Албена се премести в Средна Европа в новата постановка на Красимир Спасов

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6765570 www.24chasa.bg
Сцена от премиерната постановка "Албена" в Театъра на Армията СНИМКА: Архив На Трупата

Нова дума в сценичната история на Йовковата “Албена” изрече екипът на Театър “Българска армия”

Красимир Спасов се сети нещо, което е стояло пред очите на режисьорите, но никой не е успял да го употреби. През 20-30-те години на миналия век, когато Албена от текста на Йовков замайва едно добруджанско село, по Дунав влекачите стоварват в пристанищата ни виенски мебели и дрехи за по-заможните българи. Нищо не е пречило на лакомата за красота и мода Албена да намери рокля, с която няма да се срамува дори във виенските кафенета. Гергана Данданова, фина и грациозна, показва най-после защо нейната Албена е бялата лястовица в ятото, та всички ѝ завиждат и злословят. В тази рокля, нескриваща извивките на тялото, както правят широките ленени бели ризи и черни контошчета на досегашните Йовкови красавици, с червената барета, червеното кокетно чадърче и с червило, съответно на тоалета, Албена на Данданова пуска въздуха на Средна Европа в добруджанското село на потурите и цървулите.

Костюмите на Мария Диманова преобръщат атмосферата на представлението, придават на досадните селски реалии на Йовков вкуса на Шницлер. За това, разбира се, са се погрижили Краси Спасов и актьорите, които не допускат битови орнаменти, умилявали другаде с “народна автентичност”. Приятелките на Албена, които ѝ гостуват в нощта на убийството на Куцар (Евелин Костова, Станислава Николова), също са гледали да не изостанат от нея. Дикторският глас, известяващ предстоящите епизоди, и смяната на декора (художник е Красимир Вълканов) пред очите на зрителите имат за задача да дистанцират публиката от ставащото на сцената – да не потъват в любовно-криминалната история, да не я третират като недосегаема класика, тема на ученическо преклонение и изучаване.

Екипът на Военния театър ни показва неговата визия на една стара пиеса и нищо повече – никакви патриотични превземки, никакви ахкания и охкания от пространството на литературния сравнителен анализ. Режисьорът е работил с всеки от изпълнителите и на сцената виждаме колоритни роли на актьори, които са били укривани в ансамбъла на досегашните постановки (Стойко Пеев, Йордан Алексиев). Над всички е предопределена да блести Албена на Гергана Данданова - едно весело и общително момиче със стандартни мечти за свой дом и без никакъв опит с мъжете, та лесно пада в мрежата на прелъстителя Нягул (Веселин Анчев). Дори когато отблъсква ухажора Сенебирски (Иван Радоев) и по задължение трябва да общува с мъжа си Куцар (Асен Кобиларов), тя запазва непринуденост и искреност. Режисьорът позволява на представлението да влиза в ритъма на трилъра, особено във втората част. Нищо излишно и декоративно в жестовете на актьорите, оголена структура на любовно-криминална драма от библиотеката на виенските романтици.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Чаровната синоптичка Нора Шопова отмаря след изнурителен работен ден с половинката си пред широкия екран, видя "България Днес". В изискани тоалети Нора и приятелят й изгледаха един филм в киното на столичен мол, след което се отдадоха на интимна вечеря и сладки приказки в ресторант в търговския център.

С мощно лъскаво БМВ и любов към вестниците събра очите на шофьори на столична бензиностанция Минко Герджиков. Новият силен човек във футболният "Левски" явно се интересува какво пишат медиите за него след повторното му завръщане на "Герена" и дали някой ще припомни "Златния скункс", който му бе връчен заради проблема с презонирането на София и

Войната между нападателя на "Бетис" Хесе Родригес и бившата му половинка Аура Руис няма спирка. Двамата не спират да се плюят в медиите и да си правят мръсни номера след раздялата. Сега Хесе предприе нова стъпка във "военнните действия". Той даде майката на сина си на прокуратурата на Лас Палмас. Нападателят се жалва,