Писателят Любомир Николов представи своето „Фламинго за обяд”

https://www.24chasa.bg/ojivlenie/article/7358251 www.24chasa.bg

 Вечерта на 20 март (по)читатели и приятели на писателя Любомир Николов се събраха в уютния столичен Dada Cultural Bar за премиерата на новия му сборник с къси разкази „Фламинго за обяд”.

Официалната част откри актьорът Стефан Попов-Чефо, който грабна вниманието с прочита на разказа „Фройд отива в Холивуд”. След него авторът Любомир Николов и заместник главният редактор на издателство „Сиела” Христо Блажев въвлякоха публиката в шеговит разговор за литературата, живота и всекидневните истории и многобройните човешки истини, които служат за вдъхновение и ни подтикват да се замислим малко по-дълбоко над заобикалящия ни свят. 

„Фламинго за обяд” съдържа 50 кратки истории, които ни запознават със свежи, нестандартни герои и ни пращат в най-различни краища на света – от България, през Словакия, та чак до Куба.

От човека бонзай, откраднат от маймуна, през жена клонинг, до шайка чаровни мошеници и крадци на фламинго, всеки от чудатите персонажи на Николов се озовава в (леко)безумна ситуация, от която успява да намери изход, който гарантирано ще ви изненада и ще внесе нужната доза свежест в сивия ни ден.

Любомир Николов е автор още на сборниците „Въжеиграчът Карой” и „Очи на сляп, език на болен”, номинирани за наградата „Хеликон” през 2010 и 2012 г., и на „Слънчев бряг – код жълто” (новели) и „Щастливите хора”, който излезе в края на 2016 г.

Негови разкази са превеждани и публикувани на английски, испански и словашки език. Носител на наградата „Чудомир” и извоювал си напълно заслужена слава на майстор в жанра (къс) разказ, Николов е от писателите, които имат навика да изчезват от литературната сцена за по-дълги периоди. Появата им на нея обаче винаги е сигнал, че ни предстои истинско литературно пиршество на страниците на новата му книга.

Ето разказът „Фройд отива в Холивуд” от сборника „Фламинго за обяд” на Любомир Николов

Фройд, на когото в дима на лулата се привиждали всич­ки тъмни сили, движещи човека, се преродил като много други простосмъртни, започнал новия си живот в Америка и се хванал на работа като осветител в едно киностудио в Холивуд.

Знаел кой е бил преди, имал спомени от предишната си реинкарнация, но за нищо на света не бил готов да го при­знае. Една стара слава, решил той, не бива да бъде помрача­вана от плебейската съдба на осветител. Носел пак очила, за да прикрие хитро святкащите си очи, и виждал немислими неща. Виждал как киностудиото си играе с най-съкровеното у човека и го опошлява в сменящите се картини. Във фил­мите имало всичко: смразяващият страх да бъдеш наръган, когато си под душа и си най-беззащитен, еротични фантазии, разцъфнали в малолетни нимфи и жени, каквито не се на­мират на улицата, надежди за безметежност и семеен живот с деца, щъкащи по поляните, безкрайни обяди, офицери и алпийски върхове по тапетите и разни други сцени, произ­ведени в павилион. Виждал, че хората, вместо да търсят своя път, имали във филмите готови първообрази за подражание и това ги задоволявало напълно.

Модерните хора хич не му били интересни. Само незадо­волените и прикрити личности имат психика, заключил той.

Днес протагонисти и антагонисти колкото щеш, форму­лирал новото си откритие Фройд, който, вече като осветител, се научил да се изразява по-човешки. Всички роли отдавна са играни. В онзи първия му тъй плодотворен живот нещата били съвсем различни. Хората били заредени с напрежение като мехур на бираджия и подсъзнанието им било в пъти по-голямо от съзнанието им. За тях повдигната фуста, показва­ща глезен, била гледка, която можела да ги държи будни цяла нощ, а тук в студиото снимали такива сцени, че му се искало веднага да си затвори очите, но работата му била най-чинно да освети актьорите. Той трябвало да е в центъра на събити­ята, да е на фокус и да осветява в близък план неща, които здравомислещите считат за табу.

Фройд се запознал с една акробатка, с която си пред­ставял, че започва дълъг и тъмен любовен роман, изтъкан от недомлъвки, а тя още на първата им среща му се разкрила до дъно, свалила без време трикото си и показала непремерени акробатични умения, без той дори да й намекне, че обича цирка.

– Зарежи тия глупости – й казал Фройд, като запалили по цигара след гимнастиката.

– Кои глупости? – попитала акробатката.

– Шпагатите в леглото, възклицанията, конвулсиите, движени от мускули, а не от страст.

– Слушай, очилатко – сопнала му тя, – ти, виждам, си от ония смотаните и хич не ме учи. Аз, която ходя по въже и мога да се пребия всеки миг, знам как да си живея живота.

– О, Ерос и Танатос – отвърнал й Фройд, – разбирам ги тези работи.

– Я се разкарай с твоите глупости! – акробатката ско­чила от леглото като пружина и започнала да се намъква в трикото си.

– Никакъв Ерос – казал й Фройд, – ами чиста простотия. Никакво бельо не носиш, а си само по едно трико. Как да фантазирам!? Цирк, истински цирк.

– Какви са тия купешки глупости. Я се отпусни, бе! – рекла жената по-приятелски.

Това хич не успокоило Фройд, дори се напрегнал още повече:

– Евтини хора, евтини удоволствия, евтини идеи и аз са­мият, само ако и аз съм евтин, всичко ще е наред, така ли?

Жената кимнала в одобрение.

– Само така ще заживея с другите – продължил Фройд, – като ползвам същата девалвирана валута. Да стана и аз роб на деволюцията. Защо ни е еволюция!? Тя иска такива усилия, че кой е луд да се захване да еволюира, като онто­генезата не стига, за да надскочиш вида си; така сме си мно­го добре. Искаме все повече и повече от това, което вече имаме. Забравихме, че оскъдицата не е проклятие. Обратно, оскъдицата винаги е била гувернантката на човешката ци­вилизация преди нас. Наричаме оскъдицата мизерия, а тя е единствената ни опора и здрав смисъл. Въздържание и оскъ­дица – това е решението за модерните времена! – завършил бравурно, като вдигал ципа на панталона си.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

На сестрите от клана Кардашиян-Дженър не им върви с баскетболистите. Кендъл Дженър стана поредната, която си навлече любовно разочарование с високо момче. Моделката се раздели с Бен Симънс. Красавицата и баскетболистът на "Филаделфия Севънти Сиксърс" бяха заедно около година. Краят на връзката им изненада всички зад океана.

Разпитът на Кико завършил, преди да е започнал Машина на времето откриха разследващи по мегаделото срещу сочените за топавтоджамбази Яро, Кико, Лъвицата и компания! Следователи са успели да върнат времето назад, като са записали, че разпитът на един от подсъдимите е завършил близо час преди да е започнал.

Данъци и такси не са най-приятното нещо, за което да се дават пари, а Камен Воденичаров си намери чудесно оправдание, за да не плаща! Щом видя огромните опашки пред районното кметство, актьорът направи обратен и се върна в новата си кола. Преди време апаши задигнаха возилото на тв водещия и той бе принуден да се сдобие с ново.