4000 часа отнема реставрацията на "Кръстникът", за да се появи пак на големия екран

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/10717601 www.24chasa.bg
Марлон Брандо в ролята на Вито Корлеоне

Класиката “Кръстникът” ще се завърне в киносалоните 50 години след премиерата си, обявиха “Парамаунт пикчърс”. Това ще стане на 25 февруари, а на 22 март ще бъде пуснато дигитално колекционерско издание в 4К Ultra HD качество.

Филмовата компания показа и нов трейлър с подобрената версия на шедьовъра на Франсис Форд Копола. В продължение на 3 години “Парамаунт” заедно с продуцентската компания на Копола American Zoetrope възстановяват трите части на знаменитата поредица. През това време преглеждат внимателно над 300 кашона с филмова лента, за да се намери възможно най-добрата резолюция за всеки кадър. Над 4000 часа продължава реставрацията на негативите, при която се поправят петна, сълзи и други аномалии. 1000 часа отнемат цветните корекции и възстановяването на оригиналните звуци. Всичките три части на трилогията “Кръстникът” са били възстановени под ръководството на 82-годишния Копола. Третият филм дори е редактиран, за да се доближи максимално до оригиналната идея на режисьора.

Първата част излиза на 24 март 1972 г. и е филмова адаптация на едноименния роман на Марио Пузо. Филмите проследяват възходите и паденията на семейство Корлеоне - от патриарха Вито (Марлон Брандо) до малкия му син Майкъл (Ал Пачино), който се нарежда сред най-могъщите престъпни босове в САЩ.

“Кръстникът 1”

Глава на голяма сицилианска фамилия в Ню Йорк, дон Вито Корлеоне и съпругата му Кармела празнуват сватбата на дъщеря си Кони с Карло Рици. Всички от семейството са свързани с мафията освен Майкъл - малкият син току-що се е върнал от война, не проявява интерес към “бизнеса” и може да изчисти фамилната история.

Така започва първата част от трилогията. В нея Франсис Форд Копола рисува смразяващата картина на възхода на една сицилианска фамилия, на загубата на властта и влиянието ѝ в Америка, както и предаването им от баща на син. Брилянтната лента получава през 1973 г. 3 награди “Оскар” - за най-добър филм на продуцента Албърт С. Руби, за сценарий на Франсис Форд Копола и Марио Пузо и за главна роля на Марлон Брандо. А вечната музика на Нино Рота, която озвучава лентата, е удостоена с “Грами”.

“Кръстникът 2”

През 1974 г. в продължението на сагата за сицилианската фамилия Корлеоне Копола разказва две истории: тази за ранните години на дон Вито, изигран блестящо от Робърт де Ниро, и за издигането на сина му Майкъл като новия дон. Филмът е номиниран за 11 награди “Оскар”, от които получава 6, включително за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добър актьор в поддържаща роля (Робърт де Ниро).

“Кръстникът 3”

Една от най-великите филмови истории на всички времена продължава през 1990 г. Последният филм от трилогията отново е с участието на Ал Пачино в ролята на Майкъл Корлеоне. Значително остарял, той вече има само две цели – да узакони семейния бизнес и да си намери заместник. Единственият подходящ кандидат е Винсънт (Анди Гарсия), но бурният му нрав застрашава да въвлече фамилията още по-дълбоко в престъпния свят. В последния филм от трилогията участват Даян Кийтън, Талия Шайър, Илай Уолак, София Копола, Джо Мантеня. Лентата получава 7 номинации за “Оскар”, включително за най-добър филм.

САМО ФАКТИ

Сниман е на повече от 100

места в Ню Йорк, декорите

в Холивуд били твърде скъпи

“Адвокат с куфар може да открадне повече от хиляда мъже с оръжие” е репликата, с която се гордее Марио Пузо. Тя обаче не влиза във филма, защото Марлон Брандо я намира за “твърде поучителна”.

“Предложението, което не можеш да откажеш” по стара сицилианска традиция е поканата за война, с която започват сватбите и погребенията на мафията в “Кръстникът”.

Продуцентът от “Парамаунт” Питър Барт откупува правата за филмирането на романа, преди да е бил завършен. Имало е защо - това е началото на първия филм с продължения в киното, като оглавява печалбите до 1976 г. (следван от “Челюсти” и виртуалните фантастики).

Марлон Брандо многократно е отказвал ролята заради величаенето на мафията, пише самият той в биографичната си книга “Песните, на които ме учеше мама”. По-късно продуцентът Ал Руди разказва, че “това бе най-нещастният филм, който съм снимал. Никой не се забавляваше, нямаше нито един весел ден”.

Брандо сам поисква да промени външния си вид с волеви челюсти тип “булдог”. Те са изпълнени с протези от зъболекар. Отливката е изложена в Американския музей на филмовите изображения в Куинс, Ню Йорк.

“Дон” означава “чичо” на италиански и вместо с личното име във филма обръщението е свързано с фамилията на героя - дон Корлеоне.

Родителите на Ал Пачино са емигрирали от Сицилия в Америка - също като Вито Корлеоне. Актьорът, изиграл сина му, обаче бойкотира церемонията за връчване на оскарите, тъй като смята, че героят му е подценен и вместо за поддържаща роля трябва да е номиниран за главна, тъй като преобладава на екрана повече от Марлон Брандо.

“Кръстникът” е сниман на повече от 100 места в Ню Йорк вместо в Холивуд поради скъпото изграждане на декори.

През 2007 г. Американският филмов институт издига “Кръстникът” на 2-о място в класацията “Най-великите филми на всички времена” след “Гражданинът Кейн” (1941).