Владо Пенев, леко запъхтян, но с усмивка на лицето, влиза във фоайето на Народния театър. Той е сред гостите на откриването на изложбата на “24 часа”, посветена на 27-годишнината на вестника. Тя събира портрети на 27 емблематични лица от българската култура, направени от фотографите на вестника. Един от тях е на самия Пенев.
Като при всеки, и при него има лека промяна от онзи момент, в който фотографката Румяна Тонева го е заснела. А най-видимата е татуировката, която си е направил на левия крак няколко часа преди да дойде на изложбата.
Там се вижда майсторски
изрисувано кучето Фу
от китайската митология. “В началото то е било куче, което охранява един специален дом – този на императора. На входа му са стояли две кучета Фу - от лявата му страна седи мъжкото, а от дясната - женското, защото символизират също ин и ян енергиите. Под мъжкото куче има кълбо, символ на Земята, а под женското - малко пале, което олицетворява женското начало, раждането, прераждането.”
В митологията кучето Фу пази не само материалните ценности на този специален дом, а и духовните. Самият Пенев си прави татуировка именно с този символ, за да съхрани морала и духовните си ценности. “Защото отдавна не ме занимава жълторията, глупостите кой какво си мисли, защо си го мисли и с каква храна захранва любопитството си, низките си страсти, перверзното си мислене и т.н.”
Той решава да си направи татуировка сега, защото тази година става на 60 г. “Това е една приятна възраст и се отнасям към нея с радост и уважение. В никакъв случай не мисля за тези 60 г. като за нещо, прехвърлило средата и упътило се към залез на всякакви дейности, напротив, за мен това е много активна, творческа възраст. Исках по някакъв начин да я отбележа”, казва Пенев. От друга страна, си дава сметка, че с напредването на годините все повече неща му се случват за последен, а все по-малко - за първи път. За да не бъде песимист, решава, че е хубаво да направи за годишнината си нещо, което никога преди това не е вършил.
“Сетих се, че жена ми има татуировка, дъщеря ми – също. Аз пък никога не съм имал, но сега реших, че мога да посветя на 60-годишнината си една такава татуировка.” В началото няма идея нито каква, нито къде да е. С настъпването на новата китайска година се сеща, че влизаме в Годината на Кучето, което е и неговата зодия по китайския хороскоп. Научава, че в китайския зодиак освен животното, което е емблема на цялата година, има още две важни характеристики - цвят и стихия (земя, вода, огън, въздух). Оказва се, че цикълът на повтаряне на съвкупността от една зодия с конкретен цвят и стихия е веднъж на 60 г. Така че Пенев решава да си татуира жълтото земно куче, под което се ражда, за годишнината си.
Според китайската митология кучето Фу е изключително добродушно, много вярно и последователно, упорито, търпеливо и е постоянно в преследването на целите и мечтите, в отстояването на моралните ценности. “В това, че човек трябва да полага усилия, да се самоусъвършенства. Дори и да си дава сметка, че има несъвършенства, да се развива, така че и слабостите му да се превърнат в сила. Но не толкова за него самия, а много повече за другите.”
Такива са и неговите най-големи усилия. Затова идеите му, с които да отбележи кръглата си годишнина, са много по-мащабни. Предприема всички необходими действия и основава своя фондация, която сега се регистрира. В началото тя ще се занимава главно със събития, които той прави за своя юбилей. А те няма да са никак малки. Обмисля
да открие своя
изложба със снимки
от местата, на които е ходил. Пенев е известен пътешественик - стъпил е на 5 континента, в началото на тази година сбъдна мечтата да види с очите си Мачу Пикчу, Изгубения град на инките.
Сред другите му идеи е и да направи фотоалбум и да издаде книга - дали биографична, или за пътуванията си, все още не е решил. Също така ще подготви две представления - едното ще се играе в Народния театър, а другото - в МГТ “Зад канала”.
Съвременната френска пиеса “Бащата” от Флориан Зелер, която е една от най-награждаваните в последните години, е изборът за най-престижната сцена – тази на Народния театър. Режисьор ще е Диана Добрева, а Пенев ще играе главната роля на бащата. “Постарали сме се да изберем не просто партньори, а и приятели и достатъчно популярни актьори”, разказва той. Премиерата е предвидена за 24 октомври - деня, в който Пенев става на 60.
След рождения му ден фондация “Владимир Пенев” ще се занимава основно с две цели. Едната е свързана с дългогодишното му желание да превърне ул. “Иван Вазов”, на която живее, в музей на открито за архитектурата на София за целия ХХ в. “Улицата тръгва от Народния театър и къщата на Гендович и свършва със сграда, построена през 80-те или 90-те години на ХХ в. - тоест има сгради, строени през всички десетилетия на века”, казва Пенев.
Заради тази си идея
влиза в сериозни разговори
с хора от общината,
като шефката на комисията по култура и образование към СОС Малина Едрева, главния архитект Здравко Здравков, зам-кмета по транспорта Евгени Крусев, председателя на СОС Елен Герджиков. “Идеалната цел е да се опитам да дам пример как гражданската енергия може да доведе до положителни резултати”, казва актьорът. И веднага дава пример: “Градинката пред нашата къща, колкото и да е малка, има дървесни видове, които са на 30 г. Те са огромни, впечатляващи и не са пораснали от нищото, не са станали на тези години ей така, а някой се е грижил за тях.
Помислете, че доброто не се случва от днес за утре и след това да го забравяме. Доброто е добро в продължение на много време. И ако ти стане смисъл на живота, стане всекидневие за теб, приоритет е пред злобата, завистта, амбициите, клюките, много по-голям шанс има нещо хубаво да се случи за всички нас.”
Освен с тази кампания фондация “Владимир Пенев” ще се занимава с още нещо, което май не е много добре развито у нас – културния маркетинг. “В днешно време всеки може да направи някакъв културен продукт. Но проблем е, че трудно той, какъвто и да е - филм, книга, театрално произведение, намира точната си публика”, казва Пенев. Според него е остаряло схващането, че има една публика.
“Всъщност конкретни неща имат публика и това трябва да се изследва - да се разбере какво харесват тези хора, какви са техните нужди, какво биха искали да посетят оттук нататък на пазара”, обяснява актьорът. Така му хрумва идеята фондацията да дава стипендия за културен маркетинг. Тя ще стимулира избран студент да се занимава именно с проучвания в областта на културата и изкуствата. Най-вероятно ще бъде годишна и ще е свързана със специализация, проучвания. “Тепърва това предстои да бъде уточнено”, казва още Пенев.