Модерните майки и дъщери ще се видят във „Вкус на мед“

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7252233 www.24chasa.bg
Стефка Янорова завладява пространството и пренарежда участващите фигури. СНИМКА: Иван Дончев

Премиерата излезе в зала „Миракъл“ на Армията

Красимир Спасов хвърли мост от днешните нрави към семейните отношения преди половин век. С премиерната си постановка „Вкус на мед“ в Театъра на армията той отдаде почест на студентския си клас във ВИТИЗ, поставил на сцена през 1966 г. тази пиеса на авторката Шийла Дилейни.

Такъв адрес рядко се появява в театралното ни пространство и предполагам, че сърцата на Цветана Манева и Илка Зафирова, главните персонажи в студентския спектакъл, са трепнали от добри емоции. Днес в техните роли на дъщеря и майка са Гергана Плетньова и Стефка Янорова.

В разминаването между порасналото момиче, жадно за самостоятелност, и нейната майка, която захлупва всяка проява на независимост, забранявайки какъвто и да е коментар на собственото поведение, се съдържат основните мотиви за семейните драми, изпълнили справочниците със съвети за родители и тийнейджъри.

Краси Спасов обаче не иска да търси под вола теле и открива смешните точки на ординерност и дребнавост в отношенията между майката (Янорова) и дъщеря й (Плетньова). Липсва тази граничност на реакциите, зад които се спотайва нещастието, търсено може би във времето на сърдитите млади през 60-те години, когато пише Дилейни. Затова и в програмата на спектакъла е указано: „комедия“. Качествен спектакъл, в който – ако употребя израз от кухнята на театъра, режисьорът се е разтворил в актьорите.

Без да търси метафори, символи, визуални обобщения, Краси Спасов е позволил на актьорите да превърнат в динамичен и въздействащ театър познатите от бита всекидневни семейни дрязги, омръзване, ненавист, липсата на прошка и накрая изненадващо помирение, което приключва с още по-изненадващ финал, комично отричащ показваната дотогава обич.

Виждаме Стефка Янорова най-после в нейния блясък след участието й в спектакли, където послушно заема мястото по разпределение, за да защити ролята на хубава независима жена, обслужваща проблемите на другите без дълбоки противоречия в собствения живот. Дори в репертоара на Армията има представление („След репетицията“), в което тя и Гергана Плетньова са в същата позиция на майка и дъщеря. Но доминирането на абстрактни теми и духовни проблеми над физическото присъствие ощетява актрисата. Когато тя влетява в жилището на дъщеря си, стигнала до часа на раждане и укрила се в ниша, подобно на нейното скривалище в началото на представлението, сцената се налива с кръв и жизнени сокове. Янорова е сложила червена барета и с червените ръкавици до лакти и червеното коланче, стегнало бяла рокля на огромни черни точки, завладява пространството и пренарежда участващите фигури. И живота на дъщеря си.

Тя не е разглезена грандама, тя е работеща жена от равнището на гарите, доковете, пристанищните кръчми. Но се е запалила с идеята да се грижи за дъщеря си, която глупаво е забременяла (а не повтаря ли фала на майка си?), след като веднъж й е позволила да избяга от дома. Но и животът на майката е объркан и противоречив, така че действа законът „крушата не пада по-далеч от дървото“.

Страхотна роля прави Владислав Виолинов като дебилно момче, предан прислужник на дъщерята и неин съквартирант. Не може да има еротична връзка между тях, момчето е гей. Виолинов добре представя природната привързаност на своя човек, като домашно животно, и социалната му привързаност, като същество от същото социално дъно. Ето първият кандидат за тазгодишния поддържащ "Аскеер".

Краси Спасов е събрал старата изпитана гвардия – Красимир Вълканов за сценографията и Мария Диманова за костюмите. Прекрасно говорят и описват!

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Ванга ще помага на играчите на "Левски" да счупят прокобата над тима. Вече 10 години "сините" не са спечелили нито един трофей. За да счупят каръка, играчите на Петър Хубчев решиха да потърсят помощ от пророчицата. Те посетиха храма на Ванга на Рупите в сряда следобед. Футболистите използваха почивния си полуден на лагера в Сандански

"Левски" няма как да съществува без финансовата подкрепа на собственика Васил Божков. Поне на този етап. Причината е, че издръжката на клуба е най-малко 18,6 млн. лева на година. "Към днешна дата санитарният минимум „Левски" да съществува е не по-малко от 1 550 000 лв. на месец - заяви изпълнителният директор Павел Колев

Нито студ, нито минусови температури могат да изплашат артистът Александър Кадиев. Вечно усмихнат и зареден с настроение и шеги, водещият на "Преди обед" излезе да изпуши цигара пред сградата на БТВ. Добре екипиран и отнесен в разговор с колега, Сашо дръпна фаса и с бърза крачка се отправи обратно в пределите на телевизията