Какво се случва, когато смартфонът ни омагьосва

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7186375 www.24chasa.bg

Режисьорката Неда Соколовска, създател на тъй наречения вербатим театър, напуска за първи път собственото си творение и отива при опонентите си. Както се знае, няма общо между традиционния театър, в който актьорите изживяват репликите от написания текст, и сцената на Соколовска, на която актьорите крият слушалки в ушите си, за да произнесат дословно думите на хора, интервюирани от тях като обект на изследване - бездомни, мутри, клошари, сектанти и пр. Актьорите и зрителите във вербатим театъра трябва да се "отчуждят" от емоциите на съпреживяването и да мислят защо се е случило събитието на сцената и как се справят в живота разпитваните. Новият спектакъл на Неда Соколовска се нарича "Сбогом, Йохан Райс" и оставя актьорите Василия Дребова и Георги Налджиев да общуват само през смартфоните си. А това, което се вижда на дисплеите на апаратите им, се прожектира на екрани зад тях. Пред зрителите се показва един футуристичен свят, в който няма материални обекти, изместени от разстоянието до ръката с мобилния апарат. Естествено, че тази зависимост на човека от мобилното му устройство е показана с ирония - тя в края на краищата оставя на сцената на живота най-големите самотници. Дали обаче те ще го осъзнаят? Явно Неда Соколовска отново провокира след спектакъла й в МГТ "Поп фолк хроники" за чалгата и мутрите. Помислихме си, че с неговия зрителски успех тя остава в официалния субсидиран театър, загърбвайки Червената къща на експериментите, откъдето тръгна преди няколко години с екипа си от театрални активисти, наречен Vox Populi. Но тя има отговор за обяснение: "Отнасям се с театъра като мое място, където аз определям правилата. Защото това отговаря на моята проблемност. Стремя се да срещна моята интуиция за театър с неговите обективни истини." След като се връща от Финландия, където защитава магистратура за режисьори, Неда Соколовска открива, че единствено независимият театър може да облагороди нерегламентирания език в официалния театър, където думите на автора не се уважават, подложени на приспособяване. Важният въпрос за нея бил как езикът на улицата, впечатляващ със своята естественост, да се приведе на сцената и да се превърне в изкуство. Тя започва да създава общност от театрални документалисти (Неда ги нарича активисти), които се интересуват от "тъмните неща" в живота и не се отвращават от болните, уродливите, безпризорните. Така се ражда общността Vox Populi. Нейните актьори и визуалисти създават пърформанси, ръководейки се от човечност, милосърдие, вълнение от съдбата на страдалците. Странни думи в нашето съвремие. Започват без стотинка в джоба си, събирайки публика в Червената къща, винаги готова за помощ на подобни проекти. Затова и новият спектакъл на Неда Соколовска "Сбогом, Йохан Райс" ще се играе тук като признателност и връщане към извора. Неговото първо представление е на 12.12.2018.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

9-килограмов пъпеш отгледаха в свиленградското село Сладун! Сладкият плод е дълъг близо половин метър и е един от най-големите родни екземпляри. Пъпешът израства толкова великански в дома на 72-годишната Гина Койнова. Пенсионерката нито знае сорта на гиганта, нито как е успял да достигне колосалните си размери.

"Раната започна да зараства, но белегът ще остане за цял живот. Не само като тежък спомен, но и като резка на ухото ми." Това заяви пред "България Днес" отец Иван няколко дни след като разбеснял се мъж нападна хора в приюта му в софийското село Нови хан. При злополучното нападение беше засегнато ухото на духовника,

Най-трудното нещо в света! Така човекът амфибия Яне Петков от Сандански определя новото си екстремно предизвикателство. На 7 септември т.г. той ще бъде спуснат в басейн с олимпийски размери, като ще бъде закопчан с белезници и с тежести, напъхан в чувал, който ще бъде завързан. Целта на Петков е да изплува жив от трудната ситуация.