Астрономи откриха близка екзопланета, на която може да има условия за живот

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6180985 www.24chasa.bg

Астрономи откриха още една екзопланета, която е в обитаемата зона - нито прекалено гореща, нито прекалено студена, за да има на нея условия за живот, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Планетата LHS 1140b е голяма и скалиста като Земята, като не е и прекалено отдалечена от нас. Тя е в съзвездието Кит - на 39 светлинни години. Обикаля около червеното джудже LHS 1140, което изпуска по-малко високоенергийна радиация от други подобни звезди. Възрастта на планетата е пет милиарда години.

Големият размер на планетата - тя е 1,4 пъти по-широка от Земята, но масата й е 6,6 пъти колкото земната, я прави суперземя. Гравитационното притегляне там е три пъти по-силно. Докато много суперземи са прекалено големи, за да имат подходящи условия за живот, LHS 1140b е достатъчно малка, за да е подходящ кандидат. От откритите потенциално обитаеми планети, 32 са суперземи.

Това е петата планета с възможност за живот извън Слънчевата система, открита за по-малко от година. Астрономите вече са идентифицирали 52 екзопланети, които могат да са обитаеми, и над 3600 планети извън Слънчевата система. Първата екзопланета е открита през 1995 г.

Планетата е открита със осем малки телескопа в Чили. Тя редовно преминава пред звездата си, което улеснява изучаването й.

Селекционерът на Англия Гарет Саутгейт е контузил рамото си по време на крос в базата на тима в Репино край Санкт Петербург. Последвало е посещение на близката болница с доктора на "трите лъва". След направените прегледи Саутгейт е получил лекарска забрана да се радва по типичния си начин на гол и занапред ще бъде много въздържан.

Бразилски фенове се забавляват на трибуните на стадиона в Санкт Петербург преди мача от група Е на СП по Футбол в Русия между Бразилия и Коста Рика. Снимка: REUTERS/Lee

Бившето "златно момиче" Цветелина Стоянова се върна в залата по художествена гимнастика! Това стана две години след скока от шестия етаж, който едва не отне живота й. Дотогава тя беше част от ансамбъла, който по-късно спечели бронзов медал на олимпийските игри в Рио. Цвети е световна шампионка от Измир 2004.