Виолета Гиндева прави трите си големи роли в киното само за 19 месеца

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/5586590 www.24chasa.bg
Виолета Гиндева пред портрета си като Катерина във филма "Князът", рисуван от художника Найден Петров.

Актрисата е два пъти уволнявана от Народния театър и два пъти се връща

Bиолета Гиндева е единствената от групата уволнени от Народния тетър артисти в началото на прехода, която отново се завръща на сцената му. След 22 години отсъствие на 29 септември 2015 г. тя излезе на сцената в пиесата “Лунатици” на Росица Обрешкова. Играе майка на Аня Пенчева, която е в ролята на Шарлът.

Всъщност това е второто завръщане на актрисата в първия ни театър...

Всичко, което трябва да знаете за:

Виолета Гиндева или Валя, както я наричат приятелите, е родена на 14 юни 1946 г. в Сливен. Потомка е на стар възрожденски род и дъщеря на известния учен проф. д-р на философските науки Панайот Гиндев.

Съдбата й дава много красота и талант, но и предопределя нелек житейски и творчески път. Вече 70 години тя върви по него с достойнство и без да хленчи.

През 1968 г. Виолета завършва ВИТИЗ в класа на проф. Желчо Манаджиев. Разпределена е в Русе, където

дебютира в ролята

на блудницата

в пиесата на Милко Милков “Монахът и неговите синове”. Преди нея репетира в “Двоен креват за Адам и Ева” от Никола Русев, но постановката е спряна.

Две години по-късно след конкурс вече е на сцената на Народния театър. Играе три героини на Яворов - Лора в “Между два изстрела”, Мила във “В полите на Витоша” и Бистра в “Когато гръм удари...” Публиката я аплодира в десетки други роли от класиката и в съвременни пиеси.

Рано попада и в телевизията и киното, режисьорите са впечатлени колко много камерата я обича. В БНТ дебютира в пиесата на Иван Радоев “Светът е малък”, постановка на Вили Цанков. Печелят наградата на международния фестивал за телевизионни театри.

Още е студентка, когато се мярка в няколко кадъра на “Отклонение”. В “Един снимачен ден” вече има роля с реплики - момичето, което може би ще се влюби в момчето (Николай Узунов), с което се снимат като статисти. Този филм печели втора награда на кинофестивала в Карлови Вари, и то през 1968-а - годината на Пражката пролет.

И идва “Иконостасът” по романа на Димитър Талев “Железният светилник”. Красивото момиче изведнъж се превръща в пленителна жена, която воюва за своята любов към резбаря Рафе Клинче (Димитър Ташев).

Едни я нарекоха “възрожденска икона”, други бяха завладени от мистичната й красота. За изпълнението си Валя печели наградата за най-добра женска роля на Варненския кинофестивал през 1969 г.

По драматизъм ролята на Катерина може да се сравни само с Искра в “Черните ангели” на Въло Радев. Героинята й е член на комунистическа бойна група, която избива “врагове на народа”. Прототип на Искра е Виолета Якова.

В основата на образа на Катина, другото момиче от групата, е самата Митка Гръбчева. За тази роля е определена Доротея Тончева. Когато обаче Гръбчева гледа пробните снимки на актрисите, харесва Гиндева и отсича: “Ето това момиче ще бъда аз!” “Валя си беше хубавелка, носеше повече атракция”, каза ми преди време Доротея Тончева. Но Валя се заинатява и иска да да играе Искра. Режисьорът Въло Радев разрешава проблема с много такт.

Във филма Искра трябва да “застреля” един генерал. Въло Радев снима 8 дубъла - Валя все не можела да натисне спусъка срещу жив човек. Когато убиват Искра, актрисата отива да се преоблече в колата и там осъзнава, че се разделя и с Искра, и с колегите си актьори, с които няколко месеца живее като в семейство. Разплаква се и ляга на задната седалка, за да не я видят. Плаче, но и чува, че още някой хлипа. Надига се и вижда Въло Радев - лежи на предната седалка, който също плаче.

Облени в сълзи,

двамата допират

главите си

“Черните ангели” получава първа награда (колективна) пак в Карлови Вари през 1970 г. През същата година тя се омъжва за колегата си Кольо Дончев, чийто баща е лежал в лагера в Белене. Семейството не й дава благословията си, но тя като героинята си Катерина брани своята любов.

Актрисата създава трите филмови роли на живота си само за 18 месеца - от януари 1969 до септември 1970 г., когаго са заснети “Иконостасът”, “Князът” и “Черните ангели”.

Всичко върви добре, докато през 1970 г. започват репетициите на “Почивка в Арко Ирис” на Димитър Димов. Режисьор е самият проф. Филип Филипов, бивш директор на Народния, лауреат на три Димитровски награди и още куп други отличия. Някъде към десетата репетиция Гиндева разбира, че е бременна.

Съпругът й дава право тя да реши как да постъпи, но баща й е категорично против да прави аборт при първата си бременност. Когато съобщава новината на режисьора Филипов, той побеснява.

По-късно Гиндева разбира причините за този негов гняв. Филипов канил Иван Кондов и Карамитев да играят в постановката му, но те отказват. И той не искал да загуби поредната звезда, защото спектакълът бил посветен на Х конгрес на БКП. Обвинява актрисата, че се присъединява към техния бойкот, но по женски.

Нареждат й да представи медицинска бележка от трима лекари. Когато я занася в деловодството, чиновничката не знае как и къде да заведе такъв документ. Директорът Александър Гетман събира дирекционния съвет на театъра и после казва на актрисата: “Ние решихме, че ти трябва да абортираш!”.

Виолета обаче решава да запази детето си, през 1971 г. напуска Народния и отива в театър “София”. Андрей Чапразов пуска лафа: “Отлагат конгреса на партията, защото Виолета няма да играе в пиесата на проф. Филипов!”

През следващата 1971 г. канят актрисата да се снима в продължението на “На всеки километър”. Тя отказва - филмът не й харесва, смята го за наивен. А и дъщеричката й Яна-Мария е само на 4 месеца.

Заради този отказ има негласна забрана да я снимат в киното. Канят я рядко, и то във филми без особен драматургичен потенциал и за роли, далеч от професионалните и възможности. От този период

най-значимата й роля

от този период е

Севда в “Снаха”

на Васил Мирчев по повестта на Георги Караславов.

През 1974 г. Виолета Гиндева се завръща в Народния театър. Отново влиза от роля в роля и пак уж всичко върви наред. Но през 1993 г. отново е уволнена. Макар че играе в три постановки на театъра, че е само на 46 години и е далеч от пенсиониране. Говори се, че причината за уволнението е кандидатурата й за депутат от листата на БСП. Но актрисата никога не е криела левите си убеждения. Казва, че един от предишните директори на театъра написал в характеристиката й, че е неуправляема.

След уволнението й от Народния през 1994 г. тя става репортер в радио “Експрес”. Тича по събития наравно с млади момичета, които могат да й бъдат дъщери. Първото си интервю прави с Тодор Живков. Той я посреща с характерния си смях: “А, тебе съм те гледал...”

Актрисата е поканена за нова среща с Димитър Талев. В постановката “Иконостасът” на Благоевградския театър играе ролята на Султана.

В средата на август 1998 г., заедно с приятелката си Татяна Попова, педагог по класическо пиано, отваря козметичен салон в кв. “Младост”.

На учудените си колеги казва: “Доскоро бях горда, че криво-ляво успявах да изхраня семейството си с професията, която най-много обичам. Напоследък обаче това е почти изключено...” След около две години Валя се оттегля.

Когато бракът й с Кольо Дончев се разпада, тя страда много. Но не за вече бившия съпруг, а за неосъществената си мечта да създаде истинско семейство. От възрожденски тип, в каквото тя е отраснала.

Втори съпруг на Гиндева е Емил Джамджиев, също актьор от Народния театър. Бракът им не трае дълго и двамата, по думите на Валя, тихо и кротко се разделят и дори никой не разбира това.

От началото на 2004-а

Виолета Гиндева

става зам.-кмет

на Пазарджик

по културните въпроси и още в първия работен ден се среща с колежката си Жаклин Мейнард - зам. -кмет на американския град Уест Бенд.

А още през есента на същата година организира кинофестивала “Европа е тук”, като подбира най-нашумелите заглавия на европейското кино.

Днес Виолета Гиндева казва, че не се чувства ощетена. “В живота си съм изиграла роли за две прераждания”, аргументира се актрисата.

Дъщеря ѝ Яна-Мария, която е от брака й с Кольо Дончев, завършва кинорежисура във Франция, сега живее в САЩ. Има две дъщери - Мия и Ана, която се ражда на рождения ден на баба си Валя.

Синът Данаил завършва художествена фотография и се занимава с реклама. Кръщава дъщеря си Ема - на своя баща Емил Джамджиев.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

По дантелени черни чорапи, високи токове, шлиферче, което едва прикрива задните й части, и разкопчана до пъпа блуза се пусна Мара Отварачката из софийските улици. Певицата беше помъкнала със себе си чанта с гримове и помади, с които явно не се разделя. Очакваме скоро Мария да тръгне съвсем без дрехи.

Нападателят на "Кротоне" Макси Лопес се отърси от омразата към Мауро Икарди. Той протегна ръка за помирение към бившия си най-добър приятел, който преди няколко години му открадна съпругата. Фаталната Уанда Нара изневери, а по-късно и заряза мъжа си заради авера му. Оттогава Лопес бе в непрестанна война с двамата предатели

Лошите новини за мениджъра на "Манчестър Юнайтед" Оле Гунар Солскяер нямат край. "Червените дяволи" са в невиждана от години криза, а сега се яви пореден проблем. Вратарят Давид де Хеа се контузи по време на евроквалификацията на Испания срещу Швеция (1:1) във вторник вечерта. Стражът получи мускулна травма на "Арена Солна" при опита си да изчисти