Цар Самуил ослепя като войниците си

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7190855 www.24chasa.bg
И двете очи на паметника на цар Самуил угаснаха. СНИМКА: БЛАГОЙ КИРИЛОВ

Подобно на своите войници цар Самуил ослепя и с двете очи точно едно хилядолетие след краха на държавата му. Паметникът на владетеля в София вече не свети нито денем, нито нощем.

Още през март 2016 г. наблюдателни софиянци забелязаха, че зрението на Самуил отслабва. От двете светещи очи лявото (за наблюдателя - дясно) помръква и свети чувствително по-слабо от другото му око. Тогава се смята, че това е заради недобро качество на поставения в окото светещ диод.

Общината взе мерки да прикрие дефекта в зрението на царя. На два стълба от уличното осветление вляво и вдясно от монумента са поставени 2 прожектора. Те осветяват главата под такъв ъгъл, че блясъкът на очите ѝ почти не се вижда. Днес обаче и това не помага - блясъкът е изчезнал съвсем и Самуил гледа с празния поглед на слепеца.

През 1014 г. византийският император Василий Втори нарежда 14 хил. български войници, пленени в битката при Ключ, да бъдат ослепени. На всеки 100 слепци оставя по 1 едноок да ги води към Охрид - престолния град на Самуил. Когато ги вижда, царят получава разрив на сърцето и умира. Заради този случай на варварство Василий влиза в историята с прозвището Българоубиец (Булгарофигон). Четири години по-късно, т.е. точно преди 1000 години, България пада под византийска власт.

Авторът на скулптурата на Самуил Александър Хайтов бе силно критикуван след откриването ѝ заради светещите очи. Той тогава обясни, че те символизират очите на ослепени български воини. “Той ще гледа вместо тях”, каза скулпторът за изваяния от него цар.

Очите на скулптурата не светят, защото в спечелилия конкурса проект няма такова осветление. По тази причина то няма как да бъде поддържано, отговориха от общината.

Авторът на монумента може да предложи фигурата на цар Самуил да е със светещи очи за постоянно, но тази промяна трябва да бъде одобрена от художествения съвет към общината и от Министерството на културата.