Евгени Крусев от
малък е увлечен по
транспорта - карал
баба си да се возят
от първа до
последна спирка
и обратно
Той е само на 27 години, a от 3 седмици отговаря за транспорта на София и управлява обекти за стотици милиони.
Евгени Крусев е най-новото лице в екипа на столичния кмет Йорданка Фандъкова. На него тя възложи един от най-тежките ресори - транспорта, след като бившият зам.-кмет Любомир Христов подаде оставка заради скандала с обществената поръчка за 60 спирки. Крусев обаче е категоричен, че
възрастта му не е
проблем и е готов да
го докаже с работа
“Това е огромна отговорност. Коментарите, че съм млад и нямам опит, ме мотивират още повече да оборя скептиците и да оправдая доверието, което г-жа Фандъкова ми гласува”, казва Крусев.
Предложението да стане зам.-кмет по транспорта определя като “изненадващо и неочаквано”. Един ден трябвало да запознае кмета с проектите, по които работел като експерт в транспортната дирекция на общината. На следващия ден тя го поканила в екипа ѝ. Дала му ден и половина да каже приема или не.
“Знаех какво ме очаква - високо темпо на работа, напрежение и много започнати проекти, които трябва да бъдат довършени”, разказва Крусев. Претеглил плюсовете и минусите и решил да приеме предизвикателството. “Това е огромна възможност и шанс и не биваше да го отхвърлям. Мога да се справя и да оправдая очакванията както на кмета, така и на софиянци”, убеден е Крусев.
Като свои приоритети определя модернизацията на градския транспорт, ремонт на трамвайните линии, метрото и формиране на нов тип култура на мобилност в София с акцент върху пешеходния начин на придвижване, велотранспорта, обществения транспорт и електромобилите. Смята, че ако се създадат възможности за такъв тип придвижване, ще се намали замърсяването на въздуха и столицата ще стане по-зелен и чист град. Амбициран е да завиши контрола над обектите, като ги инспектира лично почти всеки ден.
“Контролът трябва да бъде ефективен. Искам да е ясно какво става на всеки обект, какво прави всеки камион или кран. Ако трябва, ще обикаляме на смени”, категоричен е Крусев. Смята, че така ще се справи с една от критиките за качеството на ремонтите.
На въпрос дали вече е свикнал с мисълта, че управлява стотици милиони, Крусев обяснява, че не мисли за тях:. “Концентрирам се върху работата и това, което трябва да се свърши.
“Нямам роднини, които се занимават с транспорт или пътни дейности”, така пък отговаря дали има близки с интереси в изграждането на спирки.
Завършил е магистратура в университета в Единбург. Избрал да учи във Великобритания, защото образованието било по-практическо. Приели го в Лийдс, Шефилд, Манчестър и Ливърпул. Избрал “Транспортно планиране и инженерство” в Единбург, защото другите специалности били насочени към товарния транспорт, а в Шотландия акцент в обучението били организацията на движение, транспортно планиране и обществен транспорт. “Шотландия е сериозно развита в транспортно отношение.
Видях как е
направено всичко,
за което учим”,
разказва Крусев.
Завършил е и обществени комуникации в УНСС. Категоричен е, че това му помага да развие уменията си да общува, да намира общ език с хората, да умее да изслушва и да уважава чуждото мнение. За кратко като студент е бил и редактор в транспортен сайт.
В свободното си време често пътува, обикновено избира места, близо до София - на 100 - 150 км. Обича да ходи на кино. Кара велосипед, често на Витоша. Смята скоро да тръгне с него и на работа. Живеел в “Младост” и трасето през Борисовата градина било много удобно. Веднъж седмично пък играе футбол с приятели. Обикновено е защитник. “Ляв бек - играя с левия крак и затова тази позиция ми е удобна”, обяснява Крусев. Иначе е фен на “Барселона”, “Ювентус”, “Байерн” (Мюнхен) и “Манчестър Юнайтед”.
Признава, че новият пост е причината
и тази година да
не ходи на море
“От 2014 г. не съм виждал морето. Просто така се случи”, казва Крусев.
Харесва всякаква музика, но уточнява: “Имам предвид, че не ми пречи”. Фен е обаче на метъла и рока. Бил е и на двата концерта на Iron Maiden у нас. “Имам няколко техни тениски, но, за съжаление, няма да мога да ги нося на работа”, шегува се Крусев. Петък вечер е запазена за приятели. На въпрос дали си има гадже, отговаря лаконично с “не”.
Иначе интересът му към транспорта започнал първо като дете. Редовно карал баба си да се возят от първата до последната спирка и обратно по близките до дома му линии. После в тийнейджърските години детският интерес прераснал в хоби, а то в страст. Намерил приятели с подобни интереси и основали първия интернет форум за обществен транспорт у нас - gtsofia.info. “Направихме го за нас, но стана популярен и действа и до днес - вече 11 години. Бяхме
нещо като паралелен
“Център за градска
мобилност”
- снимахме всяко превозно средство на градския транспорт, водехме статистика със серийните номера, цветовете, година на производство... И така изведнъж се оказа, че само снимковият ни материал е над 20 000 кадъра”, разказва Крусев.
Задавал и въпроси за маршрутите на градския транспорт на общината и предлагал алтернативи. Помни забавна случка - бил 12-13-годишен, когато решил да попита вече несъществуващата Столична компания за градски транспорт защо пред дома му не спира автобус. “Помня, че получих следния отговор: “Уважаеми г-н Крусев, във връзка с ваше запитване направихме следното проучване...” Почувствах се много важен. Впоследствие естествено разбрах, че няма как пред всеки блок да спира автобус”, смее се Крусев. Вече е от другата страна, но казва, че се старае да бъде любезен и да отговаря на всички въпроси, защото доста време е бил от страната на питащите.
Пак заради страстта си към транспорта обиколил пеша тунелите на метрото, докато се строят. Станало през 2011 г. и след изрично разрешение за разходката под земята, което получил. Чака изграждането на тунелите на третия лъч на метрото, за да обходи и тях пеша, но вече като зам.-кмет на София по транспорта.