Актрисата си партнира със Захари Бахаров в серийния филм “Денят на бащата”
Серийният филм на БНТ “Денят на бащата” може и да свърши, но отзвукът след него тепърва започва. Актрисата Весела Бабинова получава десетки съобщения всеки ден от хора, гледали продукцията. Тя влиза в ролята на Калина и я изиграва забележително талантливо - жена, която стига до крайности, за да запази попечителството над детето си, като дори ограничава срещите с баща му, с когото се развежда.
Писали ѝ мъже, които са в същата ситуация като екранния ѝ съпруг Димо, в чийто образ се превъплъщава Захари Бахаров. Някои от тях съвсем човешки споделяли колко са тъжни, че настройват децата им срещу тях, “Казват ми, че “Денят на бащата” им е дал кураж или че още повече ги е сломил”, казва Бабинова. “Имах и едно огромно съобщение от мъж, който казва: “Да, в крайна сметка трябва да си готов да си платиш цената, да си готов, че може да ти вземат детето”, добавя тя.
Макар това да е първата ѝ роля в телевизионна продукция, Бабинова има голям актьорски опит. Тя
участва в
българското
предложение за
“Оскар”
“Вездесъщият”
и във филма “Снимка с Юки”. Дебюта си прави в пиесата на Явор Гърдев “Нощна пеперуда”, когато е едва 3-курс в НАТФИЗ. За ролята получава “Аскеер” за изгряваща звезда. Оттогава актрисата не е слизала от театралната сцена. Сега тя е част от постановките в Малък градски театър “Попфолк хроники: Бели птици и куршуми”, “Пияните”, “Скъперникът” и др. Заради първата е номинирана за “Икар” тази година.
Ролята ѝ в “Попфолк хроники: Бели птици и куршуми” ѝ коства много усилия, тъй като това е документален спектакъл не само за попфолка, но и за зората на демокрацията. За да го направят възможно най-автентичен, актьорите се срещали с хора, работили като охрана, и сервитьори в нощни клубове, които им разказвали на какви случки са ставали свидетели. Те им давали и контакти на чалга певици, които могат да допълнят общата представа. Всички тези интервюта актьорите подредили по такъв начин, че да следват определена нишка. “Случвало се е да стоим, без никой да казва и гък, защото сме били с облещени очи и отворени уста от тези истории. Такива неща ти говорят, че не можеш въобще да си прекараш това през ума, камо ли да разбереш как е възможно да се случи. Как са живели някои, докато половин България е мизерствала, когато е била най-високата инфлация”, казва Бабинова.
Интересното е, че докато играят постановката, в ушите си имат слушалки, по които чуват тези интервюта. В момента, в който някой започне да говори по слушалките, те трябва да казват думите в синхрон с него. “Чуваме суперсилно интервюто, но не и собствения си глас. Идеята е да можеш да го наподобиш максимално - да уловиш тембъра му, настроението, с което разказва, и т.н.”, обяснява актрисата. Заради тези слушалки не чува дали публиката се смее, или говори помежду си.
За “Денят на бащата” Бабинова получава покана да се яви на кастинг. “Нямах никакъв текст. Не знаех за какво отивам въобще”, разказва актрисата. Получила за задача да импровизира върху няколко ситуации. Когато я избират за персонажа на Калина, прочита целия сценарий. “Много ме замая. Засяга проблеми, за които ние много-много не приказваме. Аз например не знаех за тази фондация, която помага на бащи в подобна ситуация като Димо. Всъщност не знаех колко много хора са засегнати по този начин. Дори имам приятели с подобна съдба”, казва Бабинова. От серийния филм научава и какво представлява синдромът на родителското отчуждение.
“Като четях сценария, много често си казвах: “Добре, тази жена защо постъпва по този начин. Много от действията ѝ не можех да си ги обясня”, казва тя. Като актриса обаче е длъжна да защити образа, който играе. И го прави блестящо. “Трябва да си адвокат на персонажа си”, допълва тя. А срещу Калина може да има много обвинения - на моменти е отмъстителна, ревнива, изопачава реалността. “Колкото и аз като Весела да не съм съгласна с доста от нещата, които тя предприема като акции спрямо Димо, започнах да я разбирам донякъде”, казва Бабинова.
Много лесно се
сработва със
Захари Бахаров,
когото познава, преди да започнат снимките. “Той някак се грижи и аз да се чувствам добре в сцената, а не само да си свърши работата, а аз да се оправям, както се казва”, спомня си Бабинова. Патрик Шон Хесън, който влиза в ролята на сина им Боби, също успял да я изненада приятно. “Майка му много му помагаше с текста и той винаги идваше напълно подготвен. Такова нещо като “Аз съм мъничък и не си знам текста” нямаше”, казва актрисата. Дори си спомня как след края на сцените момчето питало режисьора Павел Веснаков: “Имаш ли забележки към мен?” и “Какво още да направя тук?”.
За да се превъплъти
в Калина,
чертае таблица,
в която хронологично подрежда кое и кога се случва. “Мислех си много за тази жена, за това какво прави в моментите, в които не я виждаме на екран. Въображението много ми помогна”, казва Бабинова. В “Денят на бащата” тя често нарича Боби джудже. “Майка ми ме наричаше така”, спомня си актрисата.
Шестсерийният филм завършва с кадри как Патрик в образа на Боби стои на покрива на къщата, докато вече помирените му родители празнуват рождения му ден. “Случилото се с това дете ще му остане за цял живот като някаква липсваща част... Независимо че му предстоят хубави неща, както за Боби е пътуването до Дисниленд”, казва Бабинова.
Телевизионната ѝ роля не пречи на изявите ѝ в театъра. В момента подготвя представлението “Празникът” по датския филм “Фестен” от 1998 г. “Има сценична адаптация, правена в много държави. Тя е на Дейвид Елдридж”, казва Бабинова. Режисьор на пиесата е Явор Гърдев. Премиерата е на 29 и 30 март.