От нашия критически ъгъл: “Франкенщайн” - мека готика по Мери Шели

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6493589 www.24chasa.bg
В театър "София" предлагат уникален прочит на "Франкенщайн".

Режисьорът Стайко Мурджев превъртя поне половин век в театралната естетика у нас със спектакъла си “Франкенщайн” по романа на Мери Шели в Театър “София”. Зрителят не може да се улови за нито един герой от сцената, за да му съчувства, камо ли да го сложи на сърцето си. Така, както е свикнал. Не може да разбере има ли виновен за очевидните страдания и вопли на сцената.

Така, както е свикнал. И не може да разбере какво става на финала – има ли наказани, или обратното, има ли тържество на несправедливостта? Така, както е свикнал. Младите зрители обаче ще се кефят. “Франкенщайн” на Мурджев е близо до техните любими поредици на книжния рафт или на екрана. Няма позитивен герой, а централният персонаж е създаден изкуствено от егоцентричен и обладан от науката изобретател като човек с нормално тяло и уродлива глава.

Създанието (прекрасно изпълнение на Калин Врачански) отблъсква хората, които го погледнат, и си отмъщава като ги убива. То копира омразата към другите на своя творец Виктор Франкенщайн, който нехае за смъртта и болките на най-близки хора (в маркираните фабулни участия са Михаил Милчев, Симона Халачева, Мартин Гяуров, Петя Силянова, Пламен Манасиев, Антон Григоров). Злото е персонифицирано без психологически нюанси.

Героите на спектакъла са типажи в действие, където е по-важно какво правиш, отколкото какво казваш. Както обичат да възприемат тийнейджърите, зачели се в „Пърси Джаксън и боговете на Олимп”. Шансът за спасение на душата на изобретателя (Росен Белов) чрез любовта му към годеницата Елизабет (Дария Симеонова) е потъпкана в подчинението на злите енергии - безгранични амбиции, служба единствено на собственото его и болно любопитство. Те правят Виктор съюзник на Създанието в творене на зло. Вътрешната борба у Виктор е представена като хореография на преплетените тела на изобретателя и Създанието по високата наклонена плоскост в центъра на сцената. Двамата се катерят към върха на пирамидата, вкопчени или преследващи се, за да се срутят надолу и после да започнат ново катерене. Едно изобретение на сценографката Марина Райчинова, което визуализира липсата на психологически отношения в постановката, факт също за харесване от младата публика. Чудовището, неизбежно имитиращо своя творец, иска – също като него – да е влюбено, да има обект на желания.

И естествено, че моделът за женски вариант на Създанието е годеницата на Виктор. В радостния за очите миг Дария остава на сцената по бикини и сутиен, естетическо преживяване, от което е лишена публиката на нейното участие в тв сериала “Откраднат живот”. Границите на еротиката, спазени от режисьора, също работят за спечелване на тийнейджърите. А, да не забравяме любимите им от “Хари Потър” и “Игрите на глада” трупове. Те се въргалят по сцената, когато Виктор събира части от тела за лабораторното конструиране на женско Създание. Въобще Стайко Мурджев дирижира успешно сложната готика от романа на Мери Шели в любопитен спектакъл, който е сред първите лястовици на следпсихологическите опити по нашите сцени.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

20-годишната певица Алекс Крумова успя да покори най-високия връх в Европа. Изпълнителката се качи на Монблан, въпреки крехката си възраст. "Успяхме да достигнем на определена височина с огромен лифт, който побираше над стотина души. Беше много страшно, защото лифтът висеше над огромни пропасти и имах чувството, че ще откачи и ще пропаднем.

Актьорът Ненчо Илиев, по-познат като Бате Ненчо грее от щастие, видяха папараците на "България Днес". Комедиантът изглежда така все едно си разказва вицове наум, разхождайки се из софийските улици. Метнал раница на рамо, илюзионистът се бе пременил с карирана риза, от която се подаваше изпъкнало коремче.

Пресният лидер на СДС Румен Христов дори на улицата е готов на преговори за бъдещо дясно обединение. Топпапараците на "България Днес" изловиха Христов с униформен за партията тоалет - синьо сако, синя риза и сини дънки, да обикаля с приятел с наръч документи след конгреса на десницата. Двамата бяха улисани в задълбочен,