Първият български финал на конкурса Wacken Open Air Metal Battle Bulgaria 2015 започна на 24 април и ще продължи до 3 май на откритата сцена в Борисовата градина. Последният ден е определен за финал, на който ще свирят бандите, излъчени като победители от петте дни.
Групата, която се класира първа, ще свири на международния финал - най-големия рок и метъл фестивал в света Wacken Open Air в Германия, което се случва за първи път. Изявата на една сцена с Blind Guardian на 16 май в столичната зала “Универсиада” е друг бонус за победилите музиканти. Една от участващите в надпреварата банди пък ще бъде избрана да подкрепи култовите Cannibal Corpse на концерта им в София на 25 юли.
В конкурса могат да участват само банди, които нямат и не са имали подписан договор с продуценти и издатели. Над 60 са групите, допуснати до конкурса.
В журито са журналистите Васко Катинчаров, Мартин Николов и Бойко Гюров от BGTSC, официален представител на Metal Battle. Към тях във финалната вечер ще се присъедини и Заша Ян, басист на немската банда Endstille, а също и оперативен мениджър на фестивала, ръководещ световния финал.
Големият победител, който ще бъде излъчен в Германия, ще сключи договор с продуцент, очакват го албум и турнета.
Бойко Гюров:
За първи път българска банда ще свири на фестивала Wacken Open Air
- Какъв път изминахте, докато станете официален представител на "Metal Battle" у нас? Как ги убедихте, че рок и метъл сцената ни заслужава да участва на този огромен фест?
- „Трънлив път”, обсипан с много работа и много твърдоглавие. В интерес на истината не ми се е налагало да ги убеждавам дълго. Те самите са „поглеждали” няколко пъти към България, дори са идвали до тук, но все нещо ги е възпирало... В тази връзка не се е налагало да ги убеждавам колко е интересна сцената у нас. По-трудната част беше да ги убедя, че имаме капацитет и можем да понесем тежестта и отговорността на голямото име, което застава зад нас.
- В конкурса могат да участват само банди, които нямат и не са имали подписан договор с продуценти и издатели. Защо има такова условие?
- Смисълът на това условие е по времето на участието си в конкурса, групите да разполагат с правата за тяхната музика, тоест решенията, които вземат и възползването от евентуален шанс, който биха получили да не зависят от някой друг – институция, организация, фирма или частно лице. От друга страна, философията на този конкурс се свежда до предизвикването на шанс за успешен старт на кариерата на групи, нямали такъв в миналото.
Джентълменските уговорки, «стиснатите ръце» за сътрудничество и маркетинг, не нарушават правилата на конкурса.
- Над 60 са групите, одобрени за "Metal Battle”. Това означава ли, че у нас има много талантливи рок и метъл банди, заслужаващи голяма сцена?
- Всеки „преборил се” с първичните изисквания заслужава сцената на Metal Battle. Талантите, които очакват някой да ги покани официално, могат да продължат да се оплакват от несправедливия живот и шанса да са родени... някъде.
- По какви критерии избра журито?
- На предварителните кръгове сме трима - Васко Катинчаров, Мартин Николов и моя милост. Първите двама са едни от най-активните, широко скроените, активни и любознателни журналисти в този сектор. Ако имаме топ класация за това, със сигурност те ще са в челните места. Търсехме активни хора с широки „полеви” познания в областта на съвременната рок и метъл сцена. Хора с безупречна репутация, но и добре познати на бандите и феновете. Това беше леката част. По-трудната е тази, че същите тези хора трябва да са достатъчно отговорни и готови да поемат тежестта за решенията, които взимат. В този конкурс няма постановка от типа: „Да оставим феновете сами да решат”. В деня на финала към журито ще се присъедини един от оперативните мениджъри на конкурса и Wacken Open Air. Това е Заша Ян, оперативен мениджър на Metal Battle, под негов контрол се провеждат финалите там.
Също така е басист на немската банда Endstille и е букинг агент в агенцията на Doro, Saxon, Tarja, Iced Earth, Annihilator, Morgoth, Prong, Therapy, Hardcore Superstar и много други.
- А какви са критериите на журито – само в музикален план ли ще се гледат нещата, или ще се отчита колко е популярна бандата в България, от колко години е на сцената, има ли сценично шоу, позната ли е на фенове извън страната ни? Публиката ще има ли думата при избора на победител?
- Търсим най-адекватната банда, която би ни представила достойно. Публиката не може да носи отговорност, тоест няма да има думата.
- Какво очаква победителят, който ще отиде на Wacken Open Air?
- Финалът се провежда на WET Stage и на Headbanger’s Stage. Това са от големите сцени на фестивала, на които свирят групи от ранга на Masterplan и Crematory. Кога точно ще свирят, ще знаем през юли месец, когато ще бъдат ясни всички представители на страните- участнички. Засега е известен само представителят на Великобритания – мелодичната прогресив банда Metaprism.
- Какво се случва с група, свирила на такъв огромен фест? Има ли примери за банди, които след WOA са станали популярни в Европа и по света, влезли са в чартовете на MTV Rocks?
- Ако вземем за пример Battle Beast – те спечелиха конкурса през 2010 година. Една от наградите, които печелят на WOA е договор с Nuclear Blast, от който те се възползват следващата година. От там насетне албум, последващи турнета с Nightwish, Sonata Arctica, а тази година ги видяхме дори и у нас със Sabaton. Албумът им последната година се превърна в хит и стана номер 1 в родината си.
Журито на фестивала се състои от утвърдени организатори на концерти, по един от всяка страна участник в конкурса. Гости на събитието, с които бандите могат да влязат в контакт са букинг агенти, представители на мениджърски агенции, звукозаписни компании, производители на музикална техника и представители на марки напитки.
- Какво очаквате от 6-те дни, познавайки голяма част от участващите банди? Ще имат по 10 минути, за да се приготвят и да излязат на сцената за 20-минутен сет. На какво бихте ги посъветвали да заложат?
- Очаквам много емоции (както се и случва). Мога да посъветвам бандите да не експериментират точно тук, а да заложат на неща, които знаят, че „работят” и им се получават. Да се вслушват в хората, които са там, за да им помогнат за доброто представяне и след участието си, независимо от резултата да си зададат въпроса „Къде сгреших?”.