Служебният министър на финансите Асен Василев ще даде на прокурор Агенция „Пътна инфраструктура“, заради възложени договори, многократно над нейния бюджет. Това заяви Василев по време на втория обществен съвет, където се обсъдиха държавните разходи.
От април 2019-а до април 2021 г. са възложени договори за 31 милиарда лева, като в анализа не се включват договори за под един милион лева. Голяма част от възложените дейности са в обществени поръчки с един участник или чрез т.нар. ин хаус процедура, а най-много са от Пътната агенция. Договорите за "Автомагистрали" вероятно ще имат същата съдба, но анализът за тях още не е завършен.
Василев даде пример с парите за текущи ремонти: „2019-а за текущи ремонти са похарчени 416 млн., 2020-а – 800 млн., а за първите четири месеца на 2021-а са поети общо ангажименти за 2,9 млрд. На строителите, разбира се, не е казано, че тези пари ги няма. Това е престъпление“.
„Вече сме говорили с регионалното министерство това да бъде дадено на прокуратурата и това е толкова дълбоко неморално. И към изпълнителите на тези поръчки, и към всички други, които чакат за държавен ресурс, за да може той да се похарчи за нещо смислено“, каза още Василев.
Това е второто заседание на обществения съвет, на което се обсъждат инвестициите в инфраструктурни проекти, както и парите за общините.
"Х арчим огромни средства без прозрачност и затова нямаме читави пътища", категоричен бе финансовият министър. Той отчете, че от 2019 г. до 2021 г. държавата е сключила договори за 31,4 млрд.лв. От посочената сума публичните предприятия са получили 19,3 млрд. лв., а разпоредителите с държавен бюджет – 12,1 млрд. лв. През обществени поръчки с повече от един участник са изхарчени 18.,9 млрд. лв., през поръчки с един участник – 3,9 млрд. лв., а без обществени поръчки- 8,4 млрд. лв. Така, до април 2021 г. АПИ е възложила възлага дейности четири пъти над одобрения бюджет. От 2019 г. до април тази година АПИ е поела допълнително ангажименти за текущ ремонт и поддръжка над стойността на договорите за над 2,5 млрд. лв. над бюджета, с който разполага, а за първите четири месеца на 2021 г. е надвишила годишния бюджет за текущ ремонт с 1.3 млрд. лв. От 2018 до 31 май 2021 г. са събрани само 122 млн. лв. от пътни такси при планирани 1,1 млрд.лв.
"Това е причината да не можем да завършим нито една магистрала. По този модел не може да имаме читави пътища, въпреки заделения огромен ресурс за тях. Това не е липса на контрол, това е престъпление и е дълбоко неморално, както към изпълнителите на поръчките, така и към тези, които чакат обществен ресурс. Истината е че тази сметка трябва да я платим или да предоговаряме с някои от фирмите. За около 300 - 400 млн. лв. вече сме поставени пред свършен факт и сметката ни е изпратена”, каза финансовият министър. Това ниво на наглост и безотговорност може да се оправи само с правила и тежки наказания. „Тук една агенция (АПИ) си възлага дейности с лежерно нареждане към Министерския съвет да намери отнякъде парите”, заключи служебният финансов министър.
По време на дебата стана ясно още, че проблемът с парите на АПИ, Автомагистрали и Булгартранс газ е много по сериозен, тъй като ако се направи проверка на свързани лица, ще се види, че в определени фирми се концентрират средства, идващи от различни министерства.