Какво се случва, когато смартфонът ни омагьосва

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7186375 www.24chasa.bg

Режисьорката Неда Соколовска, създател на тъй наречения вербатим театър, напуска за първи път собственото си творение и отива при опонентите си. Както се знае, няма общо между традиционния театър, в който актьорите изживяват репликите от написания текст, и сцената на Соколовска, на която актьорите крият слушалки в ушите си, за да произнесат дословно думите на хора, интервюирани от тях като обект на изследване - бездомни, мутри, клошари, сектанти и пр. Актьорите и зрителите във вербатим театъра трябва да се "отчуждят" от емоциите на съпреживяването и да мислят защо се е случило събитието на сцената и как се справят в живота разпитваните. Новият спектакъл на Неда Соколовска се нарича "Сбогом, Йохан Райс" и оставя актьорите Василия Дребова и Георги Налджиев да общуват само през смартфоните си. А това, което се вижда на дисплеите на апаратите им, се прожектира на екрани зад тях. Пред зрителите се показва един футуристичен свят, в който няма материални обекти, изместени от разстоянието до ръката с мобилния апарат. Естествено, че тази зависимост на човека от мобилното му устройство е показана с ирония - тя в края на краищата оставя на сцената на живота най-големите самотници. Дали обаче те ще го осъзнаят? Явно Неда Соколовска отново провокира след спектакъла й в МГТ "Поп фолк хроники" за чалгата и мутрите. Помислихме си, че с неговия зрителски успех тя остава в официалния субсидиран театър, загърбвайки Червената къща на експериментите, откъдето тръгна преди няколко години с екипа си от театрални активисти, наречен Vox Populi. Но тя има отговор за обяснение: "Отнасям се с театъра като мое място, където аз определям правилата. Защото това отговаря на моята проблемност. Стремя се да срещна моята интуиция за театър с неговите обективни истини." След като се връща от Финландия, където защитава магистратура за режисьори, Неда Соколовска открива, че единствено независимият театър може да облагороди нерегламентирания език в официалния театър, където думите на автора не се уважават, подложени на приспособяване. Важният въпрос за нея бил как езикът на улицата, впечатляващ със своята естественост, да се приведе на сцената и да се превърне в изкуство. Тя започва да създава общност от театрални документалисти (Неда ги нарича активисти), които се интересуват от "тъмните неща" в живота и не се отвращават от болните, уродливите, безпризорните. Така се ражда общността Vox Populi. Нейните актьори и визуалисти създават пърформанси, ръководейки се от човечност, милосърдие, вълнение от съдбата на страдалците. Странни думи в нашето съвремие. Започват без стотинка в джоба си, събирайки публика в Червената къща, винаги готова за помощ на подобни проекти. Затова и новият спектакъл на Неда Соколовска "Сбогом, Йохан Райс" ще се играе тук като признателност и връщане към извора. Неговото първо представление е на 12.12.2018.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Не съм доволен нито от резултата, нито от играта, казва треньорът на "сините" Петър Хубчев "Левски" ще зимува на втората позиция във временното класиране, след като завърши 0:0 с прекия си преследвач "Локомотив" насред Пловдив. "Сините" играха половин час с човек повече, но така и не успяха да стигнат до трите точки.

Гаджето на вратаря на "Бешикташ" Лорис Кариус - София Томала, определено си пада по нестандартните начинания. Няма как иначе да се обясни новата инвестиция на моделката. Тя реши да вложи пари в компания, която доставя строителни материали. И набързо спести един разход на фирмата - за рекламно лице. София сама застана пред фотообективите за

Оскверниха образа на Христо Ботев в Пловдив! Това е поредната вандалска проява върху лика на революционера за последните няколко месеца. Патриотичната рисунка, намираща се на булевард "Христо Ботев", е надраскана с червена боя. След всяка вандалщина графитът е обновяван и почистван, но само след дни боята отново се появява на лицето на