Художничка прави книга от бронз и български шрифтове

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/6932099 www.24chasa.bg
Така изглежда бронзовата книга на художничката. СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ

Катерина Киричева създава и уникални проекти за книжни тела

Тя е на 25 години и вече познава много от лицата на книгата. Не само. Тя създава част от тях. Катерина Киричева е завършила Национална художествена гимназия “Илия Петров”, а след това и бакалавър в катедра “Книга и печатна графика” в Националната художествена академия. После защитава и магистърска степен в програма “Изкуство на книгата”. Едва 19-годишна, Киричева създава уникална книга от бронз.

Тялото тежи

общо около 13

килограма и се

състои от

12 бронзови

листа

с дебелина от около 0,5 мм. Книгата има и илюстрации - 24 на брой, като работата по проекта ѝ отнема около половин година. Бронзовото книжно тяло илюстрира една от най-гонените от църквата книги – “Книгата на Енох”, при която апокрифният текст представлява различен поглед за сътворението на света. 

Сега обаче Киричева се занимава главно с шрифтове като част от българското шрифтово студио Typedepot. Причините за този завой в кариерата са две - социална и чисто егоистична. “Имах шанса преди 2 години да се докосна до реално студио, в което любовта и отдадеността към шрифта е в основите му, а създаването на нещо стойностно е на дневен ред - оказа се заразно. Сега вече, след 2 години работа в тази обстановка, с една идея разбирам повече шрифтовото изкуство и с още много идеи осъзнавам колко е огромен този океан от познания и колко много има още за гмуркане и изследване. Навярно, докато този океан не бъде претършуван целият (ако това въобще е възможно), няма да спре удоволствието и кефът от създаването и развитието на шрифтове”, казва художничката. Като социален аспект би определила желанието си да развие употребата на буквите по адекватен за потребителя начин, в естетическите норми, съобразени с възприятието на окото. 

“По-конкретно засягам темата за типографията (употребата на шрифта, степенуването и решението на наборните полета) в книгите на пазара, продукт за всеки читател, но често пъти бива изпълнен по начин, който затруднява четенето, а красотата в дизайна (ако това може да се определи като дизайн) бива някаква екзотика. Това е една малка територия, в която шрифта бива значим, той всъщност е навсякъде и докато го неглижираме, културното ни развитие ще бъде възпрепятствано. Ще си позволя да цитирам - естонският калиграф и дизайнер Villu Toots - “Без красивого шрифта не может быть красивой книги. Без красивой книги нет подлинной культуры” (“Без красив шрифт не може да има красива книга. Без красива книга няма истинска култура” - б.а.)

Попитана защо са нужни нови шрифтове, Киричева отговаря с въпрос - “Защо са нужни нови книги? Или защо ни е нужна нова музика, нови течения в изкуството или просто защо модата се променя всяка година?”. Тя обяснява нуждата от нови шрифтове с това, че те отговарят на времето, в което живеем. А

в България

шрифтовото

изкуство дълго

време е в застой

и много имаме

да наваксваме,

като количество и качество, твърди тя.

Освен че прави шрифтове, Киричева работи с отделни автори и издателства като художествен оформител и дизайнер на книги и техните корици. Талантът на художник и страстта към рисуването са ѝ предадени по генетичен път. И двамата ѝ родители са художници - Маргарита Иванова, керамик, и баща ѝ Спас Киричев, скулптор.

“Въпреки различните сфери на изкуството, в които рабитим, често си биваме полезни един на друг. За пример мога да дам паметника на Константин Фотинов в Самоков, където по някакъв начин с типографско решение съм допринесла”, казва тя. И вече има няколко значими проекта зад гърба си.

“Единият е “Книгата на Енох” (бронзовата книга - б.а.). Друг важен проект за мен е книгата “Ако Луната я нямаше?” - отново дипломен, но за бакалавър в НХА “Книга и печатна графика”. Тук за първи път се сблъсках с така наречените пространствени книги, за деца от 5-7-годишна възраст, в която развих темата за астрономията и значимостта на научната дейност, развиваща се в обсерваторията в “Рожен” (или въобще науката), по един достъпен и закачлив начин за децата. Друг интересен похват е разположението на страниците и разгъването им, нещо интерактивно, с което да задържа вниманието на малките читатели, вместо да се залепят за таблетите си”. 

Вероятно повечето потребители на книги са забелязали, че иновативни и креативни книжни форми се правят главно за деца. Киричева има отговор защо е така:

“Това, което си мисля, е, че книгите за “възрастни” имат за цел да информират без излишни отклонения и закачки. Докато тези за деца имат мисията да възпитават чрез картинното изображение и пространственото развитие. Също целите на художника е чрез книжното тяло да развие различни сетивни, тактилни и пространствени възприятия”, казва Катерина Киричева.

В последните 2 години обаче вниманието ѝ е фокусирано към два основни проекта. Единият е дипломният към магистърската степен в “Изкуство на книгата”.

“Темата е издателска концепция за издателство “Артиум”, където имах възможността да бъда режисьор на едно фиктивно издателство, такова, в което книгите следват някаква логика, има цялостен облик и излъчване, такова издателство, каквото според мен имаме нужда в България, а и не само.” Другият проект, който в момента е водещ за нея,

е шрифт,

специално

разработен за

набиране на

дълъг текст

(книги),

където окото няма да се изморява, четливостта е на първо място и същевременно със загатнат специфичен характер.

“Това е нещо, от което имаме нужда - добър шрифт с българска форма на кирилицата (една друга тема за развитието на българските форми на буквите, различни от наложените с годините т.нар. руски форми на кирилицата), обслужващ нуждите на издателствата”, казва Киричева.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

С условни присъди се разминаха шестима граничари, обвинени, че са прибирали подкупи, за да пропускат безпрепятствено камиони и автобуси през ГКПП Малко Търново. Като виновни за участие в престъпна банда за взимане на рушвети са признати Кирил Костов, Благой Димитров, Сергей Атанасов, Петко Грудов, Георги Ташев и Денис Юсеин

Невърнат дълг на сръбския кримитип Дарко Таминджич е най-вероятната причина за разстрела на столичния бизнесмен Любомир Пенев. В това са убедени хора, близки до разследването на кървавата трагедия от далечната 1999 г. Както повечето поръчкови покушения в годините на прехода и това до ден днешен не е разкрито

Личният живот на аржентинската футболна легенда Диего Армандо Марадона е изпъстрен с куп скандали. Затова не е никак чудно, че името му отново е замесено в дело за бащинство. Към днешна дата Марадона има припознати двама синове и три дъщери от четири различни жени. Сред тях са бившите му съпруга и годеница - Клаудия Вилафане и Вероника Охеда