Китайският режисьор Джан Имоу: Без тази епоха нямаше да ме има

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7236830 www.24chasa.bg
Снимка: bulgarian.cri.cn

40-те години развитие на китайската филмова индустрия е отражение на 40-годишния процес на развитие на Китай. По случай 40-та годишнина от началото на реформата и отварянето към света филмовият канал на Китайската централна телевизия и културният канал на уебсайта people.cn съвместно подготвиха рубриката „40 години реформи и отваряне и китайското кино".

Реформата и отварянето към света промениха съдбата на много филмови дейци, от третото и четвърто поколение режисьори, които възстановиха индустрията и започнаха да творят, внезапния подем на петото и шестото, което бе част от преходния период на пазарната икономика, до филмовите творци на новия век след подема на китайския филмов пазар. Епохата им предостави възможности, а киното осъществи техните мечти, реализира техните история и ги превърна в легендарни творби, предаде bulgarian.cri.cn

Над сто филмови дейци разказаха за промените в обществото през тези 40 години от гледна точка на киното. В днешната рубрика ще чуем разказа на известния китайски режисьор Джан Имоу.

„От влизането ми в университета до днес изминаха точно 40 години. Моето творчество следва процеса на реформата и отварянето на Китай. Постепенно се отвори една врата. Без тази епоха нямаше да ме има. През 1971 г. започнах да работя в една текстилна фабрика като помощник. Работата там бе тежка. Тогава бях само на 21 години, този начин на живот не ми харесваше. Исках да уча. Братовчед ми обичаше да прави снимки. Веднъж ме взе със себе си и аз постепенно също се увлякох по това хоби. След това започнах по-сериозно да се занимавам с фотография. През 1977 г. университетите отново отвориха врати и всички искаха да кандидатстват.

Тогава не знаех нищо за киното и за мен беше без значение в кой университет ще ме приемат. През 1978 г. бе последна възможност за мен да постъпя във висше учебно заведение, което бях уверен, че ще промени съдбата ми.

Известието, че съм приет впечатли всички. Новината се разнесе из цялата фабрика. Възрастните работници ми казваха, че обучението ще продължи четири години. Според тях, аз щях да уча как се прожектират филми, а не как се прави кино. Тогавашното поколение не считаше за професия правенето на кино."

„Влязох във Филмовата академия на 28 години и се отличавах от 17-18-годишните безгрижни младежи. Не бях уверен, че ще успея да завърша университета, затова полагах всички усилия, бях трудолюбив и си поставих редица правила."

Китайският филм "Червено сорго", в който бяха инвестирани само 600 хиляди юана, спечели наградата "Златна мечка" на 38-ия международен филмов фестивал в Берлин през 1988 г. Това бе първият китайски филм получил една от трите най-престижни филмови награди. Тогава Джан Имоу е само на 38 години, т.е. на същата възраст като Берлинския филмов фестивал. Това е началото на 30-годишната му кариера като режисьор. Мо Йен, по чиято книга е сценария, е на 33 години, а фотографът Гу Чануей на 31. В главната мъжка роля е 25-годишният Дзян Уън, а в женската 23-годишната Гун Ли.

Тази група талантливи младежи с голяма страст създадоха чудо в историята на китайското кино и станаха отлични професионалисти в сферата. 24 години по-късно Мо Йен стана първият китайски писател, получил Нобеловата награда за литература. Това е и историята на епохата, където киното и литературата си помагат взаимно.

Джан Имоу разказва: „Тогава ни определяха просто като група млади хора, т. нар. пето поколение, бяхме като един мит. Имаше един период, когато за мен казваха, че моите филми печелят всички награди – за снимки, за режисура, за актьорска игра, сякаш бяхме в състояние да спечелим всички световни награди. Режисьорите от петото поколение бяха в центъра на вниманието."

През 2002 г. след присъединяването на Китай към СТО страната започна реформи във филмовата индустрия. Китайското кино навлезе в процес на комерсиализация, но в същото време бе изправено пред различни предизвикателства. Тогава се появи филмът "Герой" на Джан Имоу.

„По онова време ние бяхме изправени пред различни препятствие. Исках просто да заснема един типичен китайски филм за бойните изкуства и подготвях сценария няколко години. Тогава изведнъж се появи филмът „Тигър и Дракон" на режисьора Ли Ан и се превърна в невероятен хит на международната сцена. Просто исках да се откажа. По-късно Джан Дзицюан, собственикът на „Edko Films", ме посъветва да продължа, защото според него моята история е много специфична. Той ми даде предложения за участието на много китайски кино звезди. И така постепенно стъпка по стъпка филмът се превърна в реалност."

Когато "Герой" тръгна по кината, боксофисът му достигна два милиарда юана, което наистина бе голямо събитие. Днес той е един от филмите с най-голям боксофис. „За мен бе напълно неочаквано,че филмът ще стане толкова популярен.", казва Джан Имоу.

Всъщност, за да се прояви талантът на един гений, епохата трябва да му предостави възможности за изява. През тези 40 години творците в Китай напреднаха, научиха и преживяха много, станаха свидетели на големите промени в цялата страна и филмовата индустрия.

„Ако говорим за тези 40 години, това е изключително важен период. Според мен днешните филми са изключително разнообразни, нашият пазар и творчески екип е многостранен, включително и младите филмови дейци. Те са нова и жива армия на бъдещето, според мен това всъщност е живота. Нашето поколение винаги имаше усещането, че не иска да губи време. Искахме да продължаваме и продължаваме, т.е. надявахме се тази ера да продължи и да сътворим повече добри творби. Без реформата и отварянето, това бе невъзможно."

На 7 септември тази година новият филм на Джан Имоу "Сянка" участва във Венецианския филмов фестивал, където бяха и режисьорът заедно с актьорите във водещите роли. Джан Имоу спечели наградата за най-добър продуцент и в речта си заяви, че това е голямо признание за иновациите след десетки години снимане на филми и важна подкрепа.

Между Джан Имоу и филмовият фестивал във Венеция съществува дълбока връзка. Той два пъти е носител на "Златен лъв" и един път на "Сребърен лъв" за най-добър режисьор. През 2007 г. Джан Имоу бе поканен за председател на 64-тото жури на престижния международен филмов фестивал.

Филмът "Сянка" разказва историята на владетелите от периода на Трицарствието (около 220 г. -280 г.), където един от тях заедно с министрите му сключват заговор как да си върнат родината.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Група "Акага" може да е неразделна в музиката, но ремонта всеки си го прави сам. Топпапараците на "България Днес" изловиха тромпетиста на бандата Иво Казасов да обикаля из магазините за домашни потреби и ремонтни дейности заедно с половинката си. Въпреки че бе на пазар за освежаване на дома си, тромпетистът се бе барнал в типичния си рокерски стил

Д-р Петър Берон крачи умислен, а вятърът развява мъдрата му брада, видя "България Днес". Изтъкнатият учен се бе отправил към Природонаучния музей, чийто директор дълги години бе, стиснал здраво неизменната си чанта, пълна с трудове. Берон толкова много се бе вглъбил, най-вероятно в живота на буболечките, които са обект на изследванията му,

С веро и мастика са заличавали следите си обирджиите, ошушкали около половин милион от варненски офиси! За ударите са изправени пред Темида сочените за изпечени люлински касоразбивачи Петър Стоянов-Президента, Бисер Иванов, Бранимир Стоянов-Брано и Александър Василев - Саше Кюстендилеца и ортакът им от морската столица Боян Тодоров-Буйката,