Преди 40 г. кап. Георги Георгиев обиколи света за 201 дни, 21 ч.и 36 минути

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6634712 www.24chasa.bg
Капитан Георги Георгиев в редакцията на в. “Отечествен фронт” (декември 1977 г.) с екипа на вестника, отразявал околосветското плаване (отляво надясно): Йордан Александров, Костадин Батков и Любен Генов СНИМКА: ВАСИЛ РАНГЕЛОВ

Защо котето Компаниеро избяга от яхтата “Кор Кароли”

Сутрин в редакцията на в. “Отечествен фронт” по зачервените очи на стенографката Емилия разбирах, че и тази нощ нашият специален пратеник Костадин Батков е предавал от Хавана.

Капитан Георгиев с яхтата си
Капитан Георгиев с яхтата си "Кор Кароли"

20 декември 1977 г.

Любен Генов
Любен Генов

Новината! Фидел прегръща капитана в Кубинското национално събрание. Преди това с типичната си репортерска находчивост Коста обяснява на охраната, че капитан Георгиев забравил в хотела словото си, което трябваше да произнесе пред кубинските депутати.

Така специалният пратеник на “Отечествен фронт” успя да разкаже за събитието като очевидец. Българският мореплавател е провъзгласен за герой на Куба заради обиколката му около света, която започва и завършва в Хавана.

24 декември 1977 г.

Нямаше ограничителни въжета около площадката пред току-що спрелия самолет. Георги слезе, размахвайки българското знаме. Посрещачите го понесоха на ръце. Началникът на Националната служба за охрана генерал Илия Кашев му казва: “Чакат ни в Държавния съвет”. В обедната си емисия програма “Хоризонт” съобщи, че Тодор Живков връчил на Капитана златната звезда на Герой на НРБ. Варненският ни кореспондент Йордан Александров още преди старта предложи в.

“Отечествен фронт”

да поеме шефството

над самотното

мореплаване

Изпрати десетки информации, благодарение на които то не остана самотно.

Една от първите “радиограми” до редакцията обаче дойде от сушата. Като царски офицер Данчо участвал в разстрела на ястребинчетата. Писателят Богдан Глогински и негови колеги се разгневиха от доноса на сухоземни колеги, които според Богдан “страдат от недостиг на ум”. Освен всичко Данчо не е бил офицер, а трудовак.

Яхтата “Кор Кароли” отплава от Хавана на 20 декември 1976 г. До завръщането в кубинската столица оставаха пет дни и двеста морски мили. В яхтения дневник пише: “Вероятно към 9 часа сутринта яхтата заседна на непознато място. Скочих като попарен”.

Колегата Тинко Трифонов обяснява в книгата си за околосветското плаване на “Кор Кароли”, че преумората е причина Георги да спи по-дълго време и да не усети промяната в посоката на вятъра. Засяда на подводни вулканични скали. Повече от 30 часа размества котви и се подготвя за прилива, който ще го изтръгне от скалите. Отказва чужда помощ. Това според капитана е “гвоздеят на плаването”, един от “най-опасните моменти”. Хиляди посрещачи по брега на Хавана следяха развръзката.

Какво става в душата на моряка от преживяното? Опитвахме се да търсим отговор в нашата редакция само ден след посрещането на софийското летище. Нямаше “вулканични” скали. Георги бързо ни предпази от засядане – “не ми разваляйте характера с хвалби”. (Мили депутати и управници, какво ли разваля вашия характер?)

Публицистът Руси Божанов, един от първите морски офицери в България след Втората световна война, коментира тогава: “Звездите на три океана видяха една истина, че българинът може да надмине себе си, ако се съсредоточи в една цел”. В Маями подаряват на Капитана коте, което той нарича Компаниеро. То избягва още по време на престоя в първото пристанище. „Не можах да се порадвам на екватора с Компаниеро - пише в дневника си Георги. - Разбирам борбата със самотата на хора, които държат около себе си кучета, котки и други животинки”. Съжалява, че няма таланта на Хемингуей да разкаже преживяванията си в малката яхта.

В радиограмите до вестника Георги споделяше, че океанът различава само добрия от лошия моряк. Страхува се, когато гледа разгонените вълни около нос Добра надежда.

Всичко в яхтата сменя мястото си. “Ако можех да си представя този ужас, едва ли щях да тръгна на околосветско плаване.” Вълните, високи 15 – 20 метра, се леят над яхтата като водопад. Откъм Огнена земя се разиграват силни щормове. До бреговете на Южна Африка достига мощно мъртво вълнение, което попада в насрещното течение и така подготвя произвола на вълните убийци.

Що се отнася до Бермудския триъгълник,

Капитана не приема

версията за НЛО

и други свръхестествени сили, които предизвикват катастрофи. Големите температурни разлики са причина за тези морски аномалии.

На срещата в редакцията още на следващия ден след пристигането си в София Капитана пожела на вестника да се обръща по-често към морето. Съгласи се да води рубрика “Кор Кароли”. Сам подготвяше текстовете си. Негов колега скицира графичния знак на рубриката – яхтата и маршрута й върху световната карта. Затрупан бил от пощенски картички и писма, получавани в обявените във вестника пристанища. Само заради тях си струвало да направи околосветската обиколка. Като фанатик прекара няколко дни в един почивен дом на Златни пясъци, за да отговори на всички писма. А те бяха събрани в три кашона от банани.

Вървяхме пеша към ресторант “Плиска”, където поканихме на обяд Капитана заедно с негови близки съратници от яхтклуба. Минувачи бързо го разпознаваха, искаха автографи, пипаха моряшката му униформа. Нима той бе вече божество?

По-късно бе назначен за капитан на търговски кораб, който плаваше между Варна и Одеса. На негово име беше кръстен друг български кораб. Редакцията имаше няколко идеи за запазване на яхтата като символ. Едната бе да се постави на пиедестал някъде на видно място във Варна. Разпалиха се препирни. През май 1975 г. яхтата бе закупена и запазена от яхтклуба “Порт Варна”. През август 1979 г. “Кор Кароли” бе предадена (за съжаление, като експонат) на варненския военноисторически музей.

Капитан Георгиев се отделя от кея на пристанището в Хавана на 20 декември 1976 г. и акостира там на 20 декември 1977 г. Общо 201 дни, 21 часа и 36 минути самотно плаване по маршрута, избран лично от него: Хавана, Панамския канал, Маркизките острови, Фиджи, Сува, порт Дарвин, среща с вълните убийци край южноафриканския бряг, порт Елизабет, Мосъл Бей, Кейптаун, Ангуила, Хавана.

Плаването стана със съдействието на ръководителите на българския морски и речен флот – капитаните далечно плаване Атанас Йонков и Николай Йовчев, на директора на външнотърговското дружество “Балканшип” Кирил Костов и яхтклуба на варненското пристанище.

В Книгата на Гинес

(1981 – 1982 г.)

е отбелязано: “най-бърза соло обиколка на света с еднокорпусен морски съд”. Предишният рекорд принадлежи на американеца Чайлс - 202 дни и 1 час. Яхтата (дълга 9 метра, широка 3 метра, газене 1,5 метра) е серийно производство на полския завод “Телига”, кръстен на първия поляк, извършил самотно околосветско плаване.

Внезапната смърт на Капитана в Одеса през 1980 г. “предизвика” традиционното тогава кратко съобщение. Отклонено бе желанието на в. “Отечествен фронт” негови пратеници да положат венец на гроба на българската звезда, която определи така орбитата на своя “Кор Кароли” (звезда - в превод от латински “Сърцето на Карл”): “Да преодолея разстоянието по възможно най-квалифициран моряшки начин като ползвам опита от Магелан до наши дни.”