US професорка откри BG оперна прима след 42 години

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6600727 www.24chasa.bg

“Каква приятна изненада! Да те потърси човек, когото не си виждал 42 години.”

Оперната прима Александрина Милчева, грейва, когато разбира, че я издирва американската професорка по политически науки Елен Мицкевич от университета “Дюк”.

Двете не са се

виждали никога след

първата и последната

им среща

през 1975 г., но проф. Мицкевич още пази топли спомени от таланта и изпълнението на българката в Мичиган преди 42 години. Затова спонтанно решила да я потърси, когато научила, че ще пътува по работа в България. А когато организаторите на събитието я свързват с популярната рубрика на “24 часа”, силно се надява, че докато е в София, ще може да се види с талантливата българка, която търси от години.

“Не можете да си представите какво означава това за мен. Г-жа Милчева е

“един от

най-красивите

гласове,

които съм чувала

Много пъти опитвах да я намеря, но без успех. Сега благодарение на вас всичко стана толкова бързо”, радва се проф. Мицкевич, когато научава, че сме открили Александрина Милчева в София.

Няколко часа след пристигането на американката двете се виждат в дома на българската оперна прима навръх рождения й ден. Не могат да се нарадват една на друга, не спират да си говорят. “Нямахме време да си поемем дъх дори”, казва проф. Мицкевич след срещата.

Двете си припомнят, че запознанството им става в Ийст Ленсинг, където в средата на 70-те г. Елен преподава политически науки в Мичиганския държавен университет, а Милчева пристига да пее Кармен по покана на местната оперна гилдия.

Оперното общество в Мичиган е партньорство между университета и местната управа, а Елен заедно със своя колега, професора по диригентство Денис Бурк е неин инициатор, а по-късно и първи председател.

Любовта на американката към музиката датира от ранното й детство. “Още тогава

обожавах да слушам

великия Борис

Христов, а по-късно

и Николай Гяуров Имам специално отношение към операта. Патрон съм на Метрополитен опера в Ню Йорк”, споделя проф. Мицкевич.

Тя и до днес намира някогашната оперна инициатива на Мичиганския университет и местната община за изключителен шанс не само да подхранва собственото си музикално увлечение, но и да спечели изключителни хора за оперната кауза. Сред тях е Тереза Карлсън, италианка по рождение, която, освен че има прекрасен глас, успява да даде своя принос в оперното им начинание. “Тереза е изключителен талант и забележителна фигура, която умее да пръска музика навсякъде. И тя се сприятели с г-жа Милчева при гостуването й в Ийст Ленсинг”, разказва проф. Мицкевич.

Александрина Милчева е една от първите чуждестранни оперни изпълнители, поканени да пеят в инициативата. “Диригентът получи малък грант, с който успя да доведе г-жа Милчева и да направи

американския й

дебют в нашата

продукция

Всички работихме заедно и когато след две изключителни представления с участието на госпожа Милчева си казахме довиждане, не се видяхме никога повече”, припомня си американката.

42 г. по-късно тя носи на българката снимки от онова време и много спомени. На снимките Милчева е в костюма на Кармен, чийто шал любезно е предоставен от Тереза Карлсън за представлението.

След кратката си среща в София и двете са щастливи. Времето изтича неусетно и не им стига да поговорят за всичко, за което искат, защото оперната прима води майсторски класове по оперно пеене и има час с учениците си.

Една от темите, за които говорят, са днешните сопрани. Двете с тъга установяват, че много от младите оперни дарования, с изключение на забележителната Сесилия Бартоли, не познават много добре техниките и това си личи в изпълненията им. Говорят и за великите български баси от близкото минало.

“Имахме чудесен разговор с г-жа Милчева. Всичко, което си казахме, бе почти само за опера. Споменахме и белкантото, което тя оценява като един от най-красивите стилове в операта. Аз също много обичам този стил и начин на пеене и бях радостна да чуя, че сме на една вълна”, казва проф. Мицкевич.

“Много се зарадвах на тази среща.

За мен беше много

голяма и приятна

изненада

Върна ме назад във времето. Винаги е приятно да се събереш с хора, с които общуваш на един език”, казва Александрина Милчева.

На тръгване Елен среща един от учениците на оперната прима, млад баритон.

“Най-хубавото е, че г-жа Милчева не щади сили, а дава всичко от себе си, за да усъвършенствна младите таланти. България трябва да се гордее с хора като нея. Направихте истинско чудо, като ни събрахте след 42 години”, казва проф. Мицкевич на път за летището, за да се върне в Америка.

Отказва на Караян, но пее

в хармония с Доминго

Не приели талантливото момиче в консерваторията,

но пяла Кармен и достигнала рекорд по аплодисменти във Виенската опера

Като малка Александрина Милчева не подозирала, че ще завладее световните оперни сцени. Била родена в Смядово, но израснала в Шумен, където баща й Методи бил свещеник. Макар че нямал общо с музиката, имал музикален талант. Майка й - също. “Мама почина на 89 г., но до края гласът й - сопран, бе запазен. Когато говореше по телефона, никой не предполагаше, че разговаря с възрастна жена”, разказва оперната прима. Средната й сестра Анастасия също свързала живота си с музиката и станала цигуларка.

Самата Александрина получила името си от “дядо поп Александър”, кръстник на баща й и майка й". Тя дори има интересна случка, свързана с него. Била на турне в Москва, когато

видяла сияние на

сън, а в сиянието -

дядо поп

На другата сутрин и донесли телеграма, че е удостоена със звание “народна артистка”.

Макар че не приели Александрина да учи в Консерваторята, желанието й да се занимава с оперно пеене било толкова силно, че тя не се отказала от мечтата си. Един ден щастието й се усмихнало, когато Варненската опера гостувала в Шумен. Диригент бил бащата на композитора Александър Йосифов. Той я поканил да пее във Варненската опера.

Така в началото на 60-те години започнал възходът й първо на българска, а после и на световните оперни сцени. Първата си международна награда получила през 1966 г. на конкурс в Тулуза. Тогава дошла и първата покана за договор от директора на операта в Авиньон. Трябвало да пее опера на Вагнер, но отказала. “Не се чувствам комфортно да пея Вагнер. Смятам, че човек трябва да прецени какво е по възможностите му”, разсъждава примата.

Скоро след това тя става част от твърческия състав на Софийската опера, където дебютира с трудната главна партия в “Пепеляшка” от Росини.

Годината, която помни с особено чувство, е 1976. Тогава пее партията на Марина в операта “Борис Годунов” по покана на тогавашния директор на Пловдивската опера Борислав Иванов. На спектакъла гостува директорът на Виенската опера проф. Егон Зеефелнер. Той е толкова впечатлен от качествата на българката, че я кани да замине за Виена. Скоро Милчева подписва договор с операта в австрийската столица и става една от нейните звезди.

Българката е една от малкото оперни артисти, които са отказвали роля не на кого да е, а на гениалния диригент Херберт фон Караян. Това става през 1978 г., когато се явява на прослушване в Берлин за ролята на Азучена в “Трубадур”. След огромния успех и суперлативите на критиката по време на фестивал в Залцбург

Караян й предлага

да пее арията на

принцеса Еболи от

“Дон Карлос”. “Отказах му, без да се замисля, защото не се чувствах подготвена и не вярвах, че ще се справя. След “Трубадур" той ми подари една своя книга с чудесно послание, но никога повече не ме покани да имаме обща изява", спомня си Милчева.

Сред любимите й роли през годините са Кармен, а сред любимите си сценични партньори на първо място слага Пласидо Доминго. “Той е не само колега, но и приятел. Харесвам интелигентните певци, които знаят как да си партнират на сцената, а не да надвикат другия, за да блеснат”, казва Милчева. От българските певци обичала да си партнира с Никола Гюзелев.

Двамата с Доминго пели в “Самсон и Далила" в Мадрид през 1982 г. и в “Кармен” във Виенската опера. С това изпълнение двамата постигнали своеобразен рекорд в една от класациите на операта - второ място по продължителност на аплодисменти и

поклони - общо 36

пъти за около 40

минути

Но истинско признание за таланта си получила, когато Доминго се разплакал на "Адриана ле Куврьор", развълнуван от изпълнението на сценичната си партньорка.

Любимата и сцена е Миланската скала, макар че е пяла и в Париж, и в Барселона, и в Тулуза.

Допреди година оперната прима е водила майсторски класове в Балчик. От 1 г. се установила окончателно в София, където също обучава млади оперни таланти. Всеки от учениците й има удоволствието и привилегията да се види с нея по 15 пъти. "Преподавам на чудесни млади хора, с които много се гордея. Те вече имат забележителни постижения в софийската опера и на сцени по света", казва примата. Въпреки че тя е мецосопран, тя води часове и за баси.

Александрина Милчева с диригента на оперната гилдия в Мичиган при гостуването си през 1975 г.

Александрина Милчева като Кармен в Мичиган. Златният шал от костюма е осигурен от италианката Тереза Карлсън.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Собственик на заведение прорязва 4 дървета и ги третира с вещество с цел умъртвяването им, за да застрои тротоарната площ до заведението си в кв. "Гео Милев", бл 109 столицата. За това сигнализира в социалните мрежи Михаил Димитров и призовава компетентните органи да вземат отношение по

Сложиха рога на писателката Калина Паскалева. Изкусителката се появи с две плитки под формата на рогчета в косата си пред известен столичен хотел, видя България Днес. Малко малко начумерена, любовта не спира да блика от нея. Красавицата се беше барнала с очила под формата на сърца във фаталния червен цвят.

Оплюваната и сочена с пръст за глупава плеймейтка Нора Недкова прецака Биг брадър! Блондинката изненадващо беше изгонена от риалити шоуто, но реално тя печели от цялата ситуация. Предисторията. В деня на напускането си на къщата Нора се скарва с продуцентите, защото личният й фризьор не я посещава достатъчно често.