Авторът на новата визия на БНТ: Много вдигнахме летвата

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7053074 www.24chasa.bg
Николай Тонков-Бен използва детайл от миналото - лъчите на графика Стефан Кънчев

От 10 септември Българската национална телевизия вече не е същата. Тя е с изцяло променен дизайн - нови шапки на предаванията и рекламите, ново лого и изцяло нова модерна визия. Зад този съвременен облик стои месец и половина усилена работа от страна на един човек - графичния дизайнер Николай Тонков-Бен. “Направих цялостна корпоративна идентичност за четирите телевизионни канала на БНТ и смело мога да кажа, че другите телевизии в България много трудно ще могат да ни надскочат”, казва Тонков и добавя, че новостите едва сега започват. Вече и сайтът на БНТ изглежда по-модерно, а постепенно във времето ще се появяват още нови детайли в облика на обществената телевизия.

Дизайнерът залага на изчистените форми, ярките цветове и един детайл от миналото - лъчите на графика Стефан Кънчев, който работи по първата визия на БНТ. “Това е само малък елемент, нищо повече. Препратка от миналото с поглед в бъдещето. Сега опаковката е изцяло нова, като се започна съвсем от нулата”, казва Николай Тонков. “С тази визия вдигаме летвата много, ама много високо”, добавя той. Иновация за българската телевизия е това, че за пръв път от 60 години

шрифтът, който се

използва, е с

българска, а не с

руска кирилица

Разликите са в изписването на някои от буквите и за Тонков този малък детайл е голяма крачка в модернизацията на българския ефир.

“Новият облик нямаше да изглежда толкова хубаво без помощта на автора на музиката Явор Русинов”, казва дизайнерът. Композиторът преплита стари познати елементи от миналото и изцяло нова и динамична мелодия. Той прави музика за много реклами и шапки на предавания в българския и австрийския телевизионен ефир.

БНТ не е първата телевизя, която Николай Тонков ребрандира. Работил е по облика на Нова тв, Нова плюс, RE:TV, румънския Kanal D, Vivacom и БГ Радио. “Винаги съм се опитвал да правя нещата с европейски вид и на високо ниво”, казва Тонков. Той

живее вече от

30 години в Германия

Учи в художествената гимназия в София, а в края на 90-те години заминава за Берлин, за да следва визуална комуникация в художествения университет. “Тогава беше наистина лошо в България. Нямаше хляб, нямаше нищо. Днес всичко е коренно различно”, казва Николай Тонков-Бен. Преди да започне да работи по собствени проекти, е част от големи агенции в Германия като практикант, докато се утвърди. По-късно основава агенцията си “Формшлаг”. Сега има офиси в германската и в българската столица и работи по проекти от цял свят. “Когато отворих офиса си в София през 2004 г., нямаше никой, който да се занимава с правене на корпоративна идентичност. Нито някой знаеше какво е това нещо. Никой не отдаваше значение на това”, разказва графичният дизайнер.

Един от най-старите му клиенти е най-голямата берлинска болница “Шарите”. “От 20 години най-голямата университетска болница в германската столица е мой клиент. Правя различни сайтове за нея, както и визията на конгресите им”, добавя дизайнерът. Работи също и за големи модни агенции в Мюнхен, Хамбург и Грайфсвалд.

Един от най-големите и запомнящи се проекти на Тонков обаче не е за телевизия. Той става известен във фейсбук със своя проект Like Bulgaria. “След като се появи логото на България и някои го оприличиха на яйца на очи, реших аз да направя лого на страната ни”, казва Бен.

В продължение на

4 години изработва

цели 400 лога

Има такова, което е предназначено за определен празник, а други преплитат характерни за страната ни елементи и я представят пред чужденците в най-добрата ѝ светлина.

За таланта на Николай Тонков може да се каже, че е наследствен. Никой от неговите родители не е художник, но вуйчото на майка му е известният карикатурист Александър Добринов. Той е живял в Прага и Виена. Бил е приятел на Христо Смирненски и е рисувал карикатури за първите броеве на вестник “Стършел”, “Българан”, “Зора”, “Епоха” и много други. Негови карикатури са публикувани в австрийските списания “Ди Мускете” и “Фаун”. “За мен той е бил брилянтен”, казва Николай Тонков и намира известна прилика между себе си и Добринов.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Ашли Коул се оказа в твърде неприятна ситуация на светско събитие. Бившият английски национал бе гост на представянето на нова модна марка. Той бе придружен от приятелката си Шарън Кану. За негова неприятна изненада на масата им бе настанена плейбойката Мелиса Хоу. Именно тя е една от причините за развода на Коул с певицата Черил Туиди.

Бившият футболен мениджър Хари Реднап счупи телевизионен рекорд. Той влезе в новия сезон на риалити предаването "Аз съм знаменитост". В него известни личности оцеляват в джунглата. За участието си Реднап получи хонорар от 500 000 паунда от продуцентите. Това е най-високата сума, която е давана в историята на предаването.

Нападателят на "Ливърпул" Даниел Стъридж е заплашен с изхвърляне от футбола! Звездата на "червените" е обвинен от Английската футболна асоциация в нарушаване на правилата относно залагания на мачове. Стъридж е разследван в продължение на 8 месеца. Обвинението е за периода през януари 2018 г., когато той преминава под наем в "Уест Бромич".