Хилда Казасян се пъхнала в печката на баба си от яд, когато била на 3 г.

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/5447996 www.24chasa.bg

Певицата тръгва на турне в България на 11 май, а през декември прави концерт в НДК, посветен на баща й

В златните години за българската музика имало голямо приятелство между семействата на двама от най-добрите ни композитори – Вили Казасян и Ангел Заберски. Веднъж семейство Казасян гостувало на семейство Заберски. Тогава Ангел Заберски-син и Хилда Казасян били много малки. Докато родителите им си говорели, се чул детски плач от съседната стая. Четиримата скочили, за да разберат какво става, и намерили в съседната стая Ангел да скубе Хилда. Тя не помни историята, но знае от майка си Надежда, че е била изключително нещастна в онзи момент. Логично – цял кичур от косата ѝ останал в ръката на Ангел.

Хилда обаче също не била кротушка. Никога не е правила големи пакости, но била експерт в дребните. “Може би заради моя овенски характер, който тогава е бил във вихъра си”, обяснява певицата. А той се проявявал съвсем отрано. Била едва 3-годишна, когато се разсърдила много сериозно на родителите си заради някаква забрана. Поводът за нея никой не помни, но резултатът се разказва до днес – от яд Хилда отворила със замах вратата на фурната на баба си и се пъхнала в нея. Слава богу, уредът бил изключен.

Вили Казасян с дъщеря си
Вили Казасян с дъщеря си

Истинските номера започнали, когато тръгнала на уроци по пиано на около 6 г. За тях и тези по солфеж “виновница” била майка ѝ. От една страна, Хилда обожавала музиката, от друга, седенето с часове пред пианото било в тотален противовес на същността ѝ. По тази причина голяма доза от креативността си използвала, за да извърши всички знайни и незнайни номера, които щели да ѝ помогнат да се измъкне от скуката на уроците. В репертоара ѝ влиза

Надежда Ранджева държи малката Хилда
Надежда Ранджева държи малката Хилда

навиване на

Хилда Казасян се пъхнала в печката на баба си от яд, когато била на 3 г.

часовниците

в цялата

къща напред

По този начин смятала, че ще заблуди семейството си, че е свирила повече. Освен това се записвала на касета и пускала записа високо, за да изфабрикува упражнения по пиано в името на свободата си. Майка ѝ и баща ѝ, естествено, разбирали.

Най-първите спомени на Хилда Казасян също са свързани с музика – атмосферата преди, по време и след концерт. Помни и годините, прекарани в къщата на баба ѝ Вера. “Там съществуваше цялата ни фамилия. Имаше я онази атмосфера на детството, която четем само по книжките. Слънчевите лъчи на снопове, които те събуждат, миризмата на шипков мармалад и пържени филийки, играта на народна топка и ластик на улица, която ухае на липи”, разказва тя. Става дума за красива постройка на ул. “Елин Пелин” в София, близо до пл. “Журналист”.

В онези години не се замисляла за това колко прочут е всъщност баща ѝ Вили Казасян. Израснала е с популярността му и тя била нещо съвсем естествено за нея. Може би точно толкова, колкото да избере пътя на музиката в живота си. Израснала е в публиката и зад кулисите на концертните зали. “Пътят на този тип деца е много лесен. Толкова си в тази среда, че някак не ти се налага това, което на нашите деца днес – да мислят какво ще правят сега. Аз вътрешно подсъзнателно съм знаела какво ще правя още в несъзнателната си възраст. Тази атмосфера е толкова пленяваща, толкова вълнуваща, толкова артистична и различна, че няма как да се откъснеш от нея”, обяснява певицата. Затова е казвала неведнъж, че сигурно щяла да бъде най-нещастният човек на света, ако не е избрала музиката.

Макар че първоначално инструментът ѝ е пиано, продължава да учи ударни инструменти в Музикалното училище. Причината е, че баща ѝ се намесил. Седенето с часове, което пианото изисква, било тежка задача за нея. Затова той ѝ казал, че

има 2 варианта –

да учи флейта

или ударни

инструменти

“Не мога да кажа изобщо откъде му е хрумнало, тъй като единственият инструмент, към който нямам никакво отношение, да ме простят всички флейтисти, е флейтата”, смее се Хилда. По онова време нейният първи братовчед Христо Йоцов, с когото работи до днес, свирил на ударни инструменти. Тогава се случва и нейната първа среща с проф. Добри Палиев, създал световно призната школа за ударни инструменти. Харесва го в момента, в който го вижда в красиво пепитено сако. С годините той се превръща в неин втори баща. “Той се превърна в моя муза в музиката. Останах с него до края на академията”, разказва тя. Като дете била част и от друг голям “екип” – този на филхармония “Пионер” на проф. Влади Симеонов.

В консерваторията Казасян влиза, след като завършва Музикалното училище. Сред съучениците ѝ били членовете на група “Акага”, Найо Тицин и Александрина Пендачанска, която е най-близкият ѝ и скъп човек до днес. Обожавали да се събират, да слушат хубава музика и да играят на карти. Абитуриентския си бал изкарали горе-долу по същия начин. “На нас всеки ден ни беше бал. Цялата тази истерия за него при нас не съществуваше”, спомня си певицата. Всъщност десет минути преди да излезе от вкъщи за тържеството си,

Хилда играела

на табла с майка

си вкъщи

После с Александрина взели гаджетата си и отишли в определения ресторант, а по-късно забавата продължила в дома на тяхната съученичка Нора до сутринта.

Междувременно както в ученическите, така и в студентските си години не изпуска изявите на баща си. Днес самата тя прави всичко възможно да продължава да дава на публиката тази емоция. Затова две години след предишното си турне тръгва отново из България. “Онези 8 концерта в големите градове ми дадоха надежда, спокойствие и увереност, че има достатъчно голяма ниша от хора, с които имаме еднакво светоусещане, от хора, с които харесваме една и съща музика”, обяснява тя. Затова на 11 май заедно с Христо Йоцов, Живко Петров, Михаил Йосифов и Димитър Карамфилов ще бъдат в Стара Загора. След това те ще излязат на сцена в Пазарджик на 12 май, в Пловдив на 14-и, Русе – 25-и, Варна – 26-и, Добрич - 28-и, а на 1 юни турнето ще приключи с голям концерт в зала “България” в София. Публиката ще чуе едни от най-известните джазови стандарти с нови аранжименти на музикантите, 3-4 авторски неща и най-новата песен на Хилда, която е написала абсолютно сама “Ако си тук”. Аранжиментът е на Живко Петров и Христо Йоцов.

Готви се и за голям концерт на 8 декември в зала 1 на НДК. Той ще бъде посветен на баща ѝ. “Това е един от най-скъпите и ценни хора в живота ми и беше много важно и отговорно за мен да го направя. Миро Боршош ми предложи да го направим заедно”, обяснява Хилда. За големия спектакъл на сцената ще излезе бигбендът на БНР с диригент Антоний Дончев, триото Живко Петров, Христо Йоцов и Митко Карамфилов, а всички аранжименти са на Христо Йоцов, а сред гостите ще бъдат Орлин Горанов и Васил Петров. Ще бъдат представени едни от най-хубавите песни на Вили Казасян в нови аранжименти, както и филмовата му музика.