Финал на сделката за бизнеса на ЧЕЗ в България до 31 юли

https://www.24chasa.bg/novini/article/9960681 www.24chasa.bg
Сделката за активите на ЧЕЗ у нас трябва да приключи до края на този месец.

Увеличението на капитала на холдинга е успешно

На 14 юли се очаква и отпускането на 60 млн. евро финансиране от ЕБВР

Вече са гласувани промени в надзора на енергийното дружество, но са под условие

Сделката за продажбата на бизнеса на ЧЕЗ у нас на “Еврохолд” трябва да приключи до 31 юли. Това предвижда графикът, по който се движат преговорите между двете компании. На практика те вече са приключили и

се изчаква само

окончателното

структуриране на

финансирането

Конкретните параметри по него всъщност ще станат ясни буквално до дни. Днес е срокът, в който трябва бъдат платени записаните акциите от увеличението на капитала на “Еврохолд”.

Дружеството планираше да набере 100 млн. евро чрез нови акции на Българската фондова борса. За целта бяха пуснати 79 млн. бройки по 2,50 лв. всяка. Основните акционери на “Еврохолд” заявиха, че ще запишат полагаемия им се дял, а през март от компанията обявиха и че са договорили 31 млн. долара от фонда GEM Global Yield. Увеличението на капитала е успешно, тъй като се оказа, че всички права за участие в него са продадени. Сега се изчаква окончателната сума, която ще се събере.

На 14 юли трябва да се финализира отпускането на 60 млн. евро кредит от ЕБВР, с който да бъде финансиран “Еврохолд”. Останалата част от сумата до 335 млн. евро, колкото е цената на сделката с ЧЕЗ, ще бъде осигурена от собствени приходи на холдинга.

След като финансирането бъде структурирано, ще се пристъпи към финализиране. Срокът за това е 31 юли. Това, че сделката е пред финал, показват и решенията на общите събрания на компаниите от групата на ЧЕЗ. На 22 юни

бе решено да

има смяна

на надзорните

съвети

В “ЧЕЗ разпределение” влизат едни от основните акционери в “Еврохолд” - Асен Христов, Венелин Колицов, Тихомир Трендафилов и Асен Минчев. В “ЧЕЗ електро” надзорници стават Кирил Бошов - другият голям акционер в холдинга, Васил Стефанов, Велислав Христов и Драгош Андрей. Рокадите обаче са под условие - ще влязат в сила, ако сделката приключи до 31 юли.

След придобиването на ЧЕЗ от “Еврохолд” предвиждат, че ще притежават 40% от пазара на електроразпределението с над 2 милиона клиенти. Сделката включва 67% от “ЧЕЗ Разпределение България”, което притежава мрежата, компанията за снабдяване с електроенергия “ЧЕЗ Електро България”, както и търговеца на ток “ЧЕЗ Трейд България”, компанията за IT услуги “ЧЕЗ ИКТ България”, фотоволтаичния парк “Фри енерджи проджект Орешец”, дружеството за производство на електричество от биомаса “Бара груп”.

Очаква се консолидираните приходи на енергийното дружество да достигнат 1,1 млрд. евро до 2025 г., а печалбата да е повече от 130 млн. евро. Стратегия на “Еврохолд” в енергийния бизнес предвижда разработване на най-голямата независима компания за комунални услуги в Централна и Източна Европа.

Стратегията на “Еврохолд” всъщност е

да се

съсредоточи в

енергетиката и

застраховането

и да продаде

автомобилния

и лизинговия

бизнес

Търговията с коли е съсредоточена в дъщерното дружество “Авто Юнион”. Реализирането на тези намерения вече стартира с първа сделка - продажбата на официалните вносители на “Нисан”, “Рено” и “Дачия” на “Булфарма” на Михаил Тиков - собственик на най-голямата група от частни здравни заведения, сред които и болница “Софиямед”. Годишните приходи на трите вносителя се оценяват на 100 млн. лева годишно.

“Авто Юнион” държи близо 12% от пазара на нови автомобили в България и е собственик на вносители и дилъри на 18 марки автомобили и мотоциклети, 26 сервизни центъра, 4 марки масла.

Лизинговият бизнес на “Еврохолд” се движи чрез дъщерната компания “Евролийз груп”. Тя обединява инвестициите в лизинговия сектор на териториите на България и Македония. Стартира дейността си през 2009 година, а сега под нейната шапка работят 6 компании.

Прогнозата на “Еврохолд” е на групово ниво приходите да растат със 7% средно на година до 2025 г. и да достигнат 1,94 млрд. евро. Печалбата пък щяла да се качва два пъти по-бързо - с 13% годишно, и да достигне 194 млн. евро за 2025 г.

.