Как се отрази Ковид-19 на зависимостите към пазаруването?

https://www.24chasa.bg/novini/article/9919964 www.24chasa.bg

Изолацията, която беше наложена заради мерките в борба срещу Ковид-19, отключи множество психични заболявания. Основните фактори, които повлияха на негативната тенденция, са социалното дистанциране и стресът, причинен от липсата на работа и несигурност. Еднообразното ежедневие подтиква хората да прекарват повече време в Интернет, което може да доведе до пристрастяване и до развиване на множество зависимости.

Една от зависимостите, която отбелязва ръст от началото на пандемията, е тази към пазаруването в онлайн пространството. Въпреки че търговските центрове и множество магазини бяха затворени в продължение на месеци, се забелязва увеличение на броя на хората, които пазаруват виртуално. Според германско списание, което отразява новини за електронните продажби в Европа, българските потребители, пазаруващи онлайн през 2020-та година, са 40 % от цялото население и се предполага, че до 5 години ще достигнат 58,3%. Поръчването на стоки от интернет може да крие рискове от пристрастяване, тъй като онлайн магазините са достъпни по всяко време на денонощието, а покупките могат да бъдат реализирани по-бързо без да се налага клиентите да чакат на опашка.

Още от началото на 20-ти век, психолози са започнали наблюдават пристрастяването към пазаруването и факторите, които могат да доведат до зависимост. Една от причините, които учените изтъкват за развитието на тази зависимост, е че хората се опитват чрез покупката на вещи да достигнат до емоционален баланс и да компенсират за своите незадоволени нужди. Поради стреса и несигурността, причинени от кризата с Ковид-19, много потребители приеха пазаруването онлайн като средство за справяне със създалата се ситуация, което им помага да се откъснат от реалността.

Зависимостта към пазаруването се свързва не само със значително време прекарано в сайтове за виртуални стоки, но и с реализирането на импулсивни покупки. Според проучване, проведено в Съединените щати, 72 % от анкетираните участници споделят, че от началото на пандемията са направили импулсивна покупка онлайн. Една от водещите причини за тази тенденция е че както при употребата на наркотични вещества, алкохол и храна, пазаруването също стимулира повишаване на допамин, който помага за подобряване на настроението. Прекалено високите нива на допамин обаче могат да крият рискове от развиване на зависимост към поръчването на ненужни вещи в интернет. Също така, потребителите могат да загубят представа за реалната стойност на похарчените пари, тъй като това е често срещано явление при пазаруването с кредитна карта.

Световната пандемия предизвика много здравословни, финансови и социални проблеми, които са предпоставка за увеличаване на зависимости. В комбинация със социалната изолация и нарастването на времето, прекарано вкъщи, пристрастяването към пазаруването може да стане все по-често срещан проблем в световното общество.