави опит зад твърденията за пилотска грешка да се прикрие нечия вина.

“Абсолютно всичко знаят, но всичко се прикрива. Тук става въпрос за много висши длъжности. Този пилот постоянно поддържа връзка. Защо не обявиха кой е ръководил учението, кой го е водил?

Когато обявиха колко нальот е имал, не го казаха?”, попита тя.

В опит да открие истината за изчезването на изтребителя Попова е разговаряла с много колеги на майор Терзиев.

“Още при самото пускане мишената е спусната под 5000 м - даже по-ниско. Информацията отначало е изтекла от “Граф Игнатиево”. Мишената е пусната под всякакви условия за безопасност. Тук е малшансът, че се е оказала дефектна. Скъсал се е парашутът и тя е падала много бързо. Той е бил принуден да завиши скоростта. Според мен е снишен много ниско, гонейки целта. Тук виждам грешка на ръководен пост, че

някой, виждайки

какво е станало

с целта, не е

отложил

стрелбата”,

категорична е Димитрина Попова.

По думите ѝ майор Терзиев е бил спокоен, съобщавайки, че целта е поразена. “Излизам от атака”. Последните му думи – да. Със спокоен глас и след това според ген. Русев е изчезнал от радара. За да изчезнеш веднага, моето обяснение е, че веднага след това си се разбил”, посочи Попова.

“Този полет е воден от някой ръководител на полети. Докарали са го за мен до такъв изход. И са разчитали накрая, че за 5 секунди ще се справи и ще обърне самолета. Не е взимал сам решенията. През цялото време поддържа връзка – разбрахте ли с кого е поддържал връзка? Не, не казват”, заяви още вдовицата.

“Във въпросната нощ трябваше да извършват нощни стрелби. Към 2-3 ч трябваше да се прибере. Станах рано - към 5, и видях, че го няма. Малко се ядосах, че един SMS не е изпратил”, разказа вдовицата. След това

от приятел

получила

есемес с

въпрос дали

Терзиев

се е прибрал

Едва след това се обадил и командирът на “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев.

“При падане в 1 часа през нощта и съобщаване сутринта в 9 часа - това са 8 часа. Не знам човек с какви физически възможности трябва да е, за да оцелее във водата дори с катапулт. Аз вече бях сигурна. Просто знаех, че Валентин Терзиев си е отлетял в облаците”, каза още Попова.

“24 часа” опита да потърси отговор на съмненията на Попова от ген. Русев. “Няма как да стане. Върви разследване, което не е приключило”, отговориха от базата, въпреки че ген. Русев вече даде интервю за Би Ти Ви. Въпроси са изпратени и до МО.

“Разследването

върви по 2 линии

Едната е чисто професионална по отношение на използване на летателна техника, а другата е от Военноапелативната прокуратура, която на практика разследва инцидент със смърт.

Когато има резултати на базата на факти и доказателства, тогава ще бъде отговорено категорично каква е причината за инцидента и евентуално има ли отговорност, която ще бъде фокусирана върху други хора, които имат съпричастност към този инцидент”, коментира премиерът Стефан Янев.

“Нищо от това, което е намерено като факти, няма да бъде спестено и ще бъде своевременно показано на българските граждани”, категоричен бе той.

Черната кутия може да покаже

дали МиГ-29 се е взривил във

въздуха, но е почти невъзможно

да я извадят от 70 м дълбочина

Би могло да я намерят само с подводен дрон, и то само ако излъчва радиосигнал

Черната кутия на изчезналия в Черно море МиГ-29 би могла да даде отговор на въпросите дали изтребителят се е взривил във въздуха, или след удар във водата. В това е убеден бившият летец на изтребител Николай Калев.

“Ако графиката на височината прекъсва на 1500 м, значи самолетът е гръмнал във въздуха”, обясни той.

Още от началото на разследването на катастрофата бе посочено, че изтребителят просто е изчезнал от радарите. Бе изтъкнато обаче, че техниката, с която разполага България, не засича под 1500 м височина.

“Ако графиката е до нулата и там прекъсва, то категорично се е ударил в морето. Ако каца, скоростта ще пада, но ако се удари в морето, на графиката височината ще е нула. От друга страна,

ако на графиката

скоростта е 600-800

км, се е разбил”,

обясни още Калев как трябва да се четат данните от черната кутия.

Т. нар. черна кутия по принцип е оранжева и представлява касетофон, на който се записват разговорите на пилота с ръководството на движението и данните на самия полет. При МиГ-29 тя е монтирана между двата двигателя на изтребителя. Принципно там е едно от най-здравите места на самолета, но твърденията от издирвателната операция на флота са, че са открити части от двигател на дъното на Черно море, но не и целите двигатели.

Погледнете снимки от 2012 г., когато МиГ-29 се разби до пловдивско село, и ще видите, че въпреки удара в земята двигателите и опашната част са доста добре запазени, посъветваха пилоти.

Запис на разговорите на пилота има и в пункта, от който е ръководен полетът, стана ясно от изявления на военния министър Георги Панайотов и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Като практически невъзможна за изпълнение определиха пък водолази задачата да се открие и извади от 70 метра дълбочина предмет с големината на кутия за обувки. За това трябват специално обучени водолази, които могат да работят на повече от 50 метра дълбочина.

Такива у нас няма - те дишат хелий, смесен с много малко кислород, и имат специална система за декомпенсация при изплуването.

Това е крайно

рискована дейност,

която би си

струвала, ако е за

спасяване на

човешки живот

или вадене на човешки останки, или нещо много ценно, или много опасно, но не и за една кутия с аудиокасетка.

Тъй като България не разполага с такива водолази, евентуално биха били пратени от НАТО, но не зависи от нас, казват пилотите.

За локализирането на черната кутия би следвало тя да има и звукова сигнализация, защото под водата единствените вълни, които се разпространяват, са звуковите, и евентуално да бъдат прехванати с ехолот. В такъв случай би могло да се използва роботизиран подводен апарат, нещо като подводен дрон или прахосмукачка. Но затова е нужно да бъде локализирана кутията, за да бъде насочван роботът.

Изводите са, че при обективна оценка на ползата и риска няма абсолютно никакъв смисъл да се говори, че черната кутия ще бъде извадена, защото вероятно това няма да се случи никога.

Кому е нужно да се

лъже, че едва ли не

веднага или много

скоро ще бъде

открита и извадена

от дъното на морето? Освен това вероятността касетката вътре да е повредена е много голяма след многодневен престой в морската вода, колкото и да е защитена и херметизирана, съмняват се летците.

А т.нар. водолазен катер на Българския военноморски флот нямал даже сонар, какъвто вече си купуват любителите въдичари, за да ходят за риба.

Пилот: Какво са казали щурманите

на Терзиев за височината?

ПЕТЯ МИНКОВА

Вината не е на един човек, а най-вече на ръководителите, създали предпоставка за тази катастрофа. Това заяви бойният пилот Николай Калев за инцидента.

“Летецът се стреми на всяка цена да изпълни задачата, но когато се разработва дадено упражнение, се установяват правила. По наше време се определяха мерки за безопасност - под 2000 м височина стрелбата по мишена бе забранена. Независимо кой е началник, се преустановява, а това не е било изпълнено. Разбира се, нямаме пълната информация, може да е било част от този последен разговор”, каза Калев. В командния пункт би трябвало да са следили полета. “Но дали наистина са го направили? Допускам, че когато той е докладвал пуск на ракетата и трябвало да излезе надясно към Калиакра, те са си помислили: “Той е отстрелял целта, какво да го следим?” Доколкото разбрах, стрелбата се е ръководела от команден пункт, но има и стационарен пункт за насочване от летище Балчик. Въпросът е как са си взаимодействали двата пункта, когато са разбрали, че мишената е дефектна”, пита Калев.

По повод думите на съпругата на Терзиев, че мишената е била дефектна, Калев обясни, че при скъсване на парашута на мишената тя пада много по-бързо. “Пилотът тръгва вертикално надолу да снишава, но той поддържа връзка, въпросът е с кого?”, попита той. Големият въпрос сега е какво точно са съобщили щурманите на Терзиев за височината, на която се намира, и дали са взели всички мерки, за да осигурят безопасността на полета, или са искали да докажат на това учение, че ние всичко можем, попита Калев.