От днес до началото на януари австрийският музей "Албертина" представя изложбата "Модиляни. Революция на примитивизма". Изложбата, отбелязваща 100-годишнината от смъртта на художника, беше запланувана за 2020 г., но беше отложена заради ковид пандемията.
Роденият в Ливорно Амедео Модиляни, починал едва 35-годишен през 1920 г. в Париж, днес е един от най-скъпоструващите творци в света. Приживе художникът тъне в нищета, жизненият му път е белязан от удари на съдбата, употреба на наркотици и тежка болест. С помощта на изкуството си Модиляни успява да си плати наема и да си осигури прехраната.
Виенската експозиция включва 130 произведения от три континента, съчетани във впечатляваща ретроспектива. Представени са характерни творби от най-реномирани музеи и частни колекции от САЩ до Сингапур, от Великобритания до Русия. Особено място заемат творбите от музея "Пикасо" в Париж и от колекцията на Йонас Натер - най-големият меценат на Модиляни. Художникът е представен в кръга на авангардистите от времето, в което твори.
Изкуството на Модиляни се простира между древността и авангарда, от едра страна черпи вдъхновение от Ренесанса, от друга страна - от африканското, египетското, източноазиатското и гръцкото древни изкуства.
Особен акцент в експозицията на "Албертина" е поставен върху конфронтацията на Модиляни с древните извори на изкуството.
Произведенията му са съпоставени с произведения на Пикасо и други изявени творци от онова време, както и с артефакти от праисторически и извъневропейски световни култури.
Животът на Модиляни, който по здравословни причини изоставя скулптурата още на младини, е изключително драматичен: едва 11-годишен заболява тежко от плеврит, на 14 години се разболява от тиф, по-късно страда от хронична туберкулоза, която му коства живота. Два дни след смъртта му се самоубива и бременната в осми месец негова годеница, любима, муза и майка на дъщерята на художника, която остава без родители едва на година и половина.
Обвеяният с легенди живот на Модиляни и неговото художествено творчество заемат особено място в историята на изкуството, без да проправя път или да е предтеча, коментира Клаус Шрьодер, директор на музея "Албертина". Той е в центъра на живота в парижкия Монмартър, общува с големите творци на онова време и прави забележителни портрети на Пабло Пикасо, Константин Бранкузи и Диего Ривера, но остава незабелязан приживе.
Скандали за уж порнографските му актови произведения спъват успеха на художника. Модиляни си остава аутсайдер и единак, преследващ своя стил. Но всъщност с творчеството си хвърля мост между модерното изкуство и отдавна отминали епохи, което и до днес е актуален, ярък и изцяло индивидуален приносът му в историята на изкуството.
Изложбата е организирана с подкрепата на музея "Пикасо" в Париж.