Най-известният влогър в света низвергнат от “Дисни” и ютюб

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6092791 www.24chasa.bg
Кадър от клипа с полуголите индийци, на базата на който “Уолстрийт джърнал” прави публикацията си.

Компаниите прекратиха договорите си с 27-годишния Феликс Шелберг

след публикация в “Уолстрийт джърнал”, която го обвинява в антисемитизъм

Заради обвинения в антисемитизъм “Дисни” решително прекрати може би една от най-успешните си инвестиции - договора на дъщерната си компания Maker Studios с най-известния потребител на ютюб в света в момента - PewDiePie. Зад този псевдоним стои 27-годишният швед Феликс Шелберг, който живее в Брайтън, Англия, и работи оттам заедно с половинката си – италианската ютюбърка Марция. Той бе отритнат и от ютюб – платформата отмени напълно заснетия втори сезон на сериал, разработван в партньорство с влогъра, и изключи канала му от програмата си за рекламни бонуси Google Preferred.

Феликс на турнето, с което представи книгата си “Тази книга те обича” в Англия
Феликс на турнето, с което представи книгата си “Тази книга те обича” в Англия

До всичко това се стигна след публикация на американския вестник “Уолстрийт джърнал”. Три от доказаните имена на изданието обвиниха Феликс в антисемитизъм и

Феликс Шелберг, който стои зад псевдонима PewDiePie, с приятелката си Марция
Феликс Шелберг, който стои зад псевдонима PewDiePie, с приятелката си Марция

разпространяване на

език на омразата,

базирайки се на фрагменти от някои от последните му видеа. Журналистите цитират най-вече експеримент, който шведът прави с платформата Fiverr (сайт, който свързва специалисти на свободна практика с потенциални клиенти от цял свят – б.а.). Той се опитва да докаже колко е нелепо, че човек може да поиска почти всичко само срещу 5 долара (толкова е стартовото възнаграждение, което след време може да достигне хиляди в зависимост от развитието на потребителя в сайта – б.а.). Така по негова поръчка двама полуголи индийци се записват как размахват надпис “Смърт за всички евреи”. “Съжалявам! Не смятах, че те наистина ще го направят. Не се чувствам особено горд от това, няма да ви лъжа”, казва Шелберг, след като се извинява неколкократно още във видеото с експеримента си, което излъчва на 11 януари. Любопитен фрагмент от последвалия скандал е, че индийците, участващи в поръчката му във Fiverr, пускат видео с извинение. Оказва се, че и за тях е имало последствия – след усилена работа, за да се издигнат в платформата, профилът им е бил отстранен от нея. Дни след публикацията на “Уолстрийт джърнал” Феликс изтрива поста си от сайта за видеосподеляне, но той е публикуван по-късно отново от други влогъри.

Като част от шеговитата серия на Феликс, свързана с Fiverr, той прави и поръчка към израелски актьор, дегизиран като Исус Христос, в същата платформа. На него ютюбърът плаща, за да каже “Хитлер не е направил нищо нередно”. С профила на актьора се случва абсолютно същото като с този на индийците. “Не е ли иронично, че евреите успяха да намерят още един начин да прецакат Исус?”, казва шведът по този повод.

Една от основните тези, които според тримата журналисти на авторитетното издание доказват, че PewDiePie има антисемитски убеждения, е, че

един от големите

неонацистки сайтове

се обявява за най-голямата фен страница на ютюбъра. Самият той гледа с насмешка на твърдението, като добавя, че никога дори не е подозирал за съществуването на сайта. Това бе и част от неговия отговор в ютюб, с който обяснява на феновете си, че приключва договорните си отношения на този етап с двете компании. Във видеото, което Феликс прави след публикацията, обяснява, макар и не за първи път, колко негативно мнение има към традиционните медии. То се заражда през септември 2013 г., когато в сп. “Варайъти” излиза статия със заглавие “Ако PewDiePie е топталантът на ютюб, всички сме обречени”. “Това беше нещо като моето представяне в медиите”, обиден е той.

Година по-късно го канят за интервю от “Уолстрийт джърнал”. Феликс приема поканата, защото смята изданието за класно. Дълбоко убеден е, че медията възнамерява да го представи като предприемач, какъвто е днес, и няма да гледа с насмешка към начина, по който изкарва парите си. Освен това вярва, че така ще получи шанса да разкаже сам историята на човека, който, без да иска, се оказва най-влиятелният в сайта за видеосподеляне.

Материалът излиза със заглавие “Най-голямата звезда в ютюб играе игри, печели по 4 млн. долара годишно”. Това разочарова Шелберг, защото той не само не говори за печалбите си, но и не намира за нужно да го навира в очите на зрителите и читателите. Самата официална статистика за приходите на ютюбърите е достъпна за всеки в интернет, т.е. дори Феликс да не пожелае да я признае официално в интервю, медията може да се сдобие лесно с нея и да я публикува на страниците си. Това, което обаче остава встрани от прожекторите, е, че една немалка част от парите си PewDiePie

дарява за

благотворителност

Така или иначе, те са изкарани от самия него с това, което шведът най-много обича през последните шест години – да се записва как играе и коментира на английски, а не на родния си шведски видеоигри. Сред видеата му също има и забавни клипчета, както и размисли по различни теми. Безспорен факт е, че понякога в тях се появяват нацистки препратки, но единствено като комедиен уред, с който иронизира себе си и последователите си. А те впрочем са вече близо 54 млн. души, като видеата му са събрали дотук общо около 15 млрд. гледания.

Всичко това води не само до сделките с ютюб и “Дисни”, които вече са разтрогнати, но и до ред други събития, сред които авторската му книга “Тази книга те обича” и собствена мърчандайз линия. Популярността му е толкова голяма, че през 2014 г. екипът на сериала South Park създава специален епизод за него, а “Таймс” нарежда Феликс в класацията си за 100-те най-влиятелни личности в света.

Една от малкото медии, които се застъпват за него след избухването на скандала от началото на февруари, е сп. “Форбс”. “Залитането към вулгарния хумор не превръща автоматично даден човек в неонацист”, пише в своя статия изданието. Феликс е на същото мнение, още повече че се оказва, че Бен Фриц - един от известните автори на “Уолстрийт джърнал”, също използва като похват този вид хумор.

йЗатова младият швед обвинява медиите в умишлено създаване на несъществуващ конфликт, като вадят от контекста негови снимки, реплики и скечове. Той също намира за обидно, че журналистите не се свързват с него за коментар, а с бизнес партньорите му. Обективната истина е, че едва след като “Уолстрийт джърнал” изразява негативно мнение към работата на влогъра пред “Дисни” и ютюб, компаниите решават, че съдържанието на видеата не е подходящо за широката публика.

Сега, макар и с чувствително по-нисък бюджет, Феликс продължава да се радва на хобито си, което отдавна е негова професия. Неговата публика продължава да му е вярна и го обича, което е напълно достатъчно за една интернет звезда. Той самият не подценява този факт и често благодари за него.